Prachtig stuk glas !!!! --> Sigma 50/1.4
Re: Prachtig stuk glas !!!! --> Sigma 50/1.4
Ik kan me voorstellen dat als straks de nieuwe Nikkor af-s 50mm 1.4 uit is, er pas echt iets zinnigs gezegd kan worden. Op de lenzendag heeft een aantal leden als met deze Nikkor kunnen spelen; dat leverde in ieder geval geen lyrische verhalen op (ik heb ze hier althans niet gezien). De Sigma en de Nikkor kosten ongeveer hetzelfde, waarbij de Sigma een wat lompere en zwaardere lens is met een groter filtermaat.
Ik heb zelf de Sigma 30 mm en ben er tot nu tevreden over, heb hem nog niet echt aan een hele bitse proeven blootgesteld...
Ik heb zelf de Sigma 30 mm en ben er tot nu tevreden over, heb hem nog niet echt aan een hele bitse proeven blootgesteld...
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
George,
even antwoord op de vraag
de foto is in nef opgeslagen en met nx2 om gezet naar jpeg verder is er niets mee gedaan
dus geen kleur of verscherping of iets anders
even antwoord op de vraag
de foto is in nef opgeslagen en met nx2 om gezet naar jpeg verder is er niets mee gedaan
dus geen kleur of verscherping of iets anders
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Bij deze zie ik in ieder geval een flinke portie LoCA (niet dat het erg is overigens, maar het viel me gewoon op).

-
- Clublid
Adri, als er inderdaad niet verscherpt is of iets dergelijks, moet ik zeggen dat de foto's er heel erg goed uitzien.
Volgens mij redt ik dat niet met mijn 50mm 1.8 en 1.4
Als ik een nieuwe 50 mm moet kopen zou de Sigma een serieuze kandidaat zijn.
En ach een naampje zegt mij niets, maar wel de resultaten :mrgreen:
Groetjes George
Volgens mij redt ik dat niet met mijn 50mm 1.8 en 1.4

Als ik een nieuwe 50 mm moet kopen zou de Sigma een serieuze kandidaat zijn.
En ach een naampje zegt mij niets, maar wel de resultaten :mrgreen:
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ben ik nu de enige die de getoonde onscherpte eigenlijk helemaal niet zo fraai vindt? Met name in die laatste twee vind ik het nogal de aandacht trekken. Ik bedoel groene afgeronde vierkanten met een blauw kruis erin?! Geen idee wat dat geweest is toen het scherp was, maar dat lijkt me nou juist niet de bedoeling. De onscherpte moet bij voorkeur zo weinig mogelijk afleiden van het scherpe onderwerp. Dat noemen we "goede bokeh", toch?
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik zou de foto's van de vorige pagina ook weleens willen zien, gemaakt met een Nikkor 50/1.4 AF-S, een 50/1.4 AF-D, een 50/1.8 AF-D en een 50/1.4 AF. Benieuwd welke als beste uit de bus komt.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
Zie wat iJoost bedoelt, zit wat in, maar net wat Cees zegt zou je ze
naast elkaar moeten testen.
naast elkaar moeten testen.
-
- Clublid
Cees,
ik wil ze wel maken als ik ergens de nikon 50/1.4 g kan lenen
ik wil ze wel maken als ik ergens de nikon 50/1.4 g kan lenen
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb hier de 50/1.4 AF. Je mag 'm zo komen lenen! Of hier ergens foto's maken... 

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
-
- Clublid
het zijn niet 100% dezefde foto maar ongeveer het zelfde standpunt en een week later
sigma 50/f11

iJoost vroeg wat zijn die groene vlekken dus borden om over te steken
nikon mf 50/f1.4

nikon mf 85/f1.4 afstand 1.5x!

sigma 50/f1.4

Het ging mij niet om een perfecte foto maar wat voor lens heb ik nu
sigma 50/f11

iJoost vroeg wat zijn die groene vlekken dus borden om over te steken
nikon mf 50/f1.4

nikon mf 85/f1.4 afstand 1.5x!

sigma 50/f1.4

Het ging mij niet om een perfecte foto maar wat voor lens heb ik nu
Mmm... Als je bij die eerste twee nou hetzelfde diafragma gebruikt had, dan waren we wat verder geweest. 
Die paddo houdt zich trouwens goed... Misschien gewoon nog een keer bezoeken dan? Alletwee met F/1.4 graag.

