M.Oorthuis schreef:Fotograferen is geen hogere wiskunde, maar het is net als auto rijden. Je kan dan wel je rijbewijs hebben, maar wegrijden in een ferrari of lamborghini doet ook niet zomaar iemand.
Ik waarschuw de TS alleen dat een D700 in de verste verten niet te vergelijken is met een D40. De D40 is gericht op de beginner en zal daar ook op interpreteren met alle makkelijke snufjes waaronder een AUTO stand.

De D700 is gericht op mensen die weten watvoor foto eruit rolt met bepaalde instellingen voordat de ontspanknop is ingedrukt (althans dat is mijn idee over de verschillende segmenten

).
Martijn wat je nu uitkraamt is totale onzin.
Natuurlijk is het levensgevaarlijk om een beginnende automobilist in een Ferrari of een Lamborghini te zetten, dit ben ik met je eens.
Maar om die vergelijking door te trekken naar een D700 klopt niet.
In de eerste plaats is een D700 geen gevaarlijk ding.
in de tweede plaats moet je bij een D700 wel het een en ander zelf doen, maar is hij daarom ongeschikt voor een beginner?
Dacht het niet!
Vroeger toen ik jong was, leerde ik ook fotograferen met een Pentor Super TL, alles handbediend.
De luxe was dat er wel een belichtingsmeter ingebouwd was.
Het nadeel was dat als je plaatjes schoot, je alle instellingen op schreef en na een week je rolletjes op kon halen met de resultaten en zien wat je had misgedaan of niet.
Toch heb ik op die manier leren fotograferen.
Maar nu met de digitale revolutie heb je een schermpje achterop, daarop kan je de histogrammen uitlezen per kleur, de hoge lichten en je kan de foto lekker uitvergroten op je schermpje of je de scherpte wel op het goede punt heb staan.
Dus je kan je zelf gelijk corrigeren.
Dus de leercurve zal veel stijler verlopen dan vroeger met analoog.
Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen een goed boek kopen en veel vragen, dan heb je de D700 in no time onder de knie.
De verfeiningen komen later wel, je bent immers nooit uitgeleerd.
Dus een beginnende fotograaf zeggen dat een D700 ongeschikt is en alleen voor gevorderde fotografen is ben ik niet met je eens.
Een gevorderde fotograaf zal wel meer uit zo'n camera kunnen halen, dat ben ik met je eens.
Maar een gevorderde fotograaf kan ook meer uit een analoge Rolleicord halen, kijk maar naar Frederix.
Een D700 is niet alleen voor elite maar voor degene die hem kunnen betalen en/of er voordelig aan kunnen komen
Maar dit is mijn mening en niet bindend voor anderen
Groetjes George