Astrofotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
coosc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Astrofotografie

Bericht door coosc » ma sep 07 2009 9:27 pm

Beste Tiny,

Zoals je aan de foto´s ziet heb je geen speciale CCD camera´s nodig om een goeie astrofoto te maken. Een D70 heeft wel wat last van sensor glow bij langere sluitertijden maar een D300 heeft hier weer veel minder last van. Hot pixels kun je verwijderen door een foto te maken onder dezelfde condities maar dan met een dop op je lens (zgn. darkframe). Deze opname met louter hot pixels en ruis trek je dan van de originele opname af. Ik gebruik Deepskystacker en dit programma heeft de mogelijkheid om "darkframes" te verwerken.

De Koepel in Utrecht is inderdaad een uitstekende bron van informatie. Ook ik ben hier begonnen voordat ik mijn eerste telescoop bouwde en mijn eerste astrofoto maakte.

Coos

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Re: Astrofotografie

Bericht door Ome Jan » di sep 08 2009 1:29 pm

Picard schreef:
Ome Jan schreef:Maar ik heb de telescoop weggedaan want de camera was te zwaar, de motor kon het niet trekken.
Met een D300, te begrijpen. Kon je dat niet met een balansgewicht wegwerken? (maar een idee hoor)
Mooi spul, dat van Meade.
Dat was destijds met een Nikon FE... :wink:
Maar de korte tafeltelescoop die ik hier eerder heb genoemd zou met gemak een D300 kunnen dragen.

De jaarlijkse Sterrengids van 'de Koepel' bestel ik ook nog elk jaar, een aanrader voor de mensen die dit interessant vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”