Diep Triest: Nikon stopt productie FM3A, F5, F100, F80

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
BUG322

Bericht door BUG322 » za jan 28 2006 3:45 pm

Mijn interesse begon pas met digitaal ik ben dan ook te lui om naar een winkel te gaan met een rolletje.
Langzamerhand ben ook veel gaan lezen en ben ik ik ook nieuwsgierig genoeg om te kijken wat en wie nog film gebruikt en waarom.

De site van kennrockwell http://www.kenrockwell.com/ http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm
legt dat goed uit ondanks dat die man een hoop digitale toestellen heeft, fotografeerd hij hoofdzakelijk met film voor zijn verkoop materiaal.

Uiteindelijk heeft een met film gemaakte foto meer integriteit hij laat ook zien hoe je met groot formaat film een kwaliteit krijgt die onovertroffen is meer dan 100 megapixels in detail. http://www.kenrockwell.com/nikon/d200/d200-vs-4x5.htm http://www.kenrockwell.com/tech/tachihara.htm

Film zal niet verdwijnen maar is voor mij niet weggelegd.

vanson

Bericht door vanson » wo feb 08 2006 12:52 am

BUG322 schreef:Film zal niet verdwijnen maar is voor mij niet weggelegd.
Ergens denk ik dat als je 'begint' met fotograferen met een digitaal toestel, dat je niet direct met de absolute basisprincipes van het fotograferen wordt geconfronteerd. Hetzelfde geldt voor direct beginnen met een autofocus camera.
Compositie en het aanvoelen daarvan is aangeboren, fotografische principes, lichtmeten etc kun je (jezelf) aanleren.
Een van de genoemde Grote Voordelen van digitaal fotograferen is dat je redelijk onbeperkt weg kunt klikken en zodoende zou de 'leercurve' steiler zijn. Dit is echter onzin.
Wat ik zie, hoor, en lees, is dat diegenen die digitaal fotograferen de basisprincipes van de fotografie niet kennen, en vaak ook te lui zijn om deze te willen leren kennen. Hier is niets mis mee, maar verwacht niet van jezelf dat je superfoto's gaat maken omdat je een 'super camera' hebt.
Alle fotografen die ik ken, professioneel en amateur, zullen je vertellen dat ze hun beste foto nog moeten maken, en dat techniek het middel is om de creativiteit te laten zegevieren. Zoals gezegd, is techniek aan te leren, in een tijdsbestek van vele vele jaren, maar een visie heb je of heb je niet.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets (maar dan ook helemaal niets) tegen digitale fotografie. Het is de toekomst en zal (hopelijk) alleen maar beter worden, in de zin dat het over een x-aantal jaren net zo goed en mooi zal zijn als film. Wat me echter tegenstaat zijn de resultaten die ik nu zie van 'digitale fotografen', die dan ijskoud beweren dat het erg mooi is en handiger dan werken met/op film. Dat is het niet, nog lang niet.

Wat betreft de toekomst van Nikon moeten we niet gaan doomdenken. De F6 is de beste (analoge) camera die Nikon ooit gemaakt heeft, en met de beschikbaarheid van miljoenen manual focus lenzen zullen we ook niet bang zijn dat deze niet meer verkrijgbaar zijn. Ik verwacht overigens dat Nikon ooit wel weer een aantal manual focus lenzen gaat produceren, al zal het tegen een redelijk hoge prijs zijn. Zelfs de 105mm UV Nikkor is weer in productie (!!)

BUG322

Bericht door BUG322 » wo feb 08 2006 1:09 pm

Wat ik zie, hoor, en lees, is dat diegenen die digitaal fotograferen de basisprincipes van de fotografie niet kennen, en vaak ook te lui zijn om deze te willen leren kennen. Hier is niets mis mee, maar verwacht niet van jezelf dat je superfoto's gaat maken omdat je een 'super camera' hebt.
Ik denk dat deze opmerking erg over een kam is.
Ja ik weet relatief nog weinig van fotografie en erg is nog een heel groot grijs gebied tussen een kiekjes fotograaf en proffesioneel.

Een "goede"foto is ook vooral gevoelsmatig en voor mij niet het technishe zoals de opmerking over die amsterdamse foto's die vertekend zijn ik kan dat niet zien bovendien ik weet niet waar je na moet kijken zeker niet naar dat hij geconverteerd is naar lager JPEG.

Verder heb ik genoeg foto's van mijn vaders analoge nikon gezien die ik gewoon te donker vind na afdruk.

Tenzij je een eigen lab hebt en met de duurste film rolletjes gaat schieten kun je dit waarschijnlijk zelf beinvloeden.

