105mm micro vs. 85mm pc-e

Discussies over macro/micro objectieven
ehh000
Forumlid
Forumlid

Re: 105mm micro vs. 85mm pc-e

Bericht door ehh000 » do apr 02 2009 10:29 am

Ik heb gister getracht de shift en tilt functie van de lens "in hetzelfde vlak" te krijgen zoals dat hier beschreven wordt :

http://www.motifnation.hu/index.php/all ... axis_swap/

Maar dat werkt dus niet voor de 85mm versie van de lens - de elektrische (flat) kabels zijn te kort om de vatting tov de lens 90 graden te kunnen draaien.

Jammer!!

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR

yoyo

Bericht door yoyo » do apr 02 2009 10:57 am

Even naar Beverwijk..?
(Er is iemand op dit forum die daar ook al achter was gekomen)

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » do apr 02 2009 11:32 am

ehh000 schreef:Ik heb gister getracht de shift en tilt functie van de lens "in hetzelfde vlak" te krijgen zoals dat hier beschreven wordt :

http://www.motifnation.hu/index.php/all ... axis_swap/

Maar dat werkt dus niet voor de 85mm versie van de lens - de elektrische (flat) kabels zijn te kort om de vatting tov de lens 90 graden te kunnen draaien.

Jammer!!

Edwin
Dit werkt alleen met de PC-E 24 - zowel de PC-E 45 als de PC-E 85 hebben te korte bandkabels om de oriëntatie zelf te kunnen wijzigen - heb ze alle drie geopend en geïnspecteerd.

Ik wacht al weken op een prijsopgave wat de ombouw moet gaan kosten voor zowel PC-E 24, PC-E 45 als de PC-E 85.

Toen ik de vraag stelde hadden ze in Beverwijk nog nooit gehoord van deze mogelijkheid terwijl het toch echt genoemd staat in de betreffende handleiding.

Zal vandaag nog eens een keer bellen.
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op vr apr 03 2009 5:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ehh000
Forumlid
Forumlid

Bericht door ehh000 » do apr 02 2009 4:51 pm

Dank je Harrie voor de info - wil je het resultaat van je contact met Beverwijk posten en/of PM-en?

Als het mogelijk is om de oriëntatie te wijzigen dan ben ik benieuwd of het reversibel uitgevoerd is zodat je altijd terug kan gaan naar de originele situatie.

Groet,

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di mei 22 2012 2:58 pm

Léon Obers schreef:Die vaste assen bij Nikon is een enorme beperking in de verstelmogelijkheden. Het betekent dat tilt en shift-bewegingen altijd in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar zijn ingesteld. Of je moet het bij de service afdeling van Nikon juist laten veranderen, zodat het altijd in dezelfde richting is.
Oud draadje, maar Nikon Service Point mailt me zojuist terug: "De PC-E 85mm kunnen wij helaas niet aanpassen. " Grmbl. :evil:

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di mei 22 2012 8:29 pm

Dan kan inderdaad alleen bij de 24mm.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

ehh000
Forumlid
Forumlid

Bericht door ehh000 » di mei 22 2012 8:40 pm

Bedankt voor de update; jammer dat de 85mm niet gedraaid kan worden!

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di mei 22 2012 10:08 pm

Bij de 24mm kun je het zelf doen, maar bij de 85mm kan het ook met de juiste onderdelen. Maar die zijn niet los te bestellen, waardoor je van Nikon afhankelijk bent. En in Nederland doen Nikon en Nikon Service er niet aan, dus helaas pindakaas.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » di mei 22 2012 11:20 pm

Dag Edwin,

Een 85mm PC-E objectief is fantastisch voor macro-opnamen als je tenminste geen foto's wilt maken met een vergrotingsmaatstaf groter dan 1:2. Ik ben zelf ook een macroliefhebber, maar ik gebruik eerlijk gezegd zelden of nooit de vergrotingsmaatstaf tussen 1:2 en 1:1. Met de tilt-verstelling kun je echt heel veel meer scherptediepte krijgen (tot oneindig als het scherpstelvlak precies planparallel is). Dat is de methode van Schleimpflug. Bij macro-opnamen heb je niet zoveel aan de shiftverstelling. Ik snap dus ook niet zo goed de discussie over het aanpassen van de instelassen, want dat is volgens mij alleen interessant voor landschapsfotografen die tegelijkertijd tilt en shift willen gebruiken. De redenering van Léon over het niet goed kunnen vastzetten van de (lens)verstelling en de scherptediepte begrijp ik ook niet zo goed. Op zich klopt de redenering van Léon, maar de tilt&shift lenzen (zoals zo ongeveer alle lenzen tegenwoordig) hebben inwendige scherpstelling. Bij verschuiven van de lens verandert er dus niets aan de scherptediepte, want als je bijvoorbeeld op 30 cm hebt scherpgesteld blijft dat gewoon 30 cm ongeacht de speling/verschuiving van de lens. Als de lens niet goed vastgezet kan worden kan het scherpstelvlak wel kantelen (bij tilt) en/of het beeld verschuiven (bij shift).
Hieronder 4 foto's gemaakt met de 24mm PC-E. Foto 1, f8, 1/2,5sec; foto 2, f20, 2sec; foto 3, f32, 6 sec; foto 4, f8, 1/2,5sec tilt. Bij 'tilt' kantelt het beeld dus echt. Vandaar dat je 'Swiss made' niet meer kunt zien op de foto.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Karel Giesen op wo mei 23 2012 12:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » wo mei 23 2012 12:04 am

