van D70s naar D7000 of FX

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
BUG322

Re: van D70s naar D7000 of FX

Bericht door BUG322 » ma jan 03 2011 9:42 am

Doe niet aan nabewerken van foto's, de foto is zoals hij is.
Het belangrijkste word nog steeds over het hoofd gezien nl de groene stand.
Zoals de poster al zei dat de foto's altijd rechtstreeks uit de camera komen dus de groene stand en scene modes zijn dan erg belangrijk.

Volgens mij zit er op de D700 geen groene stand van de D7000 weet ik het zo niet maar op de instap modellen zitten er vaak wat meer op.

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » ma jan 03 2011 10:50 am

BUG322 schreef:
Doe niet aan nabewerken van foto's, de foto is zoals hij is.
Het belangrijkste word nog steeds over het hoofd gezien nl de groene stand.
Zoals de poster al zei dat de foto's altijd rechtstreeks uit de camera komen dus de groene stand en scene modes zijn dan erg belangrijk.

Volgens mij zit er op de D700 geen groene stand van de D7000 weet ik het zo niet maar op de instap modellen zitten er vaak wat meer op.
Op de D7000 zit een groene stand en zeker zo'n 15-20(!) scene modes.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 03 2011 11:14 am

Die DX verlengingsfactor is toch een belangrijk punt voor velen. Geloof mij maar dat zelfs de echte pro-natuurfotografen ook gewoon een D300 of D300s bij zich hebben, naast een FX camera. En we lezen hier vaak dat mensen zelfs 300mm op een DX camera (450mm omgerekend) nog te kort vinden...

En dat een objectief een ander bereik heeft dan erop staat. Nou en? Als je niet vele jaren met FX gefotografeerd hebt weet je toch gewoon niet beter. En wat moeten mensen die met grotere sensoren schieten? Daar is meen ik een standaard objectief iets van 100mm. Nou en? Dat weet je toch op een gegeven moment wel!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniël

Bericht door Daniël » ma jan 03 2011 11:48 am

Tom schreef:Spatwaterdichtheid heeft niet zoveel met DX te maken. Met een D700 en de 50mm 1.8 zou ik ook niet durven zwemmen.
Kijk een denk fout.
spatwater dicht betekend niet water dicht!.
IP klasses.
Tom schreef:Jij noemt als voordeel dat de beeldhoek groter wordt (je bedoelt vast kleiner), maar ik zie dat als nadeel.
Neen, ik doel daar niet op. De brandpunt afstand wordt groter. Dus beeldhoek wordt dan logisch kleiner. Ik had er meer bij moeten zetten. Mijn verhaal was niet volledig.
Patrick schreef:En dat een objectief een ander bereik heeft dan erop staat. Nou en? Als je niet vele jaren met FX gefotografeerd hebt weet je toch gewoon niet beter. En wat moeten mensen die met grotere sensoren schieten? Daar is meen ik een standaard objectief iets van 100mm. Nou en? Dat weet je toch op een gegeven moment wel!
Het maakt mij ook geen ene donder uit. Zo lang je maar onthou dat een FX 18mm groter is dan een DX 18mm. Want FX 18mm is eigenlijk zowat fish eye. Bij DX is dat absoluut niet zo. Dan moet je eigenlijk kijken naar een Sigma 8-16 of een Nikkor 10,5 DX.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 03 2011 12:05 pm

Daniël schreef: De brandpunt afstand wordt groter. Dus beeldhoek wordt dan logisch kleiner.
De brandpuntsafstand wordt helemaal niet groter. Het enige dat gebeurt is dat de beeldhoek kleiner wordt.

Daniël

Bericht door Daniël » ma jan 03 2011 12:54 pm

ja dat is wat ik bedoel.

Algemene term hier is dat je meer mm'ers hebt.
Dus grotere brandpunstafstand.
Maar zie mijn vorige bericht dat ik het eigenlijk de beeldhoek is.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 03 2011 2:08 pm

Daniël schreef:
Patrick schreef:En dat een objectief een ander bereik heeft dan erop staat. Nou en? Als je niet vele jaren met FX gefotografeerd hebt weet je toch gewoon niet beter. En wat moeten mensen die met grotere sensoren schieten? Daar is meen ik een standaard objectief iets van 100mm. Nou en? Dat weet je toch op een gegeven moment wel!
Het maakt mij ook geen ene donder uit. Zo lang je maar onthou dat een FX 18mm groter is dan een DX 18mm. Want FX 18mm is eigenlijk zowat fish eye. Bij DX is dat absoluut niet zo. Dan moet je eigenlijk kijken naar een Sigma 8-16 of een Nikkor 10,5 DX.
Alleen een issue als je met twee formaten tegelijk fotografeert. Dat doen de meeste mensen niet. Gewoon onthouden dat 35mm standaard is. Lager is groothoek. Hoger is tele. Simpel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 03 2011 2:16 pm

formaat - standaard - groothoek:

4x5" - 150 - 90
6x6cm - 80 - 50
FX - 50 - 28
DX - 35 - 18

Dus als je diep in mijn hart kijkt heeft FX een cropfactor van 3x 8)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 03 2011 2:22 pm

Dank Flip. Beetje mijn punt. De waarden maken niet zoveel uit. Het is de waarde in de context die bepalend is. FX (35mm) is ook maar een formaat dat iemand ooit eens gekozen heeft.

Het feit dat ik deze waarden niet wist is veelzeggend; ik heb er nooit mee gewerkt, dus niet relevant. Dat ik omreken naar FX is puur omdat dat gangbaar is, maar ik kan het net zo goed over "35mm DX" hebben. Meer is service van mijn kant. :mryellow:

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 03 2011 3:33 pm

35mm film is een in de lengte doorgesneden 70mm bioscoopfilm, ik meen volgens een idee van Edison ergens vlak na 1900. Bedoeld als goedkope en kleine, handige aanvulling op de 8x10" (bijna A4) en 4x5" platencamera's en de toen al gebruikte '120' (6x6cm) rolfilm. Later is Kodak dat in casettes gaan stoppen en noemde het 135 film. Nikon en consorten hebben de camera's hetzelfde gelaten maar hebben het 'enorme' (LOL) formaat verkleind naar DX ivm de kosten van de sensors. Niettegenstaande was de D1 destijds geloof ik zo'n 13.000 gulden excl. BTW en de D1x later hetzelfde. Na een paar jaar was de waarde verdampt. Wordt nog groen als ik eraan denk, vandaar dat ik nu alleen nog 'goedkope' camera's koop en de D3x mooi links laat liggen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma jan 03 2011 4:11 pm

Daniël schreef:
Tom schreef:Spatwaterdichtheid heeft niet zoveel met DX te maken. Met een D700 en de 50mm 1.8 zou ik ook niet durven zwemmen.
Kijk een denk fout.
Meer beeldspraak.
spatwater dicht betekend niet water dicht!.
IP klasses.
Okay, en welke IP klasse heeft een FX camera dan, en welke een DX? Nou wil ik het weten ook!

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » ma jan 03 2011 4:23 pm

oeioei Flits dan heb je het moeilijk met de vooruitgang en het verdampen van alles wat met techniek te maken heeft.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 03 2011 4:34 pm

wil53 schreef:oeioei Flits dan heb je het moeilijk met de vooruitgang en het verdampen van alles wat met techniek te maken heeft.
Ik weet niet of jij met plezier op je camera('s) (fl 13.000/2)/2.2 x 2(camera's) = €6000 per jaar :shock: afschrijft, maar ik beperk dat liefst een beetje. Met 2 D300's komt dat neer op (1600+800)/4= €600 per jaar, wat ik een veel leuker bedrag vind. Het verschil van €5400 kan ik prima op een andere manier besteden :wink:

Daniël

Bericht door Daniël » ma jan 03 2011 5:40 pm

Tom schreef:Okay, en welke IP klasse heeft een FX camera dan, en welke een DX? Nou wil ik het weten ook!
Dat is een goede vraag.
http://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code
t/m D90 zal wel IP-50 zijn.
D300(s) t/m D3x zal wel iets van IP-56 zijn.

(ga nou geen water over je camera donderen om het te bewijzen, mag wel maar ik betaal niks :mrgreen: )

Maar daar kan ik niks over vinden.
Beschrijving Spatwater dicht=
en apparaat met de aanduiding IP 54 is een stofbestendig en spatdicht toestel.
IP-5X = Aanrakingsveilig doordat de behuizing geheel dicht is. Geen volledige bescherming tegen stof maar wel voldoende om de goede werking niet te hinderen.
IP-X6= Geen water indringing indien bespoten (100 l/min) onder eender welke hoek.

Mij boeit het niet echt maar als je het wilt weten kan je het eventueel vragen aan support?

Hafeenst

Bericht door Hafeenst » ma jan 03 2011 5:43 pm

Ervaren gebruikers zijn het ook niet altijd eens.

Op basis van alle feedback kan ik goed kijken wat belangrijk voor mij is.

en idd, er zijn ws. al wel duizend draadjes van alles, maar dan kun je het forum sluiten en er een FAQ van maken.

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”