Spiegel

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 2:30 pm

graaf35 schreef:Nou... Ik zou er mee terug gaan. 50.000 kliks... lijkt een hoop, maar daar mag het mechaniekje toch tegen moeten kunnen.

Mijn oude SLR doet het al zoveel jaar dat ik denk dat er 100.000-en foto's mee geschoten zouden zijn.
Jij mag dan vinden dat een sluiter 100.00 kliks mee zou moeten gaan, maar dat is toch echt niet de regel op consumenten cameramodellen. Tot voor enkele jaren terug werden de puur professionele camera's slechst nog tot 100.000 opnamen geacht mee te gaan.

En echt, had die er "slechts" 60.000 opnamen mee gemaakt, kon die ook gewoon tegen betaling van de reparatiekosten zijn sluiter weer in orde laten maken.

Iemand die in twee jaar zoveel opnamen maakt als de TS terwijl het daarbij nog alleen gaat om "amateur" gebruik, heb ik eerlijk gezegd mijn behoorlijke twijfels in de aanpak van de fotografie als het enkel gaat om er een paar leuke opnamen aan over te houden?

Met 100.000 kliks analoog ook. Dat zijn 2.778 rolletjes van 36
Vriendelijke groet, Léon Obers

graaf35

Bericht door graaf35 » di aug 19 2008 3:01 pm

Léon Obers schreef:
graaf35 schreef: Met 100.000 kliks analoog ook. Dat zijn 2.778 rolletjes van 36
Het voordeel van dia's maken. Goedkoop en makkelijk.

Ik mag niets vinden. Dat doen de verkopers wel. En die zou ik moeten kunnen vertrouwen. Zo niet..... dan hebben we consumentenbescherming. De verkoper gaf bij mijn instappertje aan dat camera's van tegenwoordig die 100.000 wel halen.

En omdat Nikon over het algemeen mechanisch erg sterk is vind ik dit toch een beetje raar. (er vanuit gaande dat het probleem mechanisch is)

Maar misschien zit er gewoon iets scheef en kan het makkelijk verholpen worden.

Ik vindt het gewoon een beetje jammer dat bij een stuk apparaat meteen maar wordt geroepen.... koop een andere.

Als ik dat bij al mijn apparaten zou hebben gedaan..... was ik allang bankroet geweest.
Voorbeeld:
Heb onlangs mijn 11 jaar oude orgel laten reviseren. Stukgespeeld. Maar ik haal voor 500 euro geen nieuwe.

Mischien is de camera wel voor een paar tientjes (schoon?) te maken.
Maar dan heeft deze jongen al een nieuwe gekocht. Zonde.

Eerst maar eens even kijken, vragen en onderhandelen. Dan kun je altijd nog over gaan op een nieuw apparaat.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di aug 19 2008 3:06 pm

Léon Obers schreef:Iemand die in twee jaar zoveel opnamen maakt als de TS terwijl het daarbij nog alleen gaat om "amateur" gebruik, heb ik eerlijk gezegd mijn behoorlijke twijfels in de aanpak van de fotografie als het enkel gaat om er een paar leuke opnamen aan over te houden?
Wat bedoel je hiermee????? :o :o

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 19 2008 3:48 pm

Wat hij bedoeld, is dat als je zoveel foto's maakt, of je dan eigenlijk niet professioneel bezig bent. Dat heeft dan niets te maken met het feit of je er wel/niet voor betaald krijgt, maar met de belasting die de camera wel/niet aankan. 25.000/30.000 opnames in een jaar is veel. Voor een D50 dan. Dat is een body bedoeld voor amateur gebruik.

Body's worden gemaakt met een bepaalde levensduur. Je zult je gebruikte apparatuur daarop aan moeten passen. Door bijvoorbeeld een D200/300/700 of zelfs D3 aan te schaffen.

Voorbeeld: ga eens met je auto met nieuwe banden rijden op een landingsbaan. Ik kan je garanderen dat ze na een middagje weggesleten zijn. Diezelfde banden kunnen je op de normale weg zomaar 50.000 km ver brengen.

Enne Graaf35, "Het voordeel van dia's maken. Goedkoop en makkelijk.". 2.778 rolletjes van 36 kopen en laten ontwikkelen. Laten we zeggen 5 euro per rolletje, dat maakt 13.890 euro. Exclusief inramen. Goedkoop zei je???