Het is maar net waar je enthousiast van wordt mijn interesse wordt meer gewekt door het digitale waardoor die leercurve voor mijn persoon waarschijnlijk steiler zal zijn.

Ik lees er nu wel veel meer over dank zij mijn nieuwe camera en zuig informatie uit sites zoals deze.

goed kan altijd beter
en waarschijnlijk schaam ik me voor de fotos die ik nu geplaats heb (uit enthousiasme) over een jaar of 2
En natuurlijk snap ik dat als je een drol fotografeerd met een polaroid het er niet mooier op wordt met een F6

Groetjes

Marco :D

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo feb 08 2006 1:34 pm

Dag Nikonvrienden,

Met een gewone kleunegatief film kun je goede afdrukken krijgen. Dat is nu met o.a. FDI nog makkelijker geworden.

De leercurve kan snel zijn bij digitale fotografie en soms ook gewoon niet. Maar dat is een aparte discussie...leuk voor een andere topic.

Deze topic ging/gaat over het abrupte killen van groot deel analoge apparatuur door Nikon. Er gaat veel moois verloren. En het haalt mijns inziens het imago van Nikon als producent van kwaliteitsproducten naar beneden.
Dit is nu hier al uitgebreid besproken...alle aspecten zijn naar voren gekomen. Tijd om verder te gaan met een nieuwe topic.

AG

ronikon

Bericht door ronikon » zo okt 22 2006 4:05 pm

Hoi allemaal,

Quote:

"Jaren geleden hebben we afscheid genomen van de platenspeler. Net als nu vonden velen dat analoge opname en weergave beter was dan digitaal met het toen opkomende CD-tje. Same thing.
In mijn omgeving hebben de destijds grootste tegenstanders van de CD nu een CD-verzameling die groter is dan hun LP-verzameling was."

Het is en blijft interessant om de digitaal / analoog controverse te vergelijken met de audio wereld.
We hebben allemaal de komst van de CD meegemaakt en de enorme marketing en promotie daarmee.
ook toen waren fabrikanten het er helemaal mee eens $$ dat digitaal de toekomst was en apparaten werden in fors tempo op de markt gebracht. draaitafels moesten het liefst verbrand worden. losse DA converters en daarbij weer highend spelers met zelfs losse voedingen voor loopwerk en DAC kwamen ook op de markt.
Ook ik heb die merry-go round meegemaakt en heb er ook volop aan meegedaan. de duurste CD speler was toen begroot op 80,000 FL en ook die heb ik in huis gehad ter review.
De LP 'revival' werd zo'n 10 jaar geleden duidelijk, en wat vele (nieuwe) audiofielen misten en waar ze naar op zoek waren werd alsnog ingevuld.
Let wel dat goede vinyl weergave een kunst is die weinigen meer verstaan. ( dat zal waarschijnlijk straks ook met film zo zijn ?)

Heden ten dage zijn er vele audiofielen die heel graag ook een draaitafel zouden willen puur om de weergave, echter het is een hobby binnen de hobby geworden waarbij je of zelf kennis hebt of je iemand ( een goede dealer) inhuurt.
opvallend is de sinds jaar en dag gehoorde slogan : deze CD speler klinkt nu echt Analoog. dat horen we al twee decennia en het is wishfull thinking.
Ook zijn er velen die in de jaren 80 hun LP collectie dan toch maar weg hebben gedaan en dat nu goedpraten door het tik ruis en stofverhaal uit de kast te trekken.
Ik zie raakvlakken met 35mm film.
Een veel gehoord argument is dan dat men niet meer met het rolletje naar de vakhandel wil gaan.... :o
Laten die mensen ook allemaal de boodschappen bezorgen na virtueel winkelen ? :o

afijn we zullen het afwachten met z'n allen, en voorlopig zien we de eerste beslissingen ook bij Nikon vallen vanuit de directiekamers in Japon.
ik denk dat het zeer verstandig is om de mooie F5 of F6 of welke analoge body dan ook maar lekker te houden :idea:

Analoge fotografie komt over 10 jaar weer terug en Nikon brengt dan een 'Classic' F6 uit $$
En ooit komt Kodachrome gewoon weer in de winkel................
wedden ?

nu nog flink wat ouderwetse rolletjes inslaan voor m'n R9 ( heerlijk op de ouderwetse fiets naar de ouderwetse fotoboer) want het jeukt om ermee aan de slag te gaan.
En tzt nog een mooi ouderwets projectiescherm aanschaffen;-)

groets;

ron

ps. mijn LP verzameling wordt steeds groter en de CD's slinken lekker door de jaren heen.

