nieuw de D300s

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
wiggel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: nieuw de D300s

Bericht door wiggel » vr jul 31 2009 11:11 am

Dat kunnen ze voor de D300 ook doen als ze willen middels een firmware upgrade.
Zie dat echter niet gebeuren. Zal marketing technisch wel niet slim zijn
Toen de D70s kwam werden er middels een firmware update bepaalde software items beschikbaar voor de D70, zou vwb de thumbnails leuk zijn als dat nu weer gebeurd.
Afwachten maar...

Gr.
Wim

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » vr jul 31 2009 12:37 pm

ArendV schreef:@HH nikon, ik weet niet hoe vaak je in Live View werkt met je D300, maar het valt mij mee hoe goed het LCD-scherm nog af te lezen is onder extreme hoeken. Zo heb ik laatst een pianoconcert vastgelegd met de D300 hoog boven mijn hoofd, dit ging prima (natuurlijk is een uitklapbaar scherm nog flexibeler, maar je kunt al veel met Live View op de D300).
Ik moet inderdaad toegeven dat mijn opmerking "live view biedt in deze gevallen geen oplossing omdat de kijkhoek te groot wordt" wel wat erg zwart-wit was.
Net nog eens even geprobeerd en zeker "binnenshuis" valt best nog onder een behoorlijk grote hoek te werken (zoals jij al beschrijft met het pianoconcert -> neem niet aan dat dit buiten was). Maar helaas heb ik daar nu net zelden of nooit "boven het hoofd" of "laag aan de grond" situaties. Buiten is de bruikbare kijkhoek toch wel een stuk minder door meer opvallend licht (één hand boven de display helpt wel iets maar blijft lastig) en daar doen zich die situaties veel vaker voor.
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » vr jul 31 2009 1:07 pm

Over Live-View gesproken, ik heb de D300 nu net een paar maand maar deze functie nog nooit gebruikt en ik denk ook niet dat ik het ga gebruiken.
Dus een D300s zal er al helemaal niet komen, als ik wil filmen koop ik wel een videocamera :mryellow:

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » vr jul 31 2009 5:17 pm

Ome Jan schreef:Over Live-View gesproken, ik heb de D300 nu net een paar maand maar deze functie nog nooit gebruikt en ik denk ook niet dat ik het ga gebruiken.
Da's toch jammer want via live-view statief (bij bepaalde onderwerpen zoals stills) stel je dan niet scherp via fasemeting maar via kontrastmeting en dat is welliswaar iets langzamer maar ook nauwkeuriger. Ik denk dat je iets van technisch belang op je D300 bij bijvoorbeeld landschaps of produktfotografie over het hoofd ziet. Een video functie is inderdaad grotendeels marketing geneuzel maar ook iets heel anders.

Groet
Laatst gewijzigd door Brava op vr jul 31 2009 7:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » vr jul 31 2009 5:48 pm

Ik gebruik dat Life Vieuw ook niet op m'n D700. Ik heb ooit eens geprobeerd hoe het werkte, best goed, maar ik prefereer een zoeker.
Een filmfunctie vind ik ook de reinste kolder. Als je wilt filmen koop je beter een Videocam.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » za aug 01 2009 1:45 am

het feit dat CF en SD er beiden in zitten doet vermoeden dat ze CF gaan uitfaseren.
Ik heb me destijds laten vertellen dat beide er niet in zaten omdat de licentie-kosten (aan Toshiba, Sandisk, Panasonic en co) te hoog waren.
Goede zaak jammer van die prijs. Waarom brachten ze geen D700s op de markt met die toevoegingen?
D3S

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za aug 01 2009 7:44 am

diskfac schreef:het feit dat CF en SD er beiden in zitten doet vermoeden dat ze CF gaan uitfaseren.
Dat denk ik niet, je kunt nu op het ene kaartje filmen (SD) en op het andere fotograferen(CF) dat is volgens mij de achterliggende gedachte van 2 verschillende slots..

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za aug 01 2009 9:44 am

Het blijkt dat CF mn gebruikt wordt door profs en veeleisende hobbyisten. Ik kan me voorstellen dat ze daarom ook een andere kaart hebben toegevoegd.