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di aug 19 2008 3:55 pm

ha ik snap het

Ik ben zeker nog maar een amateur, want ik ben nog maar 2 jaar bezeig met spiegelreflex ( daarvoor enkel compacttoestellen )

dus ben nog in een leerproces ( ook duidelijk te zien aan mijn foto's )

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 4:04 pm

joerig1970 schreef: Wat bedoel je hiermee????? :o :o
Precies wat ik schrijf.

Met alle respect, ieder zijn hobby en zijn ding. Fotografie als hobby (en ook als beroeps) is denk ik toch de bedoeling dat iemand er qua beeld en inhoud daarin een ontwikkeling doormaakt, vooruit gaat, mooie platen er aan over houdt die de moeite zijn om gezien te worden. Het aantal foto’s op een hoog niveau wat iemand maakt zijn doorgaans door ieder “te tellen” in een jaar. Maar als de aanloop ernaartoe 50.000-60.000 opnamen in twee jaar kost denk ik dat de aanpak niet erg efficiënt is en vraag ik me werkelijk af wat iemand bezielt om die enorme aantallen te schieten. En dat is beslist niet denigrerend bedoeld.
Alleen de opslag al op PC, laat staan enigszins een archivering erin te kunnen houden om alleen al wijs te worden uit die aantallen plaatjes.
Pfff, ik zou er niet aan moeten denken.
Beroepsmensen die ik ken en een dikke boterham verdienen in de fotografie komen bij lange na niet aan die aantallen, of misschien hooguit de sportjournalist die op maximale snelheid de Olympische spelen verslaat. Zelfs schoolfotografen zullen het zweet uit de handen moeten fotograferen om aan die aantallen te komen.

Wat is jouw intentie om zoveel plaatjes te schieten “als amateur” (zoals je elders in de draad hebt aangegeven)?

EDIT:
(na de vervolgreacties gezien te hebben). Nee ik bedoelde niet dat iemand dan een D200/300/700 of zelfs D3 aan zou moeten schaffen.

Het is echt vanuit een menselijke benadering dat ik denk dat de drijfveer om te proberen mooie foto’s te maken niet zit in die enorme aantallen foto’s. Dat is over de top, dat voegt niets toe aan een leerproces, kost wel heel veel tijd/geld/energie. Het zit hem veel meer in fotobeeld met mede hobbyisten bespreken / discussiëren over de inhoud om op die wijze je visie te verbreden. En vanuit die bredere visie je onderwerp te benaderen. Pas dan klikken.
Daar groei je mee, en dat voegt een wezenlijk genotsgevoel aan je hobby toe.
Niet die 50.000-60.000 kliks, daar ben ik van overtuigd.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di aug 19 2008 6:23 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di aug 19 2008 4:12 pm

wel ik schiet veel op evenementen, daar maak ik veel fgoto's en zoek er dan zo de beste uit
ik hou ze niet allemaal bij, wat slecht is of te veel lijkt op andere gaan eruit

maar als je bv naar totz gaat dan komen daar 15 artiesten optreden plus dan niog de repetities en vorige week waren er zo 4 dagen, dan kom je al snal een een hoop foto's, je kan natuurlijk ook 10 foto's per artiest maken, maar dan is de kans op slechte percentueel groter

dragon2

Bericht door dragon2 » di aug 19 2008 4:27 pm

Mwah, ligt eraan wat je doet. Ik wordt betaald voor tandemsprongreportages, de bedoeling is minimaal een "rolletje" (24 foto's) per klant, gezien ik digitaal schiet maak ik meestal zo'n 50-80 foto's/klant. Dat kan dan op een drukke dag zomaar oplopen tot >600 foto's/dag en dat is dan nog zonder wat ik "zelf" zou schieten. Ik kom dus ook aan serieus hoge kliks per jaar, met met name een D80. Is dat over the top dan? En ik kan de meeste foto's nog feilloos terugvinden ook :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 4:37 pm

joerig1970 schreef:wel ik schiet veel op evenementen, daar maak ik veel fgoto's en zoek er dan zo de beste uit
ik hou ze niet allemaal bij, wat slecht is of te veel lijkt op andere gaan eruit

maar als je bv naar totz gaat dan komen daar 15 artiesten optreden plus dan niog de repetities en vorige week waren er zo 4 dagen, dan kom je al snal een een hoop foto's, je kan natuurlijk ook 10 foto's per artiest maken, maar dan is de kans op slechte percentueel groter
Daar heb ik toch een andere gedachte over. Jij schiet "op het geluk" veel plaatjes, in de hoop dat er een paar goede bijzitten. Da's niet anders als een loterij. Veel lotjes kopen, verhoogt statistisch gezien je winstkansen. Maar het levert geen bredere visie op in je fotografie.

