Garantie in Nederland

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Gebruikersavatar
rbfoto.nl
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Garantie in Nederland

Bericht door rbfoto.nl » vr nov 13 2009 10:47 pm

Gobert schreef:Ah, Nikon doet het zo. Die garandeert gedurende 1 jaar rechtstreeks de consument en valt daarna terug op het wettelijke systeem. Waarom, vraag je je af. Immers de winkelier
heeft regresrecht op Nikon voor claims die de consument bij hem indient.
Tevens lopen de begrippen "eindgebruiker", "klant" en "consument" schijnbaar door elkaar.

Interessant, zo ben ik ze nog niet tegengekomen.
Ik laat dit even bezinken en kom erop terug.
En ik dus juist wel, de hele tijd ;)
Dat is dus ook waardoor waarschijnlijk alle verwarring ontstaan is.

Nikon geeft 1 jaar, Canon geeft 2 jaar sinds 1 mei, Olympus en Pentax ook 2 jaar en Sony 1 jaar. Fuji geeft 1 jaar maar is in het 2e jaar redelijk coulant.
Kodak en garantie? Dás pas drama.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie

Gebruikersavatar
Gobert
Clublid
Clublid
Berichten: 1619
Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:49 pm
Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Garantie in Nederland

Bericht door Gobert » vr nov 13 2009 10:53 pm

rbfoto.nl schreef:
Gobert schreef:Ah, Nikon doet het zo. Die garandeert gedurende 1 jaar rechtstreeks de consument en valt daarna terug op het wettelijke systeem. Waarom, vraag je je af. Immers de winkelier
heeft regresrecht op Nikon voor claims die de consument bij hem indient.
Tevens lopen de begrippen "eindgebruiker", "klant" en "consument" schijnbaar door elkaar.

Interessant, zo ben ik ze nog niet tegengekomen.
Ik laat dit even bezinken en kom erop terug.
En ik dus juist wel, de hele tijd ;)
Dat is dus ook waardoor waarschijnlijk alle verwarring ontstaan is.

Nikon geeft 1 jaar, Canon geeft 2 jaar sinds 1 mei, Olympus en Pentax ook 2 jaar en Sony 1 jaar. Fuji geeft 1 jaar maar is in het 2e jaar redelijk coulant.
Kodak en garantie? Dás pas drama.


Ik ben van mening dat de fabricanten allemaal gewoon twee jaar zouden moeten geven. Dan ben je van een heleboel gezeik en onnodige discussie af.
Wat Nikon doet is vermoedelijk wel toegestaan, maar ze balanceren op het randje. Nogmaals, ik heb m'n mening nog niet volledig gevormd en geef slechts een eerste indruk.

Ons bedrijf gaat vanaf 1 januari a.s. zelfs tot 8 jaar garantie, gewoon omdat de producten goed zijn, we zijn daar wel uniek in, maar da's wel een andere branche.



De kans is overigens aanwezig dat de garantiebepalingen gaan veranderen. Europa praat thans over 2 jaar verplichte volledige garantie voor ieder product en waarbij het irrelevant is wie de garantiegevende partij is.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Gebruikersavatar
joepert
Forumlid
Forumlid
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma jul 07 2008 10:35 pm

Re: Garantie in Nederland

Bericht door joepert » za nov 14 2009 12:26 am

Ik 'zit' op een heel ander rechtsgebied, maar wat ik ervan begrijp is het volgende:

Eerst maar eens even de relevante richtlijn erbij gezocht. Da's tenslotte de primaire bron waar alle verhalen op gebaseerd zijn. "Richtlijn Kopen en Garantie" is de 'roepnaam' van deze richtlijn (ik heb zelf delen vet gemaakt):
Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) schreef:
Artikel 1 Werkingssfeer en definities
(...)
2.. Voor de toepassing van deze richtlijn wordt verstaan onder:
  • a) consument: iedere natuurlijke persoon die bij de onder deze richtlijn vallende overeenkomsten handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroep of bedrijf;
    b) consumptiegoederen: alle roerende lichamelijke zaken, behalve:(...)
    c) verkoper: iedere natuurlijke of rechtspersoon die uit hoofde van een overeenkomst in het kader van zijn bedrijf of beroep consumptiegoederen verkoopt;
    d) producent: de fabrikant van consumptiegoederen, de importeur van consumptiegoederen op het grondgebied van de Europese Gemeenschap of elke andere persoon die zich als producent voordoet door zijn naam, handelsmerk of enig ander onderscheidend teken op de consumptiegoederen aan te brengen;
    e) garantie : elke door een verkoper of producent tegenover de consument zonder bijkomende kosten aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om zich er op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;
    f) herstelling: de consumptiegoederen in geval van gebrek aan overeenstemming met de overeenkomst in overeenstemming brengen.
(...)

Artikel 2 Overeenstemming met de overeenkomst
1.. De verkoper is verplicht aan de consument goederen af te leveren die met de koopovereenkomst in overeenstemming zijn.
(...)

