internationale camera (usa)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: internationale camera (usa)

Bericht door joepert » ma mei 25 2009 5:14 pm

M.Oorthuis schreef:Fotograferen is geen hogere wiskunde, maar het is net als auto rijden. Je kan dan wel je rijbewijs hebben, maar wegrijden in een ferrari of lamborghini doet ook niet zomaar iemand.

Ik waarschuw de TS alleen dat een D700 in de verste verten niet te vergelijken is met een D40. De D40 is gericht op de beginner en zal daar ook op interpreteren met alle makkelijke snufjes waaronder een AUTO stand. :) De D700 is gericht op mensen die weten watvoor foto eruit rolt met bepaalde instellingen voordat de ontspanknop is ingedrukt (althans dat is mijn idee over de verschillende segmenten ;)).
Natuurlijk klopt dat idee, hoewel elke camera met een P-stand erop kennelijk ook bedoeld is om (indien gewenst) zonder al te veel na te denken toch een foto te nemen die doorgaans zal lukken. (ik denk trouwens dat de D700 óók de man op het oog heeft die met 110 km per uur met een Audi A8 op de snelweg gaat rijden: iemand die wel een hele vette auto wil hebben maar het vermogen er niet uithaalt :D).

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » ma mei 25 2009 5:19 pm

Sietse Vliegen schreef:Slechts 750 euro voor een D700 met lenzen en accessoires ? Dat *kan* geen zuivere koffie zijn (of er zit iemand gigantisch te snurken)

In de USA betaal je momenteel zo'n 2.600 USD (1.800 euro) voor een D700 en dat is dan alleen nog maar de body.

Militaire basis. Geen BTW, geen importheffingen, geen, geen, geen. EUR 750,= zou zo maar eens kunnen voor een tweedehandsje.
De wereld zit oneerlijk in elkaar. Ga voor de UN, Europa, diplomatieke dienst werken en je rijd een auto zonder BPM en BTW. Mwah, scheelt ook vlug de helft. Da's een legitieme graaicultuur. Maar da's voor op een ander forum.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma mei 25 2009 5:42 pm

M.Oorthuis schreef:Fotograferen is geen hogere wiskunde, maar het is net als auto rijden. Je kan dan wel je rijbewijs hebben, maar wegrijden in een ferrari of lamborghini doet ook niet zomaar iemand.

Ik waarschuw de TS alleen dat een D700 in de verste verten niet te vergelijken is met een D40. De D40 is gericht op de beginner en zal daar ook op interpreteren met alle makkelijke snufjes waaronder een AUTO stand. :) De D700 is gericht op mensen die weten watvoor foto eruit rolt met bepaalde instellingen voordat de ontspanknop is ingedrukt (althans dat is mijn idee over de verschillende segmenten ;)).
Martijn wat je nu uitkraamt is totale onzin.
Natuurlijk is het levensgevaarlijk om een beginnende automobilist in een Ferrari of een Lamborghini te zetten, dit ben ik met je eens.
Maar om die vergelijking door te trekken naar een D700 klopt niet.
In de eerste plaats is een D700 geen gevaarlijk ding.
in de tweede plaats moet je bij een D700 wel het een en ander zelf doen, maar is hij daarom ongeschikt voor een beginner?
Dacht het niet!
Vroeger toen ik jong was, leerde ik ook fotograferen met een Pentor Super TL, alles handbediend.
De luxe was dat er wel een belichtingsmeter ingebouwd was.
Het nadeel was dat als je plaatjes schoot, je alle instellingen op schreef en na een week je rolletjes op kon halen met de resultaten en zien wat je had misgedaan of niet.
Toch heb ik op die manier leren fotograferen.
Maar nu met de digitale revolutie heb je een schermpje achterop, daarop kan je de histogrammen uitlezen per kleur, de hoge lichten en je kan de foto lekker uitvergroten op je schermpje of je de scherpte wel op het goede punt heb staan.
Dus je kan je zelf gelijk corrigeren.
Dus de leercurve zal veel stijler verlopen dan vroeger met analoog.
Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen een goed boek kopen en veel vragen, dan heb je de D700 in no time onder de knie.
De verfeiningen komen later wel, je bent immers nooit uitgeleerd.
Dus een beginnende fotograaf zeggen dat een D700 ongeschikt is en alleen voor gevorderde fotografen is ben ik niet met je eens.
Een gevorderde fotograaf zal wel meer uit zo'n camera kunnen halen, dat ben ik met je eens.
Maar een gevorderde fotograaf kan ook meer uit een analoge Rolleicord halen, kijk maar naar Frederix.
Een D700 is niet alleen voor elite maar voor degene die hem kunnen betalen en/of er voordelig aan kunnen komen :wink:
Maar dit is mijn mening en niet bindend voor anderen :mryellow:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 25 2009 5:57 pm

