Iedereen z'n camera weer van zomertijd afgehaald?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
flitslicht

Re: Iedereen z'n camera weer van zomertijd afgehaald?

Bericht door flitslicht » do nov 03 2011 2:36 pm

Je moet de camera op wintertijd (=normale tijd) gelijkzetten en dan in de zomer de zomertijdfunctie aanzetten. Het enige effect hiervan is dat de klok een uur verspringt. Aan het einde van de zomertijd zet je de zomertijdfunctie dan weer uit en springt de klok een uur terug.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » do nov 03 2011 10:28 pm

Bedankt voor de herinnering Patrick. :)

Vrgr
Tiny

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo nov 06 2011 10:19 pm

NIKON-187 schreef:Ik heb de zomertijd-functie ook aanstaan in mijn D90 maar de tijd was niet aangepast. Liep nog gewoon een uur voor. :shock:
Zou toch denken dat het automatisch gaat met die functie. :!: :roll: :!:
Heb de tijd maar handmatig aangepast.

greetz Sander
Het gaat niet automatisch, maar je hoeft óók weer niet de tijd handmatig te verzetten. Het is eigenlijk een vreemde functie: wanneer de wintertijd ingaat moet je de camera in het menu op "wintertijd" zetten en als het zomertijd is geworden moet je hem weer op zomertijd zetten. Het effect is dat het klokje dan een uur verspringt. Het ziet ernaar uit dat je het nu even opnieuw moet doen.

Ik denk dat de Nikon-mensen er niet op vertrouwden dat ieder land in de wereld op dezelfde datums blijft overstappen. Anders hadden ze er wel een automatische functie van gemaakt. In je pc kun je véél meer kwijt dan in je camera. Zoals in welk land je je bevindt, plus zomertijdgegevens van alle landen in de wereld, plus programma-instructies m.b.t. wat daarmee gedaan moet worden, plus regelmatige updates van evt. wijzigingen.

EDIT: zie nu pas dat flitslicht dit al in andere bewoordingen heeft gezegd...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”