Overigens, wordt CF op termijn inderdaad uitgefaseerd. Er schijnt een soort high speed CF klaar te liggen met andere pinnetjes.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Remco H

Bericht door Remco H » za aug 01 2009 3:07 pm

En toen was daar de D300s...
Ik heb er wel eens over nagedacht of een D300 naast mijn D700 misschien handig is vanwege de cropfactor. Het gaat dan om het telegebied. Maar ik heb hem nog altijd niet aangeschaft. Ik weet ook niet of ik dat ga doen, want hoe nuttig is het om een tweede toestel te hebben die weinig gebruikt gaat worden? Het heeft in ieder geval niet mijn eerste prioriteit.
Nu is daar dus de D300s. Het interessante wat ik er aan zou kunnen bedenken, is: betere prestaties bij hoge ISO-waarden. Dat zal door testen bewezen moeten worden.
Filmfunctie boeit mij niet echt. Maar het is nu eenmaal steeds meer gemeengoed in een fotocamera. Het hoeft niet te verbazen dat het nu ook aangetroffen wordt in een wat professioneler model, want de Canon EOS 5D MkII heeft het ook.
Twee verschillende kaartsloten boeien mij ook niet echt. Ik heb toch alleen maar CF-kaartjes.
Verder heeft de D300s een (advies)prijs die slechts €17,- ligt boven het bedrag dat ik voor mijn D700 betaald heb. Dat is aardig in de buurt van wat de D300 in het begin kostte, maar wel flink wat meer dan waarvoor je momenteel een D300 koopt.

SportsPhotography

Bericht door SportsPhotography » za aug 01 2009 8:10 pm

Een filmfunctie is voor mij geen meerwaarde.
Een toevoeging van een extra sleuf was handig geweest als beide in CF waren met dezelfde functie als bij de D3 een kaart voor de NEF files en een ander voor de jpegs.
Ik had zelf verwacht dat de D300 een grotere sensor zou hebben en nog beter zou kunnen presteren bij hoge iso waarden, maar op 2000 iso maak ik nog steeds platen die ik sowieso voor commercieel als redactioneel kan gebruiken.
De momenten dat ik meer dan 2000 iso nodig was is nog niet voor gekomen tot op heden zeer tevreden met de D300's die ik bezit.

woudew
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door woudew » za aug 01 2009 9:23 pm

Een virtuele horizon is naast de al genoemde voordeeltjes wel een mooi iets.

Maar niet iets om van een D300 naar een D300S over te stappen.

ik denk ook niet dat er veel extra D300 op de tweedehands markt zullen komen. Daarvoor zijn de verschillen te klein. Ook zal mede hierdoor de prijs niet te veel zakken.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo aug 02 2009 10:15 am

De verschillen tussen een 300 en de 300s is groter dan dat iedereen denkt.....

Alleen al de autofocus is een sprong vooruit.
De 300s komt erg kort in de buurt van de D3.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 02 2009 12:18 pm

@Mike, de autofocus een sprong vooruit? Volgens mij heeft de D300s de zelfde autofocusmodule als de D300. Waar overigens weinig mis mee is.

Groeten Jan

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma aug 03 2009 9:24 am

Er is zeker verbetering van de autofocus in LiveView (en ook Video t.o.v. de D90), maar bij gewoon gebruik waarschijnlijk minimaal (inderdaad zelfde module voor fasedetectie) denkt ook Thom Hogan:
It's clear that there are improvements to some aspects of the contrast AF system used in Live View and video, but it's less clear whether there is a substantive change to the phase detection AF system. Some people I tend to trust are saying there is a small improvement, but it's curious that Nikon marketing hasn't really been able to point out any change there.
Zijn hele verhaal over de nieuwe Nikon produkten kun je hier lezen
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ger k.
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ger k. » di aug 04 2009 10:54 pm

De D300 ervaar ik als een fotocamera met topkwaliteiten, dus dit vind ik een zinloze aanvulling.
Fotograferen is schrijven met licht. D800E

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”