Voor zo'n bedrag koop je natuurlijk gewoon die D700. Vind je 'm niets, dan verkoop je 'm met winst door en koopt eventueel iets als een D90 met een of twee mooie stukken glas... Van die D700 ben je zo af.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma mei 25 2009 7:35 pm

Woestijn? Jungle etc?
Verkeerde camera... Nikon heeft daarvoor speciaal een camera ontwikkeld, nl. de D3.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma mei 25 2009 7:43 pm

Trouwens ook zonde zo'n 24-120 lens op een D700...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 25 2009 10:49 pm

Weer zo'n dogma: op een dure camera moet een duur objectief. Een 24-120 objectief is zonde op elke camera, want het is niet zo'n goed objectief. Ook voor een D40 geldt dat je de mogelijkheden niet optimaal benut als je er een kwalitatief minder goed objectief opzet. Als ik een 24-70mm op mijn D60 zet is het toch ook niet zonde van dat objectief?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mei 25 2009 11:08 pm

alfredo schreef:Trouwens ook zonde zo'n 24-120 lens op een D700...
Kijk jij begrijpt me ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mei 25 2009 11:11 pm

joepert schreef:Weer zo'n dogma: op een dure camera moet een duur objectief. Een 24-120 objectief is zonde op elke camera, want het is niet zo'n goed objectief. Ook voor een D40 geldt dat je de mogelijkheden niet optimaal benut als je er een kwalitatief minder goed objectief opzet. Als ik een 24-70mm op mijn D60 zet is het toch ook niet zonde van dat objectief?
Jawel, je koopt toch niet een cam van ca €350,- en dan een objectief van ca €1300,- andersom ook niet.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 26 2009 12:40 am

M.Oorthuis schreef:
joepert schreef:Weer zo'n dogma: op een dure camera moet een duur objectief. Een 24-120 objectief is zonde op elke camera, want het is niet zo'n goed objectief. Ook voor een D40 geldt dat je de mogelijkheden niet optimaal benut als je er een kwalitatief minder goed objectief opzet. Als ik een 24-70mm op mijn D60 zet is het toch ook niet zonde van dat objectief?
Jawel, je koopt toch niet een cam van ca €350,- en dan een objectief van ca €1300,- andersom ook niet.
Waarom niet? Da's nou net het dogma dat ik bedoel.
Laten we even de D90 als voorbeeld nemen. Toegegeven, iets duurder, maar die camera heeft dezelfde sensor als de D300, die een introductieprijs had van ca 1400 euro als ik me niet vergis. Ik neem aan dat jij wel met me eens bent dat een 24-70 op een D300 niet misstaat. Dan misstaat-ie dus ook niet op een D90 (zelfde sensor=zelfde plaatje). En het objectief misstaat zeker ook niet op een D200 en qua beeldkwaliteit zal m'n D60 daar ook niet veel voor onderdoen want die sensor is weer hetzelfde als die van de D200. M.a.w: de prijs van die cams zegt niet alles.
Ik wil graag een 105mm objectief: met 700 euro twee keer zo duur als mijn camera. Wordt wel ff sparen. Zal je dan ook wel zot vinden, maar ik vind het eerder zot om te zeggen dat ik eerst een nieuwe camera moet kopen voordat ik dat objectief kan aanschaffen... Het ding werkt toch gewoon?
Ik wil geen dure zware camera, want dat ding is over 5 jaar volledig afgeschreven en je sjouwt je een breuk. Die objectieven gaan als het goed is toch wel wat langer mee (helaas toch sjouwen :( ).
En ook op de goedkoopste camera kun je er uitstekende foto's mee maken.