Artikel 3 Rechten van de consument
1.. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2.. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
3.. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Een vorm van genoegdoening wordt geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op:
  • - de waarde die de goederen zonder het gebrek aan overeenstemming zouden hebben;
    - de ernst van het gebrek aan overeenstemming en
    - de vraag, of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstig overlast voor de consument.
Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van de goederen en het gebruik van de goederen dat de consument wenste, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument plaatsvinden.
4.. De term 'kosteloos' in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
5.. De consument kan een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst verlangen:
  • - indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
    - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn tot genoegdoening is overgegaan, of
    - indien de verkoper niet zonder ernstige overlast voor de consument tot genoegdoening is overgegaan.
6.. Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.

Artikel 4 Recht van verhaal
Wanneer de eindverkoper jegens de consument aansprakelijk is uit hoofde van een gebrek aan overeenstemming dat voortvloeit uit een handelen of nalaten van de producent (...), kan de eindverkoper verhaal nemen op de aansprakelijke persoon of personen in de contractuele keten. De persoon of personen op wie de eindverkoper verhaal kan nemen alsmede de rechtsvorderingen en de wijze van procederen worden bepaald door het nationale recht.

Artikel 5 Termijnen
1.. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. (...)
(...)
3.. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de aflevering van de goederen, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van aflevering tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of met de aard van het gebrek aan overeenstemming.

Artikel 6 Garanties
1.. Elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
2.. In de garantie :
  • - moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
    - moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie , alsmede de naam en het adres van de garant.
3.. Op verzoek van de consument moet de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar worden gesteld.
4.. De lidstaat waar de consumptiegoederen op de markt worden gebracht, kan, met inachtneming van de bepalingen van het Verdrag, bepalen dat op zijn grondgebied de garantie wordt gesteld in één of meer talen die hij uit de officiële talen van de Gemeenschap kiest.
5.. Indien een garantie inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2, 3 en 4, doet dat op generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd.
(...)
Er moeten dus drie dingen onderscheiden worden:
  • De wettelijke aansprakelijkheid van de verkoper. Die is volgens artikel 3 i.c.m. artikel 5 van deze richtlijn 2 jaar.
  • De garantie die de producent kan bieden. Die garantie kan inhouden wat de producent maar wil, zolang er maar geen voorwaarden instaan die afbreuk doen aan het in (o.a.) artikel 3 van deze richtlijn bepaalde (dat staat in artikel 6 lid 5 van de richtlijn; daarin wordt dus nadrukkelijk niet verwezen naar artikel 5 waarin de termijn van twee jaar is genoemd).
  • De garantie die de verkoper kan bieden (vaak tegen extra betaling). Hiervoor geldt hetzelfde als voor de garantie door de producent geboden
De richtlijn en de Nederlandse wet zeggen alleen maar iets over de aansprakelijkheid van de verkoper. We gebruiken daarvoor eigenlijk ten onrechte de term garantie. De richtlijn en de Nederlandse wet bepalen dus helemaal niets over de garantietermijn die Nikon als producent zou moeten bieden. Er staat alleen in artikel 4 van de richtlijn (zoals Gobert ook al aangaf) dat de verkoper verhaal kan halen bij de producent.

De zin: "De garantie van de verkoper of fabrikant kan nooit de wettelijke garantie vervangen of beperken." slaat op artikel 6 lid 5 van de richtlijn en moet dus eigenlijk als volgt luiden: "De garantie van de verkoper of fabrikant kan nooit de wettelijke aansprakelijkheid van de verkoper vervangen of beperken."

Kortom: De richtlijn zegt niets over de garantietermijn die producenten moeten geven, alleen iets over de inhoud van die garantie: die mag niet strijdig zijn met een aantal rechten die de consument heeft op basis van de richtlijn. De termijn hoort daar niet bij.

Nikon zit volgens mij dus niet fout.
Laatst gewijzigd door joepert op ma mar 15 2010 10:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gobert
Clublid
Clublid
Berichten: 1619
Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:49 pm
Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Garantie in Nederland

Bericht door Gobert » za nov 14 2009 8:13 am

Ik denk ook dat Nikon niet fout zit. Gevolg van de Nikon voorwaarden is echter wel dat bij een heleboel Nikon kopers tussen de oren zit dat ze slechts 1 jaar garantie hebben. Da's niet juist.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Marten
Forumlid
Forumlid
Berichten: 6933
Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Garantie in Nederland

Bericht door Marten » za nov 14 2009 9:39 am

Gobert schreef:Ah, Nikon doet het zo. Die garandeert gedurende 1 jaar rechtstreeks de consument en valt daarna terug op het wettelijke systeem.
Is dit een correcte samenvatting?

jaar 1 : garantie van Nikon (1 jr) plus wettelijke garantie (2 jr) van de winkel. De koper kan zich direct tot Nikon wenden (Beverwijk), maar kan ook naar de winkel die het dan verder afhandelt
jaar 2 : geen garantie van Nikon, maar wel de wettelijke garantie van de winkel. Koper kan zich tot de winkel wenden.
daarna: gedurende de economische levensduur kan de koper aanspraak maken op een gedeeltelijke vergoeding van de kosten van reparatie door de winkel