Die paddo houdt zich trouwens goed... Misschien gewoon nog een keer bezoeken dan? Alletwee met F/1.4 graag.
- johan1967
- Forumlid
Op het eerste gezicht zijn de kleuren van de Sigma wat warmer dan die van de Nikon-objectieven. Ik vind dat zelf wel mooier.
- unga
- Clublid
Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM wins "VISUAL GRAND-PRIX 2009" awards 2008.11.18
The Sigma Corporation (COO:Kazuto Yamaki) is pleased to announce that the 50mm F1.4 EX DG HSM, introduced to market in June 2008, has won the “Digital camera Grand Prix Gold Prize” and "Digital camera Grand Prix Extra Award from Judges" of the "VISUAL GRAND-PRIX 2009".
Name of Award : VISUAL GRAND-PRIX 2009 Digital camera Grand Prix Gold Prize and Extra Award from Judges.
Product : 50mm F1.4 EX DG HSM
The SIGMA 50mm F1.4 has a standard focal length. It can be used as a standard lens on a digital camera with a full size image sensor and effectively becomes a medium telephoto lens on digital cameras with an APS-C size image sensor. This lens creates an attractive blur with a maximum aperture. It is ideal for several types of photography such as portrait and night scenes.
The superior construction of the lens provides convenient handling.
The Digital Camera Grand Prix has been launched to recognize products that promote the development of markets relating to digital still cameras and digital camcorders. It follows the Visual Grand Prix launched to promote the visual home entertainment industry.
As with the Visual Grand Prix, products will be selected that embody superior performance, technologies, and concepts that function as guidelines for users in helping them to select superior products.
Kwam dit vannacht tegen
The Sigma Corporation (COO:Kazuto Yamaki) is pleased to announce that the 50mm F1.4 EX DG HSM, introduced to market in June 2008, has won the “Digital camera Grand Prix Gold Prize” and "Digital camera Grand Prix Extra Award from Judges" of the "VISUAL GRAND-PRIX 2009".
Name of Award : VISUAL GRAND-PRIX 2009 Digital camera Grand Prix Gold Prize and Extra Award from Judges.
Product : 50mm F1.4 EX DG HSM
The SIGMA 50mm F1.4 has a standard focal length. It can be used as a standard lens on a digital camera with a full size image sensor and effectively becomes a medium telephoto lens on digital cameras with an APS-C size image sensor. This lens creates an attractive blur with a maximum aperture. It is ideal for several types of photography such as portrait and night scenes.
The superior construction of the lens provides convenient handling.
The Digital Camera Grand Prix has been launched to recognize products that promote the development of markets relating to digital still cameras and digital camcorders. It follows the Visual Grand Prix launched to promote the visual home entertainment industry.
As with the Visual Grand Prix, products will be selected that embody superior performance, technologies, and concepts that function as guidelines for users in helping them to select superior products.
Kwam dit vannacht tegen
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Bezig dit draadje te lezen moest ik toch even in het 'vuistje' lachen.Eeuw schreef:@bug322, ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar toch kijk ik graag naar vergelijkingen. Je VW verhaal klopt natuurlijk niet, maar wat je voor Nikon voelt is helemaal terecht natuurlijk![]()
overigens is het meervoud van lens - lenzen, 'ookal' bestaat niet, 'scherpheid' evenmin, je bedoelt 'scherpte' en zowieso is 'sowieso' (ook Duits)
Nu ben ik geen Neerlandicus maar meer fotograaf. Dus ik stoor me niet zo aan een spelfout, echter wel aan het gebruik van het woord lens (meervoud lenzen). Hetgeen op dit forum in veelv(f)oud(t) gebruikt word als we een objectief bedoelen.
Een lens is een enkelvoudig element in diverse vormen. Bijvoorbeeld concaaf, biconcaaf, convex etc.. Een objectief wordt samengesteld uit een aantal lenzen of elementen. Worden lenzen gekit dan is het woord element gebruikelijk.
Dus voor onze kostbare objectieven vind ik het woord lens echt niet kunnen. Laat staan glaswerk.

Zo dat moest ik even kwijt