JohnSmith

Bericht door JohnSmith » di mei 26 2009 8:38 am

8) allemaal bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen. toch geinig hoe zo'n topic een leuke conversatie van stand brengt. :lol:

Ik ga eerst kijken en dan zien. ben niet van gisteren dus ben heel voorzichtig. Ben op reactie aan wachten dus...

ja waarom het zo goedkoop is, die militairen hoeven geen tax niets te betalen..en in de VS schijnen die cams stukken al goedkoper te zijn. Hij was erop uitgekeken..geen tijd voor (krijg je als je achter de kamelen in Baghdad moet aanrennen :roll: ). Als het allemaal waar blijkt en goed lijkt te zijn dan is het, lijkt mijn als beginner, geen slechte deal. en heb al profesionele fotografen in de buurt van Eindhoven gevonden die mijn alles daarover willen leren (cursus/ workshop) wat ze weten. Heb zelf als paracommando gediend en weet als geen ander 'niets is onmogelijk'!! beetje gezond verstand en doorzettingsvermogen.

heel interessant die discussie welke lens er op welke camera 'het beste' past....zal eens op forum en internet gaan rondlezen. Daar wil ik zeker meer over te weten komen. Ja enige wat mijn 'bang' maakt is dat de lenzen een stuk duurder zijn voor een D700 dan als ik een D60 ofzo zal kopen. Maar persoonlijk weet ik nu al dat ik na een paar jaar al een andere cam zou willen kopen als ik een 'beginnerscam' zou gaan kopen. En mijn gevoel zegt, dat mocht dit een echt goede deal zijn, dat ik met deze cam zeker komende 10 jr vooruit kan. (of langer).

En mocht het inderdaad toch niets voro mijn zijn die cam, te hoog gegrepen, dan weet ik zeker dat ik die voor een hele goede deal kan verruilen bv met een D90 ofzo met objectieven.

misschien off topic, maar mocht die cam iets zijn en koop het, ik wil graag macro fotografie doen en sporten, dieren in het wild,snel bewegende doelen fotograferen en mensen. Welke lenzen achten u dan als meest geschikte voor de D700?(ben geen miljonair dus hoef niet de duurste lenzen te hebben). Tweedehands ook goed voor mijn!!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 26 2009 8:49 am

Laten we maar weer ontopic gaan anders wordt het een eindeloze discussie

@JohnSmith: Je gaat echt niet 10 jaar doen met die D700. De camera zal het waarschijnlijk wel volhouden, maar het is geen 1950 meer. Er komt bijna jaarlijks een nieuw model uit en zeg nou eerlijk je bent ook maar een mens en als iedereen om je heen de nieuwste heeft blijf jij niet langer met de antieke D700 fotograferen al is het alleen maar om de allernieuwste snufjes. En nu ga je zeggen dat dat niet zo is, maar zo is iedereen de één koopt het alleen wat sneller dan de ander, maar 10 jaar ga jij er zeker niet mee doen.

JohnSmith

Bericht door JohnSmith » di mei 26 2009 10:03 am

niet iedereen he is zoals u beschrijft hahha. natuurlijk, veel mensen laten zich 'misleiden' door reclames ed en omdat ze het allernieuwste willen hebben. Figuring of speech natuurlijk wat ik bedoelde, persoonlijk ga ik totaal niet met hypes,mode of 'wat iedereen doet' mee. :lol: vb. heb weinig kleding...koop weinig want vind zonder van m'n geld. loop al jaren in zelfde rond. ken me wel laten verleiden door de mode of wat iedereen doet. boeit me totaal niets! gaat om je persoonlijkheid he. is alleen maar uiterlijk vertoon en heb geld er ook niet voor. OEPS OFF TOPIC! :wink:

de D700 lijkt me een dyk van een camera waar ik 'gevoelsmatig' al jaren over zou gaan doen misschien totdat ik op het punt ben van 'ik begrijp wat ik doe'. ik voel het. en ik maak ook nog eens prachtige foto's.

Wanneer ik ben gaan kijken (en misschien kopen) dan horen jullie het van mijn natuurlijk. spannend toch! heeel veel geld voor mijn en dan zo'n prachtig 'kindje'.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 26 2009 10:30 am

M.Oorthuis schreef:Laten we maar weer ontopic gaan anders wordt het een eindeloze discussie

