Apple of Windows?

Discussies over fotobewerking en archivering
luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za dec 09 2006 5:53 pm

onno schreef:Apple hardware is inderdaad niet uniek (meer) maar wel erg goed vormgegeven (zowel estetisch als functioneel) en degelijk gebouwd. Van een andere orde dus dan een kastje met onderdelen van de PC-boer op de hoek..
Tsja ik vind zelf en anderen met mij de nieuwe macbooks zwaar tegenvallen kwa degelijkheid. De voorgaande modellen waren wel echt bomproof te noemen maar helaas is dat ook minder aan het worden sinds de toepassing van Intel hardware.
onno schreef: Mac OSX kan met wat hacken en patchen inderdaad op een PC draaien. Maar dat is niet echt geschikt voor de 'normale' gebruiker. Je moet technisch redelijk op de hoogte zijn en steeds de juiste torrents vinden om je nep-Mac systeem qua software versies up-to-date te houden...
Ook dat valt tegenwoordig erg mee kernelupdates zijn bijvoorbeeld al volledig via een scriptje te installeren 2 keer klikken en het is geinstalleerd. Ook zit er een zonnige kant aan heel het OSX86 nep(mac) gebeuren en dat is dat er ook veel meer diepere kennis beschikbaar is. Waar ook "echte" mac gebruikers bij problemen op terug kunnen vallen en ja, ook die hebben wel eens problemen.
onno schreef: Leuk voor de IT-hobbyist om mee te experimenteren en het systeem te gebruiken als 'Mac wannahave'. Maar als je je wilt concentreren op fotobewerking en beheer onder OSX dan is een echte Mac toch net wat makkelijker.
Ik heb er eigenlijk totaal geen problemen mee en kan ook niet zeggen dat ik echt opvallend verschil merk dat het voor een normale gebruiker makkelijker is om gewoon zo een ding te kopen dat heb je natuurlijk altijd.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

rvdb

Bericht door rvdb » zo dec 10 2006 11:12 am

En hoe heb jij OSX dan draaiend gekregen op je pc?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo dec 10 2006 11:52 am

Hier is alle info te vinden die je nodig zou kunnen hebben.

http://osx86project.org/

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op zo dec 10 2006 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » zo dec 10 2006 12:27 pm

Gisteren ff bij de Apple store geweest. Gekeken en informatie ingewonnen over de Macbook Pro 15,4". Mooi uitgebreid systeem met veel bijgeleverde software waar Windows iets van kan leren. Alleen ik vraag mij af, kan ik ergens goedkoper een nieuwe Macbook Pro aanschaffen? Heb al wel gezocht op het internet maar daar zit niet veel prijsverschil in...

SPIKE

Bericht door SPIKE » zo dec 10 2006 12:47 pm

foto-ed schreef:Gisteren ff bij de Apple store geweest. Gekeken en informatie ingewonnen over de Macbook Pro 15,4". Mooi uitgebreid systeem met veel bijgeleverde software waar Windows iets van kan leren.
Waar komt deze wijsheid in één keer vandaan, een middagje in zo MAc winkel en gelijk zo uitspraak. beetje jammer.
Het mag je dan nu bekend zijn, dat een Appeltje beter met zijn geheugen en zijn hardware omspringt. Maar als het om het grafische geweld aankomt. Dan doet een PC niet meer onder.
Tegenwoordig worden de bestanden van zowel mac als Win. pc aangeboden in een PDF file.

Als je graag mobiel wilt zijn, dan is een laptop een uitkomst, voor de rest zijn het fragiele apparaten, denk aan defecte schermen, door het vele open en dicht doen, uitbreiding is meestal niet mogelijk, verkeerd accu gebruik ( tevens dure accus’s) dure reparaties, begint met € 400 euro, dit heeft te maken dat alles is geïntegreerd op het moederbord, even een defect videokaartje vervangen is er niet bij.

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » zo dec 10 2006 12:52 pm

@SPIKE: Ik bedoel echt puur het besturingssysteem, Mac tov. Windows. Dat werkt mooi en lijkt mij ook handig te zijn. Met de bijgeleverde software kan men gelijk al diashows in elkaar draaien en ook videofilms ed. bewerken. De standaard software dat erbij zit is eigenlijk al heel uitgebreid. (Het is natuurlijk geen PS CS2 maar goed.).

dragon2

Bericht door dragon2 » zo dec 10 2006 1:11 pm

Mja dat kan Vista zo ook allemaal (ligt eraan welke versie je koopt uiteraard). Maar wat ingebouwde software betreft, ik kies liever m'n eigen applicaties. Dwz, Photoshop, Premiere, Encore DVD, Dreamweaver, Nero, Firefox, etc etc. Veel beter en je hebt wat te kiezen!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo dec 10 2006 5:26 pm

dragon2 schreef:Mja dat kan Vista zo ook allemaal (ligt eraan welke versie je koopt uiteraard).