Karel: tussen macro en landschap zit nog de productfotografie waarvoor ik het wil gebruiken.

ehh000
Forumlid
Forumlid

Bericht door ehh000 » wo mei 23 2012 12:23 am

@Karel:

Dank voor je reactie. Ik wilde graag experimenteren met een combinatie van shift- en tilt-instellingen om EN het scherptediepte-vlak "op" het onderwerp te kunnen leggen EN perspectief vertekening door het de korte objectief-onderwerp afstand te voorkomen of te corrigeren. Dat kan ook met het huidige ontwerp van de 85mm maar als ik en tilt en shift instellingen onafhankelijk van elkaar kan instellen geeft me dat meer vrijheid.

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR

ehh000
Forumlid
Forumlid

Bericht door ehh000 » wo mei 23 2012 12:25 am

Oh, ik gebruik de 85mm ook voor product fotografie (m.n. over zelfde onderwerpen die jij als voorbeeld toont)

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » wo mei 23 2012 12:34 am

Waarvoor zou je 'shift' willen gebruiken bij productfotografie? Met 'tilt' + "shift' zou je inderdaad 'Swiss made' nog steeds kunnen zien, maar dan ga je wel heel ver. Bovendien zou je met de camera in verticale positie dan weer niet scherp kunnen stellen met de methode van Schleimpflug. Bij landschapsfotografie is het overigens ook minder belangrijk, omdat je met de korte brandpuntsafstand en de grote(re) voorwerpsafstand met normale diafragmering over het algemeen al voldoende scherptediepte hebt. Echt onafhankelijke instelling van de assen, zoals bij Canon, is inderdaad beter, maar kiezen tussen de ene of de andere as heeft mijns inziens geen zin. Kies de camerapositie waarbij je zowel kunt tilten als shiften en crop vervolgens de foto tot het gewenste formaat dan is het probleem ook opgelost.
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » wo mei 23 2012 12:40 am

Karel Giesen schreef:Waarvoor zou je 'shift' willen gebruiken bij productfotografie?
Een doosje van product of verpakking. Van dichtbij werkt dat net als een flatgebouw voor je neus.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 23 2012 12:46 am

Karel Giesen schreef:Op zich klopt de redenering van Léon, maar de tilt&shift lenzen (zoals zo ongeveer alle lenzen tegenwoordig) hebben inwendige scherpstelling. Bij verschuiven van de lens verandert er dus niets aan de scherptediepte, want als je bijvoorbeeld op 30 cm hebt scherpgesteld blijft dat gewoon 30 cm ongeacht de speling/verschuiving van de lens.
Met tilt wordt het scherptevlak gekanteld. Je kunt de scherptediepte dus meer efficiënt ten opzichte van je onderwerp neerleggen. Precies het voorbeeld bij landschap waar je met volle opening de scherpte laat samenvallen met de grond. Dan is dat scherp op 1 meter, maar ook op 50 en 100 meter. Bij macro of dichtbij fotografie gelden dezelfde condities van het scherptevlak optimaal afstemmen op de vorm van het onderwerp.

Dus een horloge indien schuin gefotografeerd, dan het scherptevlak gelijk laten lopen met de wijzerplaat. De scherptediepte ligt dan in de korte afstand met het glas erboven. Dat is een stuk efficiënter dan dat je het scherptevlak niet gelijk met de wijzerplaat kunt leggen en je over de totale diepte van voor- tot achterkant van de wijzerplaat nog scherpte wilt hebben. Die afstand is namelijk een stuk groter.

Dat je voorbeeldjes van dat horloge je er meer op kijkt bij kantelen is in dit geval vooral de verplaatsing dichtbij van de lens zelf ten opzichte van het onderwerp. Het draaipunt van een Nikon lens zit zodanig naar achteren dat dat voorste stuk nogal voorover helt. Mogelijk kantel je daarbij de gehele camera weer om te corrigeren, zodat het horloge centraal in het midden blijft. Dus de kijkhoek op het onderwerp verandert daarmee nogal.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”