@JohnSmith: Je gaat echt niet 10 jaar doen met die D700. De camera zal het waarschijnlijk wel volhouden, maar het is geen 1950 meer. Er komt bijna jaarlijks een nieuw model uit en zeg nou eerlijk je bent ook maar een mens en als iedereen om je heen de nieuwste heeft blijf jij niet langer met de antieke D700 fotograferen al is het alleen maar om de allernieuwste snufjes. En nu ga je zeggen dat dat niet zo is, maar zo is iedereen de één koopt het alleen wat sneller dan de ander, maar 10 jaar ga jij er zeker niet mee doen.
Dát ben ik helemaal met M.Oorthuis eens!
JohnSmith schreef:misschien off topic, maar mocht die cam iets zijn en koop het, ik wil graag macro fotografie doen en sporten, dieren in het wild,snel bewegende doelen fotograferen en mensen. Welke lenzen achten u dan als meest geschikte voor de D700?(ben geen miljonair dus hoef niet de duurste lenzen te hebben). Tweedehands ook goed voor mijn!!
Macrofotografie vraagt doorgaans toegewijde lenzen. Nikon heeft momenteel een 60mm (ca 400 euro) en 105mm VR (ca 700 euro). Sigma, Tamron en Tokina maken ook macro-objectieven (resp. 105mm, 90mm en 100mm) die alledrie door Photozone.de ook goed gewaardeerd worden. Die objectieven zijn wat minder duur.

Voor sport en bewegende dingen is de meest voor dehandliggende keuze een AF-S 70-200 VR f/2.8. Dit objectief kost echter 1500 euro. Tweedehands kun je kijken naar een AF 80-200 f/2.8. Dit objectief bestaat in verschillende uitvoeringen, maar optisch zijn de verschillen niet zo groot. Voor 500 euro zou je een exemplaar kunnen bemachtigen. Zijn allemaal wel zware objectieven.

Sigma heeft ook nogal wat tele-zooms met macrostand erop, waar je wellicht aardig mee uit de voeten kan. Bijvoorbeeld de 70-200 f/2.8 EX HSM APO Macro, die ook aardig goed gereviewd wordt (kost denk zo'n 600 euro). Ook Het aardige van dat objectief is dat het ook geschikt is om sport en snel bewegende doelen te fotograferen. Met een Sigma teleconverter kom je ook nog wel aan de mm's om dieren te fotograferen(maar dat is een tak van sport die echt hele kostbare objectieven vergt als je het onderste uit de kan wilt halen). Al met al heb je dan een betaalbare alles-in-een oplossing voor telebereik en macro. Kwalitatief doe je dan wel wat water bij de wijn, maar je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Ook Tamron maakt voor een vergelijkbare prijs een 70-200 objectief met Macrostand. Volgens Dpreview is dat objectief optisch beter (zeker qua macro), maar is de AF-motor weer niet zo sterk, dus dat maakt het objectief wat minder geschikt voor sport enzo. Er is op het forum al wel een en ander geschreven over deze objectieven.

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » di mei 26 2009 11:55 am

Gobert schreef:
Sietse Vliegen schreef:Slechts 750 euro voor een D700 met lenzen en accessoires ? Dat *kan* geen zuivere koffie zijn (of er zit iemand gigantisch te snurken)

In de USA betaal je momenteel zo'n 2.600 USD (1.800 euro) voor een D700 en dat is dan alleen nog maar de body.
Militaire basis. Geen BTW, geen importheffingen, geen, geen, geen. EUR 750,= zou zo maar eens kunnen voor een tweedehandsje.
De wereld zit oneerlijk in elkaar. Ga voor de UN, Europa, diplomatieke dienst werken en je rijd een auto zonder BPM en BTW. Mwah, scheelt ook vlug de helft. Da's een legitieme graaicultuur. Maar da's voor op een ander forum.
Het gaat om een camera ingevoerd vanuit de USA, niet eentje gekocht bij een NL dealer. In de USA kennen ze geen BTW, alleen sales tax en die is 4 tot 8 procent afhankelijk van de staat. Militairen in het buitenland (AFO) hoeven geen sales tax te betalen. Importheffingen (douanerechten) op digitale camera's zijn 0 procent. Dan nog kost een Amerikaanse D700 dus rond de 1700 euro. BTW betaal je pas als je die camera invoert in NL. Als er iemand moet betalen dan is dat dus de TS.

Kortom, met een tweedehands camera van 1700 euro (van een jaartje oud) die nu voor 750 euro aangeboden wordt zou ik zeer zeer zeer voorzichtig zijn. Maar als het allemaal klopt heb je een absolute werelddeal, zelfs als je nog 19% BTW zou moeten betalen...

Gesloten

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”