Tegelijk front- en backfocus kan eigenlijk niet. Het is of frontfocus of backfocus. Het is de scherptediepte als zaken zowel boven als onder niet scherp zijn. Als je zowel de ondergrens als de bovengrens neemt van waar het onscherp begint te worden moet op de helft van dat punt het scherpstelpunt liggen. Als dat punt voorbij het scherpstelpunt ligt is er sprake van backfocus (dit is letterlijk vertaald dat het scherp is achter het scherpstelpunt). Andersom geld hetzelfde. Simpelweg omdat je maar op een punt kunt scherpstellen (focus) kan er niet tegelijk sprake zijn van front- en backfocus.Ivonne schreef: Resultaat: zowel front als backfocus
Dit corrigeer je met de AF fijnafstelling. Mijn ervaring is dat als je eenmaal de juiste fijnafstelling hebt gevonden alle foto's weer ragscherp zijn.
Ik zie nu ineens een hele hoop ergernis en naar mijn mening enigzins "ongenuanceerde" kritiek op dit objectief. Met de juiste AF fijnafstelling is het 9 van de 10 keer business as usual. In eerste instantie was ik ook boos omdat de combi 24-70 en D300 ook exact hetzelfde probleem had maar nadat ik er achter kwam dat met de fijnafstelling het gecorrigeerd was (en ik min of meer ten onrechte ook een objectief heb omgeruild in Urk) heb ik alleen maar plezier van het objectief. De D300 is in gebruik bij mijn vrouw (zelf gebruik ik een D700) en zij maakt ook met veel plezier gebruik van de 24-70.
Ik ben wel van mening dat Nikon hier beter op in kan spelen door hier zelf over te informeren of anders iets met een Firmware te corrigeren.