D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
flitslicht

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Bericht door flitslicht » zo jan 16 2011 3:27 pm

Allereerst rustig blijven.

Vertel eens welke lens of lenzen je gebruikt en geef een link naar een volledige NEF of jpeg met exif informatie. Bijvoorbeeld van een paaltje waar je vlakbij de grond op het paaltje hebt scherpgesteld zodat we de tegels of het gras eromheen goed kunnen zien (ivm front/backfocus). Het diafrgama zoveel mogelijk open en een snelle sluitertijd.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » zo jan 16 2011 4:22 pm

30 cm off focus is wel allememachies veel zeg, ik heb ook een D7000 maar nadat ik AF fijnafstemming aan heb staan heb ik geen focus problemen meer.
En zijn de foto's scherp en gedetailleerd.

Vossie

Bericht door Vossie » zo jan 16 2011 6:25 pm

Ik heb me hier ook onlangs aangemeld, omdat ik ook zeer geinteresseerd was in een D7000.
Afgelopen donderdag heb ik de camera aangeschaft en ik heb totaal niet de ervaring die jij noemt. Ik had hiervoor een Pentax K10D en daarmee vergeleken is dit echt een verademing. De kleuren komen zoveel beter uit en alle foto's zijn echt een heel stuk scherper. Van front- of backfocus heb ik ook eigenlijk geen last, heb daarom ook nog niet aan de AF-fijnafstemming gezeten.

Nu ben ik natuurlijk nieuw bij Nikon en doordat deze camera zoveel beter presteert dan de K10D is mijn referentiekader wellicht nog iets anders. Maar ik kan uiteraard wel zien of een foto scherp is of niet en tot nu toe heb ik daarover geen klagen. Blijkbaar heb ik dus wel een goed exemplaar.

Overigens wel opvallend dat je zegt dat je geen last hebt van overbelichting, daar heb ik namelijk wel weer last van bij de een belichtingscompensatie van 0. Nu kan je daar eenvoudig rekening mee houden natuurlijk, naar -0,3 of -0,7 zetten is bij die van mij meestal genoeg en krijg je wel het gewenste resultaat :)

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » di jan 18 2011 2:37 pm

Ben verder gaan experimenteren, en heb vast gesteld dat het meer aan twee objectieven als aan de camera ligt, hoewel die ook niet helemaal vrij van smetten is. Alle foto's die ik er tot nog toe mee gemaakt heb, hebben namelijk een soort vage scherpte (NEF bestanden in Capture NX2) heb het wat beter gekregen door de" in camera" verscherping op 0 te zetten. Het ziet er ongeveer uit alsof het een verscherpte jpeg is, zo'n contourtje erlangs, met de verscheping op 0 of 1 is het minder. Mijn D80 was, zoals de Angelsaksen zeggen, meer "crispy", het was of gestoken scherp, of helemaal niet, deze twijfelt.
Het echt grote probleem is het objectief. Ik HAD een Nikon 18-70 3,5-4,5. Zo scherp als je nodig hebt, en lekker handzaam, maar tijdens een van de laatste dagen van mijn vakantie vorig jaar, werd het ineens een 22-44 mm het kortste en het langste eind blokkeerden, hoewel ik met een beetje geweld en een trucje nog wel tot 70 kon komen, dus moest ik bij de D7000 een andere standaard zoom kopen, de 18-70 is niet meer, en naar bleek, niet verwonderlijk, ik had n.l. een tweedehands exemplaar laten komen van Konijnenberg, en die had precies hetzelfde euvel! (En Nikon weet nergens van......)
Omdat de constructie van de Nikon 16-85 hetzelfde is als de 18-70, durfde ik dat niet aan, en ben zo stom geweest de Sigma 17-70 2,8-4 OS te kopen, en die geeft nu deze grote problemen. Heb test opnames gemaakt, met 70mm F4 op ongeveer 1m20, een afgevallen geel plastic netje van een mezenbol, jullie kennen ze wel. Midden op een tegel van het terras, scherp gesteld op de voorkant van het netje (vanaf statief) met de AF fijn instelling op 0, daarna op -5, -10, -15 en -20, want bij de eerste was al te zien dat de scherpte meer dan een halve tegel achter het netje lag. Uiteindelijk bleek die met -20 de "beste" te zijn, maar nog steeds niet helemaal scherp, wel voor 99% bruikbaar waarschijnlijk, want 100% afdrukken maak je nu eenmaal niet zo vaak (ik bedoel dus afdrukken op papier A3 ).
Jullie vroegen om ze te uploaden en een link hier te zetten, maar daar ben ik niet zo handig in, heb geen account bij een foto-site. Jullie zullen het met een omschrijving moeten doen.
Wat ik wel zwaar negatief vind, is dat de leverancier van de lens op mijn mails niet thuis geeft (terwijl ik er altijd goede ervaringen mee had tot nu toe (Kamera Expres)) Ga maar eens bellen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 18 2011 2:45 pm