Ik denk dat je met meer visie die je moet proberen te verbreden zoals in mijn vorige reactie aangegeven betere standpunten en momenten in de gaten hebt, dat je met minder platen direct een veel hogere score overhoudt die de moeite waard zijn om gezien te worden.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di aug 19 2008 4:41 pm

standpunten kan je niet altijd kiezen, als je tijdens een evenement midden in het publiek staat, kan je niet veel kanten op.

Hoe kan je een visie verbreden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 4:42 pm

dragon2 schreef:Mwah, ligt eraan wat je doet. Ik wordt betaald voor tandemsprongreportages,....
..... Dat kan dan op een drukke dag zomaar oplopen tot >600 foto's/dag en dat is dan nog zonder wat ik "zelf" zou schieten. Ik kom dus ook aan serieus hoge kliks per jaar,.....
Zoals je zegt, wordt je ervoor betaald, precies zoals de sportjournalist of de schoolfotograaf die ook hoge aantallen kliks hebben. Waarvoor het voor die mensen meer begrijpelijk is om aan die aantallen te komen. Maar dat is hopelijk duidelijk uit mijn eerdere reactie.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di aug 19 2008 4:57 pm

joerig1970, wat is dan de meerwaarde van foto's van álle 15 artiesten die er op zo'n dag spelen? Ik heb gisteren in een paar kranten de recensies van het Lowlandfestival zitten doornemen; daar worden ook niet alle acts genoemd die er hebben gespeeld. Als je wilt fotograferen en jezelf wilt verbeteren denk ik dat je de regel "less is more" zou moeten hanteren. Jij gooit nu de foto's die niet zijn gelukt weg. Maar dat zijn er vermoedelijk zoveel dat je je niet bij elke foto kunt afvragen waarom-ie slecht is gelukt. Is de compositie niet goed, iets mis met de belichting, niet goed scherp? etc. En juist dáárvan leer je volgens mij.
Maar goed aan de andere kant kan ik me het enthousiasme ook wel voorstellen om continu foto's te maken. Je gaat daar alleen niet persé beter van worden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 4:59 pm

joerig1970 schreef:standpunten kan je niet altijd kiezen, als je tijdens een evenement midden in het publiek staat, kan je niet veel kanten op.
Dan moet je zorgen dat je een andere keer vroeger bent of meer lef hebt door het publiek heen te manoeuvreren om tot een betere uitgangspositie te komen voor betere standpunten.

Foto's maken vanuit een slechte uitgangspositie en een slecht standpunt, kun je net zo goed geen foto's maken omdat je van tevoren weet dat het beeld niet de moeite waard is.
joerig1970 schreef: Hoe kan je een visie verbreden
Door met anderen te spreken over de praktische problemen hoe die aan te pakken, en het inhoudelijke wat er aan beeld over blijft en hoe dat te kunnen verbeteren en waarom. En vooral ook zelf kritisch zijn op je eigen voortbrengselen en jezelf blijven afvragen hoe iets beter kan en daar in het vervolg naar handelen. De resultaten van die nieuwe opnamen weer opnieuw terugkoppelen naar anderen en reflectie naar jezelf en je mogelijkheden.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di aug 19 2008 5:05 pm

zal dat eens proberen met nog eens enkele fopto's te plaatsen hier op het forum
in welk segment is dat het beste

alvast bedankt

graaf35

Bericht door graaf35 » di aug 19 2008 5:11 pm

Herman55 schreef:Enne Graaf35, "Het voordeel van dia's maken. Goedkoop en makkelijk.". 2.778 rolletjes van 36 kopen en laten ontwikkelen. Laten we zeggen 5 euro per rolletje, dat maakt 13.890 euro. Exclusief inramen. Goedkoop zei je???
Inramen doen we zelf. En de dia's die niet gelukt zijn...... ramen we weer uit (of niet inramen als je zo al ziet dat het mislukt is). Dan heb je beduidend minder raampjes nodig :?

En dat zijn 21 foto's per dag. Inderdaad wel iets veel.

Ik heb de foto's niet geteld, maar er zijn fotografen die meer schieten.
Hobby's zijn duur.
En misschien zijn het er 80.000 :wink:

Maar nu on- topic
waar het om gaat.....De spiegel.
Gewoon checken bij de fotohandel of NIKON..... Het hoeft niets voor te stellen. Een zandkorrel voor mijn part.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”