Ja Gerrit, dat zijn mooie woorden, en terecht.
Kijk, Ik ben op vele fora actief(geweest) en er zijn altijd analoog zeikerts die elke keer zitten zeuren over hoe mooi het was en dat je toch maar beter een Contax met kickstarter kunt kopen, en dat er nog steeds nieuwe films uitkomen.... etc....
Enfin,
Jij bent de eerste (analoog) gebruiker die ik op een forum tegenkom die gewoon meepraat over alle manieren van fotografie, los van analoog of digitaal. En dat is leuk.
Macro voorzetlensen
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat je wel kunt doen is met een BR-2 en een macroslede werken.La Mancha schreef:Hallo Coos,
Ja ik weet het, heb in de analoge tijdperk dit ook wel vaker gedaan met een omkeerring het is inderdaad, wat ook door Brenzef werd aangehaald, het is echt een beetje een heen en weer gezoek om echt een goede en scherpe compositie te maken het gaat inderdaad heel goed maar ook vaak goed mis, wat je dan later pas tot de ontdekking komt als je je foto's heb opgehaald.
Inderaad het is een goede en een goedkope alternatief maar ik heb toch de voorkeur om een echte goede macro lens aan te schaffen daar ik ook veel dieren ( vlinders, insecten etc etc ) wil fotograferen en met een omkeer lens voor je er al te dicht bij bent, zijn deze dan al ver weg gevlogen cq gerend vandaar mijn voorkeur naar een 105 mm.
Hoe dan ook bedankt voor je reactie.
Groetjes Henk.
Manfrotto heeft zo'n ding, maar op de fotografica

Overigens hoef je natuurlijk geen nieuwe Macrolens van Nikon te kopen.
De 105 AF(D) is voordeliger en net zo goed.
Voor rond de 350 heb je een AF en voor 400 een AFD.
Tis maar dat je het weet.
Mijn 105 AF micro kost 325

Een methode die ik zelf graag mag gebruiken dat is met mijn oude Zoom-Nikkor Auto 1:4.5 f=80mm ~ 200mm MF ( 35 jaar geleden aangeschaft voor twee maandsalarissen en inmiddels ook te koop voor minder dan € 100,- via marktplaats ) in combinatie met de Nikon Close-up lenzen No. 3T en 4T.
Een lens die het ook goed doet op een D200.
Met de 4T haalt deze combinatie een 1:1 op een kleinbeeld camera. Het onderwerp blijft dan altijd nog z’n 30cm van de frontlens af! Ik gebruik deze combinatie al jaren, en ben er best wel tevreden mee.
Gerrit
Een lens die het ook goed doet op een D200.
Met de 4T haalt deze combinatie een 1:1 op een kleinbeeld camera. Het onderwerp blijft dan altijd nog z’n 30cm van de frontlens af! Ik gebruik deze combinatie al jaren, en ben er best wel tevreden mee.
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op vr feb 09 2007 8:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Brenzef voor mij is fotograferen iets waar ik heel veel plezier mee beleef. En ik heb hier een forum gevonden waar je dat plezier met elkaar kan delen.Brenzef schreef:Ja Gerrit, dat zijn mooie woorden, en terecht.
Kijk, Ik ben op vele fora actief(geweest) en er zijn altijd analoog zeikerts die elke keer zitten zeuren over hoe mooi het was en dat je toch maar beter een Contax met kickstarter kunt kopen, en dat er nog steeds nieuwe films uitkomen.... etc....
Enfin,
Jij bent de eerste (analoog) gebruiker die ik op een forum tegenkom die gewoon meepraat over alle manieren van fotografie, los van analoog of digitaal. En dat is leuk.
En natuurlijk bezie ik het hele digitale gebeuren met gemende gevoelens. Maar digitaal heeft mogelijkheden die analoog niet kunnen. Het heeft dan ook een hele nieuwe dimensie aan de fotografie toe gevoegd. En dan ga je niet zitten zeuren over wat mooier, beter, of wat dan ook is, maar gebruik gewoon die nieuwe mogelijkheden als je denkt daar je voordeel mee te kunnen doen.
Bovendien ben ik bezig een kamer in te richten waar ik een opstelling kan maken voor mijn computer en scanner, e.d. Ik heb nl. nog heel wat negatieven en dia’s in te scannen. En bij dat scannen loop je tegen precies dezelfde problemen aan als zij die digitaal fotograferen.
Want ik zie mij echt niet meer in een donkere kamer zitten en/of dia’s projecteren. Dat is voor mij een gepasseerd station.
Met vr. gr.
Gerrit