Met spoed gezocht, iemand met 24-70 F2.8

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: Met spoed gezocht, iemand met 24-70 F2.8

Bericht door Veneboer » ma apr 06 2009 7:19 am

Ivonne schreef: Resultaat: zowel front als backfocus
Tegelijk front- en backfocus kan eigenlijk niet. Het is of frontfocus of backfocus. Het is de scherptediepte als zaken zowel boven als onder niet scherp zijn. Als je zowel de ondergrens als de bovengrens neemt van waar het onscherp begint te worden moet op de helft van dat punt het scherpstelpunt liggen. Als dat punt voorbij het scherpstelpunt ligt is er sprake van backfocus (dit is letterlijk vertaald dat het scherp is achter het scherpstelpunt). Andersom geld hetzelfde. Simpelweg omdat je maar op een punt kunt scherpstellen (focus) kan er niet tegelijk sprake zijn van front- en backfocus.

Dit corrigeer je met de AF fijnafstelling. Mijn ervaring is dat als je eenmaal de juiste fijnafstelling hebt gevonden alle foto's weer ragscherp zijn.

Ik zie nu ineens een hele hoop ergernis en naar mijn mening enigzins "ongenuanceerde" kritiek op dit objectief. Met de juiste AF fijnafstelling is het 9 van de 10 keer business as usual. In eerste instantie was ik ook boos omdat de combi 24-70 en D300 ook exact hetzelfde probleem had maar nadat ik er achter kwam dat met de fijnafstelling het gecorrigeerd was (en ik min of meer ten onrechte ook een objectief heb omgeruild in Urk) heb ik alleen maar plezier van het objectief. De D300 is in gebruik bij mijn vrouw (zelf gebruik ik een D700) en zij maakt ook met veel plezier gebruik van de 24-70.

Ik ben wel van mening dat Nikon hier beter op in kan spelen door hier zelf over te informeren of anders iets met een Firmware te corrigeren.

mikemix

Bericht door mikemix » ma apr 06 2009 8:07 am

Edwin schreef:Een duur objectief wat niet op voorhands ook degelijk deugt.
Dus aan te raden voor aankoop uitgebreid te testen wat scherpte betreft.
Praten we nog niet over de ontzettende vervorming wat dit objectief heeft. :roll:
Miskleun voor het geld wat er voor betaald moet worden.
Vraag ik me af wat voor objectief er geleverd word als je via internet besteld :?:
Een vijfdehandsje :egeek:
Maar wel eentje met Nano :oohh:
Kan jij aangeven hoe jij aan die vervorming komt? Graag aangevuld met voorbeelden of linkjes van voorbeelden.
Trouwens je opmerkingen zijn helemaal kort door de bocht, het ligt niet aan het objectief, het licht aan de combinatie van objectief én body.
Ik ken niemand die problemen heeft met de combinatie 24-70 + D700 of D3.
Mijn 24-70 heb ik niet hoeven corrigeren en blinkt uit door geweldige scherpte en onscherpte en die ontzettende vervorming is 'm vreemd.

Dat jij als Canon gebruiker moeite hebt met Nano-coating kan ik mij voorstellen.
Laatst gewijzigd door mikemix op ma apr 06 2009 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma apr 06 2009 8:18 am

Tja....
Maar terug naar de scherpte:
Ik heb ooit een poll gehouden over focusproblemen met de 24-70
Achteraf gezien zou ik de vraagstelling nu anders formuleren, maar toch nog even ter herinnering

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma apr 06 2009 8:21 am

Ik gebruik de 24-70 2.8 nu op D3 en D700 zonder enig probleem en geen aanpassing voor de focus nodig. Ook geen vertekening die op mij abnormaal overkomt. Op mijn vorige D2X was wel een correctie door Nikon nodig wegens back-focus. Na de correctie probleemloos op de D2x mee gewerkt.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma apr 06 2009 11:54 am

Ik heb toch even wat testjes gedaan met de 24-70 op een D200 body en het geeft bij mij "geen noemenswaardige front of backfocus". Maar wel licht het scherpte gebied duidelijk meer naar de voorkant dan de testen op de D700 laten zien dus zou er sprake zijn van lichte frontfocus daarna even een D70s van het objectief voorzien en die testen laten eigenlijk hetzelfde beeld zien als op de D200.

Ik beweer hier niet mee dat er niet mee te fotograferen zou zijn op een DX body maar echt 100% zuiver is de focus niet. Het zou dus kunnen zijn dat in bepaalde situaties het verschil wel resulteert in een onbruikbare vorm van frontfocus.

Ik zou mijn exemplaar van de 24-70 best wel eens op die D300 body willen schroeven om te kijken wat dan het resultaat is.

Ik wil hierbij nog wel een kleine kanttekening plaatsen.

Vooral omdat er word gesproken over variërende focus fouten. Zowel front als backfocus.

