Ik zou zeggen volg Léon's advies en test in de praktijk mocht het nu nog niet duidelijk zijn.
Afgezien dat 24:1,5=16 als uitkomst geeft zit er in dit specifieke geval niks kroms aan redenering in.Jur schreef:Krom redeneren is ook een kunst ..........TomD80 schreef:24:1,5=15.9
36:1,5=24
klopt dus wel
OK, die zag ik even over het hoofd.Jur schreef:Jouw uitleg is uiteraard volledig correct Léon, maar ik reageerde primair op een eerdere opmerking van TomD80: "We kunnen nu stellen dat de sensor in de D700 1,5 x zo groot is als in je D5000". Dit is een vaker gehoorde en pertinent onjuiste voorstelling van zaken.
Ja en nee. Die stop ben je gewoon kwijt, want een F2.8 lens wordt een F4 en je zal het diafragma niet verder open kunnen zetten. Het voordeel van je (bijvoorbeeld) F2.8 is dan blijvend verminderd. Echter kan je door je ISO met een stop te verhogen wél je sluitertijd compenseren. Dat is voor je D700 een peulenschil.Mijn veronderstelling is dan ook dat ik die ene stop verlies van de TC kan compenseren door de ISO één stap te verhogen (gelijk aan één stop winst) zonder aan kwaliteit in te leveren.
Dat is nu precies wat Ron zelf al schreef in het vervolg van zijn reactie.Wessel schreef:Echter kan je door je ISO met een stop te verhogen wél je sluitertijd compenseren. Dat is voor je D700 een peulenschil.
Dat verschil ga je ook niet zien, hooguit vol open door het scherpteverlies met teleconverter.emdeklerk schreef:En nu wil ik degene meemaken die bij een blinde proef verschil in scherpte ziet tussen een opname met de 300mm plus 1,4 teleconverter op een volkleinbeeldcamera en diezelfde 300mm zonder teleconverter op een DX-camera.emdeklerk