M.a.w. is het objectief gejusteerd of de camera?mikemix schreef:Wat ik mij dan afvraag Wil, nu werkt hij dus uitstekend op de D2X, geldt dit ook voor een
andere camera b.v. een D3?
Ervaring met de 24-70mm f/2.8G
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Ervaring met de 24-70mm f/2.8G
Ik begrijp van Wil dat het objectief is gejusteerd, ben dus benieuwd hoe dit
op andere body's gaat dan de D2X.
op andere body's gaat dan de D2X.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Inderdaad is het objectief gejusteerd. Het probleem op mijn D2Xs was ook niet aanwezig met andere objectieven. Dit heb ik nog gisteren getest. De fout moest dus in het objectief zitten. Wat wel opviel dat op mijn prive D300 geen probleem was voor justeren. Na justeren heb ik de 24-70 2.8 op beide camera's getest en op beide is scherpstelpunt goed. Dit is wat ik niet begrijp. Op de D300 is het focuspunt dus goed zowel voor als na justeren objectief.
Nu ben ik geen techneut en weet dus niet hoe die autofocus precies werkt.
Nu ben ik geen techneut en weet dus niet hoe die autofocus precies werkt.
-
- Forumlid
Alles weten maakt ook niet gelukkig.
Mooi dat het weer in orde is.
Mooi dat het weer in orde is.
Dat is wat ik ook wilde weten, maar idd net wat Marten zegt, als het maar weer goed werkt.
Enige is wat ik me wel afvraag; wat is de norm waar het objectief op wordt afgesteld?
En, hoe komt het dat de één wel direct "gejusteerd" is en de ander niet? Verschil in toleranties, waarom, bewust of onbewust?
Van Wil en die van mij zijn allebei met Nederlands garantiebewijs, wij werken allebei met een D2X, van mij is wel (de tweede) direct goed
die van Wil niet, dat vind ik dus vreemd.
Het maakt het een beetje onsamenhangend, top objectief met gebruiksaanwijzing
Enige is wat ik me wel afvraag; wat is de norm waar het objectief op wordt afgesteld?
En, hoe komt het dat de één wel direct "gejusteerd" is en de ander niet? Verschil in toleranties, waarom, bewust of onbewust?
Van Wil en die van mij zijn allebei met Nederlands garantiebewijs, wij werken allebei met een D2X, van mij is wel (de tweede) direct goed
die van Wil niet, dat vind ik dus vreemd.
Het maakt het een beetje onsamenhangend, top objectief met gebruiksaanwijzing

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Net gebeld door Roeland Koene van NPS. Alles weer uitgelegd over de service voor NPS leden en een uitleg over focus problemen. Nikon is wereldzaak als ze je bellen omdat ze denken dat er een probleem met hun service is en dat gelijk rechtzetten.
De uitleg waarom ik geen verschil zag voor en na justeren op de D300 terwijl op de D2X het opgelost was na justeren duizelde mij een beetje.
Ik ben echt atechnisch. Maar de autofocus schijnt op beide camera's niet op dezelfde manier te werken.
De uitleg waarom ik geen verschil zag voor en na justeren op de D300 terwijl op de D2X het opgelost was na justeren duizelde mij een beetje.
Ik ben echt atechnisch. Maar de autofocus schijnt op beide camera's niet op dezelfde manier te werken.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lekker belangrijk. Je koopt een duur objectief, en dan wil je het in principe goed kunnen gebruiken op eender welke Nikon camera... Ook handig als je er ooit nog eens af wilt dat ie het ook redelijk doet op andermans body!wil schreef:De uitleg waarom ik geen verschil zag voor en na justeren op de D300 terwijl op de D2X het opgelost was na justeren duizelde mij een beetje.

In mijn geval was dat helaas niet zo. Los van het feit dat de mensen die me hielpen bij NPS aardig tegen me waren, gaven ze me niet echt het gevoel ownership te nemen van het probleem met mijn lens, en gaven ze me al zeer snel het gevoel het probleem eigenlijk niet te herkennen. Vragen om nog eens/beter/anders te kijken hielp niet, en dan baal ik ervan als ik thuis kom bij de eerste beste foto zie dat er niets van klopt. Ik had de volgende dag meteen gebeld met de vraag of ik mijn uitgewerkte observaties naar hun toe kon mailen, maar dat had volgens hen geen zin, ze konden niets meer doen, de enige optie was om de lens zou naar Duitsland te sturen.wil schreef:Nikon is wereldzaak als ze je bellen omdat ze denken dat er een probleem met hun service is en dat gelijk rechtzetten.