Maak de contacten van het 24-70 objectief en de camera voor eerste gebruik altijd goed schoon. Ook al zien ze er schoon uit wil dit niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk schoon zijn. Een overgangs weerstand tussen de contakten van de camera en het objectief kan ook focusfouten opleveren.
Het beste gebruik je hiervoor een Rotring calc gum maar met een droog schoon lensdoekje kom je ook al een heel eind. Ga de contacten aub. niet met vloeistoffen te lijf.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op ma apr 06 2009 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma apr 06 2009 12:52 pm

Volgens Nikon is dit objectief compatible met de D300. Als na uitgebreide tests blijkt dat deze compatibiliteit er niet 100%is, terwijl objectief en body schijnbaar in orde zijn heb je volgens mij reden om van Nikon enige inspanning te verlangen om ervoor te zorgen dat het probleem wordt opgelost. Dat mis ik een beetje in dit verhaal. Je body is bij Nikon geweest, maar wat ze ermee hebben gedaan heeft niet geholpen. Dan kun je toch verhaal halen? Je hebt zelf al heel wat meer gedaan dan in redelijkheid te verwachten is. In totaal heb je voor ruim 2000 euro apparatuur liggen die dus niet doet wat je ervan mag verwachten.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Ivonne » ma apr 06 2009 2:45 pm

Inmiddels heb ik de fijnafstelling goed uitgeprobeerd. Ik kom uit op +20, en heb het gevoel dat ik eigenlijk +21 of +22 nodig heb, oftewel, het is een heel stuk beter, maar niet echt"vlijmscherp. Ik bedenk mij net dat ik met deze opstelling nog evne mijn 16-85 VR erop zet, die altijd heel scherp is. Even om te vergelijken, ik zit zo te turen dat ik scherpblind dreig te worden ;)
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Ivonne » ma apr 06 2009 2:51 pm

Ik geloof inderdaad dat het probleem nu is opgelost, en dat de fijnafstellling +20 werkt. Ik ga vanavond nog even wat foto's van gezichten maken, ik mag altijd graag scherpstellen op ogen, lekker makkelijk te beoordelen, maar voor nu ben ik hoopvol! En als het dan op deze manier moet, so be it, daar kan ik mee leven.
Nou vraag ik mij af, na het nemen van een foto, verscherpen jullie altijd? En zo ja, waarmee? Ik gebruik Photoshop. Want ik denk dat dat toch nog wel nodig is.
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma apr 06 2009 2:56 pm

Ben blij voor je Ivonne! Ik pas meestal iets verscherping in NX2 toe.

adri
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door adri » ma apr 06 2009 3:30 pm

Hallo,
ik heb gezocht of ik wat heb betr AF
voor 24-70mm
Bij D3 24mm 84% optimaal
40mm 94%
70mm 96%
D300 24mm 59%
40mm 86%
70mm 83%

voor 16-85mm
d300 16mm 59%
35mm 99%
85mm 85 %
Je kan er over praten dat de juiste testen zijn gedaan en het is maar bij een lens
maar het beeld dat je schets zie ik ook hier terug

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma apr 06 2009 3:41 pm

Adri, wat is je bron?
Zo heeft niemand er wat aan.

nikonlover
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonlover » ma apr 06 2009 3:42 pm

nou ivonne je hebt mazzel met dit forum zeg ,jammer dat ze het in de winkel niet wisten en je je camera zo lang kwijt bent geweest, wat hebben ze er eigenlijk aan gedaan in beverwijk ???

mikemix

Bericht door mikemix » ma apr 06 2009 3:59 pm

adri schreef:Hallo,
ik heb gezocht of ik wat heb betr AF
voor 24-70mm
Bij D3 24mm 84% optimaal
40mm 94%
70mm 96%
D300 24mm 59%
40mm 86%
70mm 83%

voor 16-85mm
d300 16mm 59%
35mm 99%
85mm 85 %
Je kan er over praten dat de juiste testen zijn gedaan en het is maar bij een lens
maar het beeld dat je schets zie ik ook hier terug
Kan je dit wat toelichten, hebben wij er ook nog wat aan.

adri
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door adri » ma apr 06 2009 5:07 pm

Michel deze data komen van colorfoto ik heb deze op een cd ( pdf file) staan De test wordt zo gedaan :
eerst scherp gesteld met de hand en daarna 10 keer met AF het figuur lijkt een beetje op een siemens ster
en de scherpte is een maat voor de score Als je deze data wil hebben moet je pb sturen met e-mail adres dan
kan ik de bijlage er aan hangen

mikemix

Bericht door mikemix » ma apr 06 2009 6:27 pm

adri schreef:Michel deze data komen van colorfoto ik heb deze op een cd ( pdf file) staan De test wordt zo gedaan :
eerst scherp gesteld met de hand en daarna 10 keer met AF het figuur lijkt een beetje op een siemens ster
en de scherpte is een maat voor de score Als je deze data wil hebben moet je pb sturen met e-mail adres dan
kan ik de bijlage er aan hangen

Bij deze en alvast dank voor de moeite. 8)

Gesloten

Terug naar “Standaardzoom”