(winkel: lees verkoper)

Brava
Forumlid
Forumlid
Berichten: 288
Lid geworden op: vr mar 03 2006 11:39 am
Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Garantie in Nederland

Bericht door Brava » za nov 14 2009 10:10 am

Marten schreef:Is dit een correcte samenvatting?

jaar 1 : garantie van Nikon (1 jr) plus wettelijke garantie (2 jr) van de winkel. De koper kan zich direct tot Nikon wenden (Beverwijk), maar kan ook naar de winkel die het dan verder afhandelt
jaar 2 : geen garantie van Nikon, maar wel de wettelijke garantie van de winkel. Koper kan zich tot de winkel wenden.
daarna: gedurende de economische levensduur kan de koper aanspraak maken op een gedeeltelijke vergoeding van de kosten van reparatie door de winkel
Dit lijkt mij een juiste weergave van de afspraak en daarmee zou Flitslicht (zie eerdere posting) met zijn kapotte 24-70 dus wel degelijk zijn winkelier om diens verantwoordelijkheid voor het verstrekken van gararantie in het 2e jaar kunnen aanspreken. De vraag is even hoe krijg je die boodschap over de toonbank bij de winkelier.

Ik heb zojuist nog eens even gekeken naar mijn hier(Andorra/Spanje) gekochte 14-24 daarop heb ik 3 jaar Finicon (importeur Nikon Spanje) garantie terwijl het objectief volgens bijgaand warranty sheet via de NL importeur is geleverd dus e.e.a. hangt af van de importeurs.

Kortom het zou Nikon sieren uniforme EU garantie afspraken met de importeurs te maken.

Gebruikersavatar
Gobert
Clublid
Clublid
Berichten: 1619
Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:49 pm
Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Garantie in Nederland

Bericht door Gobert » za nov 14 2009 10:14 am

Marten schreef:
Gobert schreef:Ah, Nikon doet het zo. Die garandeert gedurende 1 jaar rechtstreeks de consument en valt daarna terug op het wettelijke systeem.
Is dit een correcte samenvatting?

jaar 1 : garantie van Nikon (1 jr) plus wettelijke garantie (2 jr) van de winkel. De koper kan zich direct tot Nikon wenden (Beverwijk), maar kan ook naar de winkel die het dan verder afhandelt
jaar 2 : geen garantie van Nikon, maar wel de wettelijke garantie van de winkel. Koper kan zich tot de winkel wenden.
daarna: gedurende de economische levensduur kan de koper aanspraak maken op een gedeeltelijke vergoeding van de kosten van reparatie door de winkel

(winkel: lees verkoper)


Neen, dat is een niet geheel juiste samenvatting.

In het algemeen geldt het beginsel van VERWACHTE levensduur (dat is niet hetzelfde als economische levensduur), met een minimale termijn van 2 jaar.
Bij vervanging van het apparaat, of essentiele onderdelen daarin, vanwege het niet meer reparabel zijn daarvan mag na jaar 2 mag een "eigen bijdrage" vanwege "genot gedurende de voorliggende periode" worden berekend.

Jaar 1:
wettelijke garantie van de winkel en garantie (1 jr) van Nikon. De koper kan zich het beste eerst tot de winkel wenden. In tweede instantie tot Nikon (dit is iom het wettelijk systeem en ter voorkoming van een mogelijk verwijt van de winkel na jaar 1). Tenzij er andere omstandigheden zijn (zoals een buitenlandse reis).
Gaat het apparaat defect binnen 6 maanden dan wordt het apparaat geacht al defect te zijn geweest bij aankoop. De verkoper zal moeten aantonen dat dit niet het geval was (dit zal hij alleen kunnen bij aantoonbaar "misbruik": krassen, butsen, water in de camera etc.).

Na jaar 1:
Men wende zich tot de winkel. Ga je naar Nikon dan heeft Nikon het recht om een factuur te presenteren.

Wellicht ten overvloede:
- deze garantieregeling geldt alleen voor kooptransacties tussen een professionele verkoper en een consument;
- slijtagedelen (accu's?) zijn uitgezonderd van garantie;
- voor bepaalde apparatuur kan een kortere garantietermijn gelden als de aard van het product dit met zich meebrengt;
- wat is "verwachte levensduur"? Bij camera's zal dit afhangen van model, clicks, soort gebruik, klimatologische omstandigheden, leeftijd etc;
- door "oneigenlijk gebruik" kan de garantie komen te vervallen. Wat is oneigenlijk gebruik (intensief gebruik, butsen, deuken, krassen, met een consumentenmodel in de regen lopen)? lastig en voer voor vele discussies.

Zo en nu ga ik douchen. Ben al twee uur te laat vanwege het Nikon-forum ......




Naschrift: @Brava idd. Dat zou Nikon sieren.
Sowieso de afwikkeling van hun recall acties (oeps, off-topic).
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”