Zoomlens, groothoek tot ca. 70mm met stabilisatie

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Zoomlens, groothoek tot ca. 70mm met stabilisatie

Bericht door yzf1kr » do nov 03 2011 10:12 am

Mij ontgaat hier iets denk ik:

Harry W schreef:Vervelend is wel dat ik dan voor de 70mm en verder de 70-200mm f2.8 naar concerten mee moet zeulen
Harry W schreef:maar dan heb ik nog geen full frame en die grotere sensor is wel wenselijk.
Je zoekt een lens met een wat langer bereik zodat je de 70-200 niet mee hoeft te nemen, en nu ga je voor een grotere sensor, waardoor je de 70-200 nog vaker nodig hebt.

Welk voordeel denk je dat een grotere sensor brengt bij concertfotografie, buiten de al besproken lagere ruis.

Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Harry W » do nov 03 2011 10:37 am

Het is inderdaad wel tegenstrijdig, maar door mijn gesprek ben ik ineens de behoefte gaan voelen om toch voor een full frame te gaan, o.a. vanwege de betere ruiskwaliteiten. Door de overstap naar full frame zal ik dus inderdaad in de situatie gaan komen dat 24-75 ( mijn Tamron f2.8 ) ook echt 24-75 is en niet zoals nu,echter met de D300s, 36-112. Kwalitatief zal het resultaat uit de D700 echter beter zijn, waardoor sterk croppen ook een optie is. Ook een gevolg kan dan zijn dat de 70-200 f2.8 toch mee moet voor de close-ups.

Ik weet niet of ik het allemaal wel goed uitleg, want aan mijn kennis & techniek ontbreekt het nog wel eens.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 03 2011 11:00 am

Harry W schreef: Kwalitatief zal het resultaat uit de D700 echter beter zijn, waardoor sterk croppen ook een optie is.
Sterk croppen met de D700 is geen optie voor de grotere beeldhoek van de D700 t.o.v. de D300. Beide camera's beschikken over 12 MP's, d.w.z. dat het scheidend vermogen van de D300 hoger is dan een uitsnede van een D700 bestand. De betere kwaliteit van de D700 zit hem vooral in de ruisprestaties bij de hogere ISO-waarden en een wat groter dynamisch bereik.
Jur

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 03 2011 11:02 am

Jur schreef:
Patrick schreef: De D70000 kan trouwens alweer een stuk beter omgaan met hoge ISO waarden dan onze D300s'en...
Om over de D700000 maar helemaal niet te spreken........... :mrgreen:
Verbeterd. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 03 2011 11:04 am

Harry W schreef:Het is inderdaad wel tegenstrijdig, maar door mijn gesprek ben ik ineens de behoefte gaan voelen om toch voor een full frame te gaan, o.a. vanwege de betere ruiskwaliteiten. Door de overstap naar full frame zal ik dus inderdaad in de situatie gaan komen dat 24-75 ( mijn Tamron f2.8 ) ook echt 24-75 is en niet zoals nu,echter met de D300s, 36-112. Kwalitatief zal het resultaat uit de D700 echter beter zijn, waardoor sterk croppen ook een optie is. Ook een gevolg kan dan zijn dat de 70-200 f2.8 toch mee moet voor de close-ups.

Ik weet niet of ik het allemaal wel goed uitleg, want aan mijn kennis & techniek ontbreekt het nog wel eens.
De betreffende Tamron is trouwens wel een 28-75 volgens mij.

Een D700 kopen als hij al zo lang op de markt is vind ik overigens niet iets dat ik graag zou doen. Voor je het weet koop je er een en heb je een korte tijd later het vorige model. Op zich niets mis mee, maar je betaalt wel de hoofdprijs ervoor.

En nee, ik weet niet wanneer de opvolger komt... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » do nov 03 2011 11:14 am

Ik denk dat je inderdaad beter eerst eens een D700 kan lenen, want ik heb het idee dat er een verkeerde verwachting is gewekt.

De D700 is inderdaad een stuk beter wbt ruis, maar als je weer gaat croppen en uitvergroten ben je in een klap weer alle winst kwijt (je gaat de ruis immers weer uitvergroten).
Dan kan je beter eens naar de D7000 kijken.

Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Harry W » do nov 03 2011 11:16 am

Hallo Patrick,

Het is inderdaad de 28-75. Ik heb de geruchten over de D800 inderdaad gelezen. Misschien moet ik maar gewoon geduld hebben en ik ben tenslotte best heel erg tevreden over mijn D300s en het glas dat ik heb.

