Met de d300 is er nu toch een brok techniek op de markt gekomen waarmee achteraf bewerken op pc eigenlijk achterwege zou moeten blijven. Onlangs een 1 jaar oude d200 gekocht. Ben toen (nogmaals) gaan zoeken naar ervaringen met deze camera en kwam vervolgens een d200 guide tegen van Kenn Rockwell op het internet, met een vrij nuchtere kijk op fotografie en zeker tav jpg of raw gebruik, zie de volgende link voor de pdf en lees de appendix 1 van deze guide, nagenoeg helemaal achterin de guide.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d200/u ... -guide.pdf
Oke, het is een amerikaan (Vivid he), maar ik raad iedereen dit stukje te lezen, met name diegenen die toch nooit iets groter laten afdrukken dan A3 formaat. Ik wilde er eerst ook niet aan en ja, als je de WB niet goed instelt dan heb je een probleem, maar ik ga nu als amateur bijna altijd over tot JPG basic L. De output is mede afhandelijk van de instellingen op de camera, weet je hier mee om te gaan dan krijg je mooie jpg's. Ik steeks liever tijd in het maken van foto's dan in het bewerken, afgezien van zo nu en dan HDR etc, dan is RAW/TIF het devies.