Ik blijf het merkwaardig vinden...
-
- Forumlid
Ik niet.imarcus schreef:Ik blijf het merkwaardig vinden...
Ze hebben je objectief ongetwijfeld goed onderzocht, maar niets gevonden.
De klachten bleven.
Ze kijken er weer naar, vinden weer niets.
Dus stellen ze voor het objectief naar Dld te sturen. Daar is wellicht meer geavanceerde meetapparatuur beschikbaar.
Lijkt mij dat ze correct gehandeld hebben.
Blijft vervelend dat het probleem niet is opgelost.
Hi Marten,Marten schreef:Ik niet.imarcus schreef:Ik blijf het merkwaardig vinden...
De klachten bleven.
Het opsturen van eigen foto's heeft geen zin, onscherpte kan aan zoveel factoren liggen die met de fotograaf of de body te maken hebben. Pro's willen hun eigen testen doen. Alleen daar kunnen ze op vertrouwen. Stel je voor, je moet geopereerd worden en zegt tegen de chirurg dat je thuis vast je eigen röntgenfoto's hebt gemaakt. Of hij die even wil bekijken.![]()
Ze hebben niks gevonden en stellen voor het objectief naar Dld te sturen. Daar is wellicht meer geavanceerde meetapparatuur beschikbaar.
Ik vind het vergelijk met de chirurg mank gaan. Als ik pijn heb, en de chirurg maakt foto's, en zegt "ik zie niets, paracetemolletje, dan gaat wel weer over", dan is deze statistisch gezien misschien een goede chirurg (waarschijnlijk 99 van de 100 keer gelijk), maar het correct volgen van een procedure maakt die ene klacht niet minder gegrond.
- De eerste foto's waar de onscherpte op zichtbaar is, zijn gemaakt door NPS zelf, in hun eigen lab. Op basis van deze foto is door Nikon geconcludeerd dat er niets aan de hand is, terwijl duidelijk te zien is dat het ene exemplaar scherp is, en het andere onscherp. Daaruit concludeer ik dat het objectief niet goed door NPS is onderzocht. Op basis van deze foto's heeft Nikon geconcludeerd dat mijn lens correct is. Dat is wat mij betreft een inschattingsfout van een Pro.
- Ik heb 2 dezelfde lenzen vergeleken waarbij de context condities exact hetzelfde zijn (camera op statief, beide lenzen op dezelfde camera, niet bewogen, dezelfde foto's gemaakt). Als je dan verschillen tussen lenzen ziet, kan je niet anders constateren dat de lens anders is. Daar hoef je geen Pro voor te zijn. Als deze verschillen binnen de specs vallen, dan is dat beschamend voor een lens van 1799 euro (destijds)!
- Mocht met een of andere magische setting ergens in de camera de oude lens wel goed functioneren, dan verwacht ik op zijn minst een stuk uitleg van Nikon, en niet alleen een opmerking met daarop "lens binnen specs", of de onwil om me te woord te staan. Dit getuigt niet van ownership van een probleem. Dit is een flow diagram aflopen, en zeggen dat daar niets uit komt. Dat vind ik slechte service. Het verschil tussen "een apparaat met een technisch probleem" versus "een ontevreden klant met een probleem", los van het feit of dat laatste een technische grondslag heeft. Schouderophalend sorry zeggen, of refereren naar een "spec" vind ik geen service. Het is geen lens van 100 euro, maar eentje van 1800 euro (destijds). Voor een professionele prijs verwacht ik professionele en klant gerichte service.
Uiteindelijk heeft mijn vak fotograaf het probleem gelukkig wel naar tevredenheid opgelost.
Marten schreef:Ik niet.imarcus schreef:Ik blijf het merkwaardig vinden...
De klachten bleven.
Ze kijken er weer naar, vinden weer niets.