Paulus van Aken schreef:de 18-70 is niet meer, en naar bleek, niet verwonderlijk, ik had n.l. een tweedehands exemplaar laten komen van Konijnenberg, en die had precies hetzelfde euvel! (En Nikon weet nergens van......)
Tuurlijk niet. Ik heb er thuis 2 (!!) liggen met hetzelfde probleem. :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 18 2011 2:53 pm

Ik gebruik nu professioneel zo'n 1,5 jaar een D700 en heb er voor de kerst een D7000 bij gekocht als backup en voornaamste reden om in fullhd te filmen.

Ik heb dus eigenlijk een hoger verwachtingspatron t.o.v. de D700, maar ook ik ben vol lof over de D7000. Geen problemen. Ik denk echter wel dat je een rare redenatie hebt om niet de Nikon 16-85 aan te schaffen maar een Sigma 17-70. :cry:
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Vossie

Bericht door Vossie » di jan 18 2011 9:07 pm

Ik had zelf hiervoor een Sigma 17-70 F2.8-4.5, dus de vorige versie en die begon na 1,5 jaar al problemen te vertonen. Dat was voor mij gelijk de reden om niet weer voor Sigma te kiezen, aangezien mijn telelens binnen 1,5 jaar ook 2 keer met hetzelfde probleem bij Sigma heeft gelegen ter reparatie :)

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo jan 19 2011 8:07 pm

In ieder geval heeft Kamera Expres het toch keurig geregeld, bleek dat mijn email was verdwaald. Lens is nu terug naar Sigma, week inderdaad véél te ver af. Andere lenzen (sorry, objectieven) uit getest en blijken wel scherp te werken, met soms een klein beetje hulp van de af fijn regeling.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

frans 1966

Bericht door frans 1966 » ma jun 06 2011 7:40 pm

JanR schreef:Matthijs.

Gefeliciteerd met je aankoop.
Prachtige camera. Veel plezier ermee.
Ik heb hem nu een maand en ik ben super tevreden.

In het begin waren mijn foto's echt niet scherp, maar na instellen van de AF fijnafstemming zijn de foto's haar en haarscherp.
150% crop is geen enkel probleem. Alleen niet in combinatie met de NIKON software. Daar krijg ik ze niet scherp.Dat blijft gek
In lightroom of DxO zijn ze top.

Ik heb onderstaande link gebruikt als leesvoer en om de lenzen af te stellen.

De camera vind ik weer een behoorlijke stap vooruit t.o.v. de D90, de beeldkwaliteit ( detail, kleuren, scherpte, minder hoge ISO ruis ) is gewoon een heel stuk beter. Ook de video kwaliteit is een stuk beter.
Ook vind ik dat t.o.v. de D300s, die wat mij betreft nog maar op een aantal punten een fractie beter scoort, AF is een fractie sneller, hij is zwaarder en ligt voor anderen dan prettiger in de hand. Is geheel vervaardigd van Magnesium. Doet wat meer FPS, ( ICM met Grip )buffer wat groter. Niet schokkend maar marginaal. En ik vergeet vast nog wat excusez moi.
Dat kan overigens wel net de druppel zijn om de D300s te kiezen.
Maar willen we echt pure snelheid en een tank behuizing dan blijft bij Nikon alleen de D3s over.

Maar qua beeldkwaliteit bijten de D90 en D300s echt in het stof. Volgens DxO doet zelfs de D3s dat. Daar heb ik zelf ook wat moeite mee. :shock: :frown:
Maar het zal wel ergens op gebaseerd zijn. :roll:

Verder raak ik al aardig aan de camera gewend en is de bediening wat intuitiever aan het worden als met de D90.