SPIKE

Bericht door SPIKE » zo okt 22 2006 11:24 pm

Beste Ron,

Zo treffen we elkaar weer :)
Allereerst, gefeliciteerd met je Leica R9, helemaal top.
En ook zie enige raakvlakken met onze gezamenlijke hobby’s
Allen heb ik qua fotocamera’s altijd in de middenmoot gezeten. Hoewel, als ik het aankoop bedrag van mijn huidige D70 omrekent in onze oude gulden, denk ik, dat ik in ‘die tijd een heuse semi prof. Camera had gehad, maar dit terzijdel.

Maar het digitale geweld is niet meer te stoppen, ook op het Hifi gebied niet. Zelfs de CD zal verdwijnen, daarvoor in de plaats komt een chip ( een soort CF card) men wil af van draaiende constructies. Een motor geeft (hoorbare) meetbare negatieven effecten, en is aan slijtage onderhevig. Zo zal de film en het vinyl bestemd zijn, voor een klein publiek… de echte die hards.
En mensen kijken niet meer naar kwaliteit, een goed voorbeeld is het MP3 gebeuren.
Ook daar wordt op ingespeeld, er zijn fabrikanten, die hardware aanleveren, om draadloos vanaf je pc via een klein lcd module een link te leggen met je hifi. Ik zeg wel eens, wat zijn die mensen eigenlijk gelukkig dat ze deze nadelen niet horen, ze houden een hoop geld over.
En eigenlijk geld het zelfde voor het glaswerk, ik heb wat objectieven…kitlensjes, ik weet ook dat er betere resultaten zijn te bereiken als ik € 1600 euro’s gaat neer tikken, allen heb ik het er voor over??? Eerlijk…… niet echt, te duur. Mede gezien het gebruik.

Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat over een paar jaar de Lp en de Film zal terug keren, misschien voor een heel klein publiek….Maar wie weet!!
Laatst gewijzigd door SPIKE op ma okt 23 2006 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

vanson

Bericht door vanson » ma okt 23 2006 9:31 am

SPIKE schreef: Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat over een paar jaar de Lp en de Film zal terug keren, misschien voor een heel klein publiek….Maar wie weet!!
als je zelf geen lp's draait en koopt, en het gevoel van film niet kunt onderkennen (het is een ander gevoel, of het nu om foto's of bewegende film gaat), zul je het inderdaad niet missen, en makkelijker tot een conclusie komen dat zowel vinyl en film voor een groot deel zullen verdwijnen.
Ik zie dat vinyl weer aan een (zoveelste) jeugd bezig is, meer en meer platenwinkels (grappig woord in dit licht) hebben het vinyl dat ze jaren geleden de deur uit hebben gedaan, weer in de bakken staan. Alle nieuwe albums komen ook op vinyl uit (is eigenlijk nooit anders geweest) en ook zestienjarigen kopen een platenspeler (volgens mijn lokale dealer), ofwel: vinyl is nooit weg geweest.

Waar het m.i. om draait in deze discussie is de verminderde standaard van de gemiddelde consument. Topkwaliteit is geen vereiste meer, een lage prijs wel. Natuurlijk dragen allerlei ontwikkelingen bij aan prijsverlagingen (DX lenzen, flash geheugen in mp3-spelers, etc) maar voor echte kwaliteit blijf je meer betalen dan voor middelmatigheid. Helaas is middelmatigheid veelal de standaard geworden.

ronikon

Bericht door ronikon » ma okt 23 2006 10:51 am

Thanx for reply ;-)

Ja het is gewoon allemaal een kwestie van je horizon.
Voor de nieuwere generaties audiofielen en ook fotografen is de overweging om te starten met de 'ouderwetse' media helemaal geen vraag.
Wat aangeboden en geadverteerd wordt is digitaal : dus.
Het leuke vindt ik dan weer dat als ik sommige nieuwe generatie audiofielen een LP voorzet na een uurtje of wat CD te hebben beluisterd er veelal eerst ongeloof is, en daarna bewondering en dan komt vaak ook de begeerte ! het traject daarna begeleid ik graag.
Ga je voor kwaliteit, waarde, emotie en gevoel dan heb je dat ook met een goede dia projectie.
Het is zo tastbaar en 3D dat je wel helemaal anti analoog moet zijn of gewoon totaal ontkennend wil je dat niet mooi vinden.

denk dat er echter heel weinig nieuwe generatie fotografen zijn die zo'n ouderwetse dia projectie op een goede manier beleven.
Ik zou eerder zeggen: doe dat ook liever niet want je bent in ieder geval confuus en mogelijk raak je in conflict met je weergave standaard.
tenzij je ervoor open staat ;-)

Ik zie dat in de marketing die kwaliteits standaard vooral gemeten wordt aan: snel, draadloos, digitaal, klein, goedkoop, lifestyle, etc.
Een beetje het bose effect, de grootste adverteerder moet haast wel gelijk hebben ?
Vergeet niet dat het grootste geld bij de massa zit.
liever 1 euro van 1000,000 mensen op jaarbasis - herhalingsaankopen- dan 1700 euro eenmalige aanschaf van een echt duurzaam objectief.