Dus stellen ze voor het objectief naar Dld te sturen. Daar is wellicht meer geavanceerde meetapparatuur beschikbaar.
Voor de prijs van een dergelijk objectief van een merk dat een naam hoog heeft te houden (en geloof me dat dit soort zaken schade berokkenen), er lezen hier VEEL mensen mee ...) vind ik dat een nieuw objectief vlekkeloos afgesteld afgeleverd moet worden. Bij goedkopere merken heb je OOK "treffers".
Klinkt misschien arrogant, maar 1 van de redenen dat ik voor Nikon kies is voor de kwaliteit. Ik heb dat NIET nodug (het is een hobby, geen beroep), ik betaal er ruimschoots voor, dus meen ik wat te mogen verwachten.
Willem.
-
- Forumlid
Ik ook.imarcus schreef:Ik vind het vergelijk met de chirurg mank gaan.

Iets anders:imarcus schreef:... Er stonden nog test plaatjes op de geheugenkaart in mijn camera, en mijn verbazing was groot dat ik direkt grote verschillen zag tussen de foto gemaakt mijn eigen lens, en de lens van Nikon zelf. Onderstaande foto laat het verschil zien van de rechter onderhoek van de test foto, met het bovenste plaatje genomen via mijn eigen lens, en het onderste plaatje genomen met de lens van Nikon zelf. Ik zou zeggen dat dit geen klein verschil is (op een D3 van Nikon waren de verschillen kleiner, maar ook nog steeds zichtbaar).
![]()
Waar blijkt eigenlijk uit dat de eerste foto met jouw objectief is genomen en de tweede met een objectief van Nikon Beverwijk?
Is het mogelijk dat beide opnamen met hetzelfde objectief zijn gemaakt, nl dat van jou, voor en na justeren (dan hebben ze dus wel een verschil gevonden en gecorrigeerd.)
-
- Forumlid
Om dezelfde reden koop ook ik uitsluitend Nikon.wblink schreef:... maar 1 van de redenen dat ik voor Nikon kies is voor de kwaliteit. Ik heb dat NIET nodig (het is een hobby, geen beroep), ik betaal er ruimschoots voor, dus meen ik wat te mogen verwachten.
Gelukkig NOOIT klachten gehad.
Zoals met ieder technisch apparaat, wordt de kwaliteit daarvan bepaald door het ontwerp van een produkt, EN indien er fouten doorheen slippen mede bepaald door de service. Als je op dat laatste niet kan vertrouwen, ben je overgeleverd aan de statistiek van de kwaliteitscontrole.Marten schreef:Om dezelfde reden koop ook ik uitsluitend Nikon.wblink schreef:... maar 1 van de redenen dat ik voor Nikon kies is voor de kwaliteit. Ik heb dat NIET nodig (het is een hobby, geen beroep), ik betaal er ruimschoots voor, dus meen ik wat te mogen verwachten.
Gelukkig NOOIT klachten gehad.
Het is dat mijn vak fotograaf het prima heeft opgelost, anders had ik overwogen van merk te wisselen. M.a.w., om die reden koop ik nog steeds Nikon, en ben ik er erg blij mee.
Laatst gewijzigd door imarcus op za nov 15 2008 10:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze hebben eerst mijn lens geprobeerd, en daarna hun eigen lens. Op een laptop heb ik samen met de technicus gekeken. Ze hebben tevens deze lenzen met een D3 geprobeerd. Ze hebben niets aan mijn objectief gedaan. Deze bevindingen worden bevestigd met eigen foto's naderhand.Marten schreef:Iets anders:
Waar blijkt eigenlijk uit dat de eerste foto met jouw objectief is genomen en de tweede met een objectief van Nikon Beverwijk?
Is het mogelijk dat beide opnamen met hetzelfde objectief zijn gemaakt, nl dat van jou, voor en na justeren (dan hebben ze dus wel een verschil gevonden en gecorrigeerd.)
De oude lens is fout. De lens bij NPS, de leen lens van Nikon, en de nieuwe lens die ik nu heb doen het allemaal naar mijn verwachting, aangetoond voor een deel met de test foto's van Nikon, alswel van mezelf onder gecontroleerde omstandigheden.