Niet helemaal waar. De standaard bijgeleverde iLife suite op de Mac is veel completer en de onderdelen zijn beter geïntegreerd.
dragon2 schreef:Maar wat ingebouwde software betreft, ik kies liever m'n eigen applicaties. Dwz, Photoshop, Premiere, Encore DVD, Dreamweaver, Nero, Firefox, etc etc. Veel beter en je hebt wat te kiezen!
Photoshop (en de hele Adobe Creative Suite), Dreamweaver en Firefox zijn er ook voor de Mac. Net als MS-Office, OpenOffice, Opera, VLC en veel andere titles.

Equivalenten op de Mac van je andere voorbeelden:
Premiere: Final Cut Pro
Encore DVD: DVD Studio Pro
Nero: Toast Titanium

Blijf kritisch en nieuwsgierig, kijk om je heen. Pakketten waar je aan gewend bent zijn niet per definitie 'beter'. (niet dat ik denk dat je dat bedoelt overigens ;-) )

Macosx

Bericht door Macosx » zo dec 10 2006 10:48 pm

onno schreef:
dragon2 schreef:Mja dat kan Vista zo ook allemaal (ligt eraan welke versie je koopt uiteraard).

Niet helemaal waar. De standaard bijgeleverde iLife suite op de Mac is veel completer en de onderdelen zijn beter geïntegreerd.
dragon2 schreef:Maar wat ingebouwde software betreft, ik kies liever m'n eigen applicaties. Dwz, Photoshop, Premiere, Encore DVD, Dreamweaver, Nero, Firefox, etc etc. Veel beter en je hebt wat te kiezen!
Photoshop (en de hele Adobe Creative Suite), Dreamweaver en Firefox zijn er ook voor de Mac. Net als MS-Office, OpenOffice, Opera, VLC en veel andere titles.

Equivalenten op de Mac van je andere voorbeelden:
Premiere: Final Cut Pro
Encore DVD: DVD Studio Pro
Nero: Toast Titanium

Blijf kritisch en nieuwsgierig, kijk om je heen. Pakketten waar je aan gewend bent zijn niet per definitie 'beter'. (niet dat ik denk dat je dat bedoelt overigens ;-) )
Photoshop, Illustrator, Word, Flash, Dreamweaver die waren het eerst op de Mac.
Maar dat terzijde.
Als je kijkt naar het OS en het gebruikers gemak Plug en Play. Zou ik dus echt voor een Mac gaan.
Ik werk al jaren met Win, Mac, Linux, Irix (SGI) en echt geloof me (of juist niet ;-) voor mij gaat er niets boven een Mac. En met de nieuwe intel processor die er in zit kun echt voledig Win draaien, dus wat let je ?
En al dat gedoe dat je OSX ook op een PC kan draaien zal best kunnen, maar je steekt je in een wespen nest, het is maar dat je het weet 8)

O ja en het oog wil ook wat.

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » wo dec 13 2006 1:23 pm

Ik ben eruit! Ik bestel de Macbook Pro!!!
Kan haast niet wachten dat ik hem heb.... :lol: :lol:

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 13 2006 2:56 pm

Gefeliciteerd!

Komende vrijdag komt Adobe Creatice Suite CS3 beta/trial uit en wordt als download beschikbaar gesteld. 'Universal' dus nu ook lekker snel op Intel Mac's. Nieuwe speeltjes te over... :)

Macosx

Bericht door Macosx » wo dec 13 2006 3:24 pm

foto-ed schreef:Ik ben eruit! Ik bestel de Macbook Pro!!!
Lijkt me geen verkeerde keuze 8)

Matchless

Bericht door Matchless » wo dec 13 2006 11:08 pm

Wat zal jij een rottige feestdagen hebben :lol:

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » do dec 14 2006 5:54 am

Allen dank voor de felicitaties!

Ik houd jullie op de hoogte!! (Evt. met foto's van het mooie apparaat).
Waarschijnlijk dat ik hem eind volgende week kan ophalen.

rvdb

Bericht door rvdb » do dec 14 2006 8:27 am

foto-ed schreef:Ik ben eruit! Ik bestel de Macbook Pro!!!
Superkeuze uiteraard :D Gefeliciteerd! Heb je hem nog gepimpt? En 15 of 17 inch?
onno schreef:Komende vrijdag komt Adobe Creatice Suite CS3 beta/trial uit en wordt als download beschikbaar gesteld.
Kijk dat is een nieuwtje. Dat wist ik nog niet. Ben erg benieuwd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”