Duurzaam is nooit te duur.

2010: Nikon komt uit met de nieuwe F5 classic en levertijd is 5 maanden na inschrijving.
: Leica verkoopt de M7 beter dan de M8.
: Kodak neemt de Kodachrome weer in productie en kan de vraag niet aan.

grtz;

ron

SPIKE

Bericht door SPIKE » ma okt 23 2006 11:34 pm

Beste Vanson en Ron

Ik onderschat de Film en het Vinyl niet verre van dat. Sommige mensen in mijn vriendenkring of familie weet dat ik vinyl een warm hart toedraagt. Maar niet alle oude LP’s klinken beter als een cd, alles hangt af van de opname. Maar zoals ik aal eerder heb aangegeven, bij mijn eerste cd speler, had ik een cd gekocht waarvan ik ook deze opname op een lp had staan, mijn teleur stelling was groot, en is niet anders geworden. Ik heb me maar getroost, dat ik nu geen tikken meer zal horen.

Bij fotografie is het niet anders, echter waren de laatste paar jaren de resultaten van de ontwikkelde foto’s niet echt om naar huis te schrijven. Dat is mede de rede dat ik ben overgestapt op digitaal, de digi afdrukken waren in mijn ogen weer als hetgeen ik gewend was….soms te scherp, maar mooier als de analoge afdruksels.

En de dia, ik denk dat wij geen digitale vervanger gaan mee maken. Echt superieur.

En ik blijf bij mij standpunt dat digitaal fotograferen anders is dan met een rolfilm.
Je moet opnieuw leren fotograferen. Een ieder die gestart is met een digitale camera,zal het niet opvallen. Ik wil ook niet overkomen dat ik na 25 jaar fotografie alles weet van de materie. Maar ik heb al eens aangeven, dat als ik met mijn oude analoge camera buitenopname’s maakten, bijvoorbeeld op de S stand, dan zag ik daar een blauwe lucht met wolken, doe ik nu het zelfde met de D70, dan is er geen wolk te zien, laat staan een blauwe lucht.
Over het flits gebeuren zal ik maar niet verder uitweiden.
Je moet met digitale fotografie meer uit de kast halen, voor een goed resultaat. Zie o.a. het topic van Walt001 http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1256
Maar uit eindelijk, is het toch nog goed gekomen…hoop ik.

Maar even terug komen op het Vinyl, ik wist niet dat dit weer zo opmars aan het maken was. Drie jaar geleden kon ik nergens meer een naald kopen voor mijn Dual pick-up.
Maar ik moet eerst even een phono versterker kopen, want een phono aansluiting is niet aanwezig op mijn huidige Hifi-set.

foto-engel

Bericht door foto-engel » di okt 24 2006 7:02 pm

Maar ik moet eerst even een phono versterker kopen, want een phono aansluiting is niet aanwezig op mijn huidige Hifi-set

je kan via je aux met een omvormer gewoon je platenspeler op je huidige stereo aansluiten... :wink:

En ik vind dit erg leuk om te lezen....gister nog op de fotoclub met mijn fg
gefotografeerd lekker weer de klik gehoord.....

en vanavond ga ik weer met een stapeltje l.p`s naar de studio,lekker l.p`s scherpstellen,en tussendoor een track uit de p.c en cd,

Hang naar nolstalgie,eeeuh nee dat niet...,maar ik denk zelf dat digitaal heel goed samen kan gaan met analoog,

De l.p gaat nooit weg,zo zal het ook zijn met het filmrolletje...
Ik zelf zie dat er nu een pixelrace aan de gang is...

het is de commercie die de mens gek maakt,
waarom zou je niet zelf uitmaken waar mee je het lekkerst mee werkt?
of het nou analoog is of digitaal,het is toch de mens achter de camara die de foto maakt.... :lol:

ronikon

Bericht door ronikon » wo jan 24 2007 8:05 pm

hmm dit lijkt mij een virusje opdoen bij het zgn 'updaten' van mediaplayer

thanx pal.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”