Ik kan overigens wel onderschrijven dat je wel goede lenzen nodig hebt om de camera tot het uiterste te dwingen.
Dus ben ik nu op zoek naar een betaalbare tweedehands 80-200 2.8. Mijn 70-300 4.5-5.6 is naar de eeuwige jachtvelden. :( :cry:

Voor diegenen het nog niet door hadden, ik ben heel erg tevreden met de D7000. :mryellow:
En is hij te duur, jazeker dat zijn nieuwe camera's altijd, maar ik had het geduld niet om te wachten.
Ben dan ook benieuwd hoe lang ik op zoek ga naar een gebruikte 80-200 2.8 lens.
Mijzelf kennende gaat dat nooit lang duren, vind ik niks dan is de stap naar de winkel zo gemaakt.
Kan helaas alleen in het weekend het internet af snuffelen. Wonderlijk hoeveel sites er geblocked worden als je in een dubieus, volgens de europese unie, land zit.

Eh helaas URL pakt hij niet.
Kan je mij ook haarfijn uitleggen hoe je de camera hebt scherpgesteld heb denk hetzelfde probleem.
Camera woensdag 1 junie aangeschaft,met de laatste firmware.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » ma jun 06 2011 8:08 pm

Dan maar eens beginnen.
Wat is precies het probleem?
Geen enkele foto scherp, af en toe scherp, onverwachte delen scherp?

hp662

Bericht door hp662 » ma jun 06 2011 11:29 pm

Ik heb de D7000 nu vijf maanden en mijn ervaring is dat het een heel goede camera is, maar wel een die je moet leren kennen.

Mijn vorige camera was een D70s die standaard vrij sterk onderbelichtte om detail in de highlights te bewaren. Mijn ervaring is dat bij Matrix meting de D7000 heel zwaar meet op het gebruikte focuspunt waardoor vooral bij veel contrast de foto's vaak ernstig overbelicht lijken te zijn. Het onderwerp waarop scherp gesteld is, blijkt echter vrijwel altijd wel goed belicht te zijn.

Mijn oplossing is bij die weersomstandigheden 0,7 stop onder te belichten. In bijna alle andere gevallen belicht ik 0,3 stop onder en bewerk de foto daarna na in photoshop. Verder gebruik ik zoveel mogelijk centre-weighted metering en zet ik de Active D-Lighting uit, omdat ik de resultaten te onvoorspelbaar vind.

Het enige echte probleem dat ik met deze camera heb is de lubrificatie-olie die op de sensor spat. Ik moet de sensor elke paar weken schoonmaken.

Maar vooral de prestaties van de camera bij weinig licht vind ik erg goed: weinig ruis, mooie kleuren. Het is een enorme verbetering tov de D90.

Chicco

Bericht door Chicco » di jun 07 2011 12:42 am

Zo zie je toch maar dat er wel degelijk problemen kunnen zijn met de D7000. Ik had exact hetzelfde probleem maar weet nu ondertussen ook dat de D7000 een goed toestel is alleen veel tijd nodig heeft om hem te doorgronden. Als je hem na die tijd niet lukt om scherpe foto's te bekomen gewoon terug naar zaak gaan en andere vragen.

Grtz

Chicco

frans 1966

Bericht door frans 1966 » di jun 07 2011 8:43 am

JanR schreef:Dan maar eens beginnen.
Wat is precies het probleem?
Geen enkele foto scherp, af en toe scherp, onverwachte delen scherp?
Foto's zijn gewoon niet helemaal scherp.
lens 18-200mm nikkor AF-S VRII
Nu weet ik dat je met zon lens kwaliteit verlies hebt maar een foto moet toch wel scherp zijn.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di jun 07 2011 9:16 am

Iemand (Patrick?) formuleerde laatst heel mooi "een D7000 heeft honger naar duur glas" of woorden van gelijke strekking.
Een lens is nooit helemaal scherp. Een D7000 heeft zoveel pixels dat veel lenzen door de mand vallen. Neemt de scherpte van je foto's toe bij grotere f-getallen (op statief, veel licht, VR uit etc.)? Is het hele beeld 'onscherp' en niet alleen maar sommige delen (die uit focus liggen)? Dan ligt de onscherpte aan de lens.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » di jun 07 2011 9:21 am

Als geen enkele foto scherp is dan moet je de AF finetuning eens gaan gebruiken.
Ik heb dat dubbel gedaan, met een testchart en heel veel verschillende buitenopname's

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”