Aanschaf 180mm 2.8 ED AiS

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jun 23 2007 12:36 pm

Stingray schreef:valt het me op dat het eerder aandoet als een portret lens met een lichte tele werking.
Ik realiseer me nu pas dat jij analoog fotografeert waardoor je niet de digitale 1,5 x 180 verlenging naar 270 krijgt.
Ik fotografeer wel digitaal maar ik denk dat dit objectief beter tot zijn recht komt (=meer toepassingen) op analoog of FF-digitaal dan op DX-digitaal. Op digitaal vind ik 'm net te veel tele.
En dat is nou ook een reden waarom ik een FF-Nikon zou willen hebben. Er zijn nou eenmaal toplenzen die dan beter tot hun recht komen.
Mijn droomlijst op FF; 17-35 2.8 , 28-70 2.8, 105 2.0 DC en 180 2.8 :roll:

Groet

Skippy

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za jun 23 2007 1:24 pm

Hee Stingray,

Eigenlijk mis ik nog een heel belangrijk objectief in jouw collectie, namelijk de Nikkor 2.5/105mm.
Dit is werkelijk een van de mooiste lenzen ooit door Nikon gemaakt.
De MF-versie in AIS-uitvoering valt nog best wel mee qua prijs.

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Stingray » za jun 23 2007 6:55 pm

Hi Skippy,

Met de lichte telewerking wil ik ermee zeggen dat voor mijn gevoel de lens in staat is om een ver object (ca 100m) dichterbij te halen. Veel indruk maakt het niet op mij niet althans. Wel merkte ik dat als je de lens richt op een object <5m afstand deze fraai weergegeven wordt in de spiegel evenals de kleuren. Ik weet niet wat de ervaringen zijn van andere 180mm MF AIs gebruikers maar mij viel in het bijzonder op de fraaie weergave van de kleuren in de spiegel.

Verder zie ik nu pas dat ik vergeten ben MF te vermelden in het topic onderwerp. Vergeef het me.

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Stingray » za jun 23 2007 7:02 pm

Beste E.Post (zoiets als E.mail? grapje !),

Ik weet weinig van de 105mm f/2.5. Mischien is het een idee om daar een topic over te beginnen ? Zo te zien zijn de topiconderwerpen over MF ojectieven ver in de minderheid ver in de minderheid hier op NCN.

Mischien moet daar een aparte rubriek voor komen voor MF objectieven. Is dit niet een tip voor de moderators?

Uwer Stingray.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jun 23 2007 7:05 pm

Stingray schreef:Verder zie ik nu pas dat ik vergeten ben MF te vermelden in het topic onderwerp. Vergeef het me.
MF had ik al begrepen uit je onderschrift, het zij je vergeven :wink: .
De kleurweergave van de 180 is inderdaad buitengewoon fraai, ik heb net een print gemaakt van het door mij geposte portret van een man (verzadiging tikkie terug).
Deze print springt er in vergelijking met mijn andere prints boven uit, je ziet meteen dat het met een toplens gemaakt is.

Veel plezier nog met je 180, laat eens wat zien van de resultaten als je wilt.

Groet

Skippy

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”