Mvrgr,

Harry

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 03 2011 5:46 pm

Patrick schreef:..
Een D700 kopen als hij al zo lang op de markt is vind ik overigens niet iets dat ik graag zou doen. Voor je het weet koop je er een en heb je een korte tijd later het vorige model. Op zich niets mis mee, maar je betaalt wel de hoofdprijs ervoor.....
Dit snap ik niet. Hoe langer op de markt hoe lager de prijzen
en: Juist als de opvolger er is of er bijna is daalt de prijs van de voorganger nog verder. Hoezo hoofdprijs?

Kopen dus.
Tenzij je nerveus wordt als je niet het laatste model hebt.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do nov 03 2011 6:06 pm

De laatste tijd zijn de prijzen juist weer gestegen van de D700. Dit zal zo blijven tot de opvolger daadwerkelijk in aangekondigd is.
Daarom dus beter nog even te wachten. Zal zeker enige honderden euro's schelen. Tenzij je dan ook meteen de opvolger wilt hebben natuurlijk. :D
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 03 2011 6:13 pm

Marten schreef:
Patrick schreef:..
Een D700 kopen als hij al zo lang op de markt is vind ik overigens niet iets dat ik graag zou doen. Voor je het weet koop je er een en heb je een korte tijd later het vorige model. Op zich niets mis mee, maar je betaalt wel de hoofdprijs ervoor.....
Dit snap ik niet. Hoe langer op de markt hoe lager de prijzen
en: Juist als de opvolger er is of er bijna is daalt de prijs van de voorganger nog verder. Hoezo hoofdprijs?

Kopen dus.
Tenzij je nerveus wordt als je niet het laatste model hebt.
:? :? :?

De prijs van de D700 is nu gelijk of hoger dan iets van twee jaar geleden. Waarom zou deze dan interessant zijn om te kopen?

Er zijn meerdere redenen er NU geen een te kopen. Zo is het niet leuk als je tegen de 2000 Euro betaalt voor een model dat wellicht binnenkort vervangen is door een nieuween ongetwijfeld beter model. Natuurlijk zal, zeker in het begin, de opvolger meer kosten dan de D700 nu. Als je dat prijsverschil niet kan of wilt opbrengen kan je na het uitkomen van de opvolger waarschijnlijk veel veel gunstiger aan een D700 komen; er is tenslotte een opvolger van.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 03 2011 6:19 pm

Patrick schreef:.De prijs van de D700 is nu gelijk of hoger dan iets van twee jaar geleden. Waarom zou deze dan interessant zijn om te kopen?.
Volgens mij overweegt TS de aanschaf van een gebruikte D700.
Daar geldt dat niet voor.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do nov 03 2011 6:27 pm

Voor een gebruikte D700 geld ook dat deze goedkoper worden als de opvolger er is.
Er komen er zeker een aantal op de markt op dat moment.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 03 2011 6:29 pm

Giso schreef:Voor een gebruikte D700 geld ook dat deze goedkoper worden als de opvolger er is.
Dat zeg ik.
Zie mijn eerdere tekst.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 03 2011 6:29 pm

Marten schreef:
Patrick schreef:.De prijs van de D700 is nu gelijk of hoger dan iets van twee jaar geleden. Waarom zou deze dan interessant zijn om te kopen?.
Volgens mij overweegt TS de aanschaf van een gebruikte D700.
Daar geldt dat niet voor.
Daar geldt dat net zo hard voor. Zodra er een opvolger aangekondigd wordt komt er meer aanbod aan tweedehands D700's. De praktijk leert dat dat voorspelbare gevolgen heeft op de verkoopprijs.

Ik vind ze persoonlijk vaak voor erg hoge prijzen weggaan. Een tijdje geleden kon je ze kopen voor rond de 1600 Euro als je goed zocht (bijvoorbeeld mij de Mediamarkt met speciale acties). Nu betaal je dat bijna voor een tweedehands exemplaar!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 03 2011 6:30 pm

Marten schreef:
Giso schreef:Voor een gebruikte D700 geld ook dat deze goedkoper worden als de opvolger er is.
Dat zeg ik.
Zie mijn eerdere tekst.
Dit is er ondertussen bij gekomen. Snappen wij elkaar niet? :shock:

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”