NEF Koppelen aan ViewNX

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
anne
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: NEF Koppelen aan ViewNX

Bericht door anne » do jan 12 2012 3:40 pm

Hallo allen,

ik had het probleem ook, maar heb het voor elkaar gekregen via Nikon Transfer, voorkeuren, doelmap in een ander programma.

Probeer het eens.

Anne
Vriendelijke groet,
Anne

www.flickr.com/photos/guilliau
Nikon Z7 met 20/1.8 S, 24-70/4 S, AF-P 70-300/4.5-5.6 E

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » do jan 12 2012 3:48 pm

Wat doe je dan met Nikon Transfer, wat ik overigens niet gebruik
Laatst gewijzigd door JanR op do jan 12 2012 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jan 12 2012 3:48 pm

Anne, ik vermoed dat je het over een ander probleem hebt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jan 12 2012 3:49 pm

Ik zie ook zo even het verband niet

anne
Clublid
Clublid

Bericht door anne » do jan 12 2012 4:14 pm

Nou, ik haal mijn nef,s via Nikon transfer naar ViewNX. Via View NX kan ik ze daarna openen in Capture NX.
Ik dacht dat jullie de nef,s niet meer in View NX konden openen. Vandaar mijn antwoord.

anne
Vriendelijke groet,
Anne

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jan 12 2012 4:35 pm

Anne
We kunnen de NEF's niet meer aan ViewNX koppelen.
Betekent als we nu via de verkenner of een ander bestandsbeheerprogramma op een NEF bestand klikken dat het Standaard programma wat de NEF opent alles kan zijn behalve ViewNX.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jan 12 2012 7:23 pm

anne schreef:Nou, ik haal mijn nef,s via Nikon transfer naar ViewNX. Via View NX kan ik ze daarna openen in Capture NX.
Ik dacht dat jullie de nef,s niet meer in View NX konden openen. Vandaar mijn antwoord.

anne
Anne, in werkelijkheid "haal" je je NEF-bestanden niet "via Transfer naar ViewNX". Je hebt dan zowel Transfer als ViewNX open staan EN in ViewNX worden de NEFs getoond zodra Transfer ze naar je harde schijf heeft geschreven. Je hebt ze dan via Transfer - kennelijk zonder het te weten - in Windows "binnengehaald" en vervolgens worden ze met behulp van het - eveneens onder Windows werkende - programma ViewNX op je scherm gezet. De bestanden staan dan niet "in ViewNX", maar op je onder Windows werkende harde schijf.

@JanR:
Zojuist het volgende "korzelige" antwoord ontvangen:
Geachte meneer Verbeek,

Dank u voor uw reactie.

Wij willen u aanraden om een herinstallatie uit te voeren van de ViewNX2 software. Indien dit niet werkt, kunt u opnieuw contact met ons opnemen en zullen wij verder onderzoek doen naar uw probleem. Op dit moment maken wij geen enkele aanname over de oorzaak van het probleem. Onderzoek van uw systeemoverzicht wijst uit dat er zich geen enkel probleem voordoet in de Nikon software die op uw computer geïnstalleerd staat.

Met vriendelijke groeten,

Sander
Nikon Europa Support
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik lees hier ongeveer:
"Wij weten het ook niet. Maar probeer nou maar eerst binnen een paar weken die herinstallatie. Als dat niet werkt zien we wel verder. (En als je het niet wilt doen, ook goed. Dan kunnen wij na drie weken de vraag als opgelost beschouwen.)"

Met het advies van jouw MS-mensen in gedachten, ben ik dan geneigd om te antwoorden: "Onderzoek van mijn systeemoverzicht wijst vermoedelijk ook uit dat er geen probleem is met mijn Windows-instellingen. Er is wel een probleem met de Nikon VNX2, namelijk dat het geen sleutels in het register zet, die het mogelijk maken om het als standaard applicatie voor bepaalde bestandstypen te kiezen. Alleen is dat waarschijnlijk niet in het systeemoverzicht te zien."

Maar ik denk dat het verstandiger is om maar even aan de slag te gaan. Wie weet klopt het verhaal nog ook... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

anne
Clublid
Clublid

Bericht door anne » do jan 12 2012 8:15 pm

Jaap, Jan,

Jaap, je hebt natuurlijk gelijk; mijn workflow is alleen zo ingesteld.
Overigens heb ik dus hetzelfde probleem als ik de NEF rechtstreeks open in windows. Ik kan dan alle fotoviewers selecteren en openen, behalve ViewNX2.
Het moet volgens mij aan windows liggen.
Zoals gezegd, in Transfer kun je ook opgeven met welk programma de opgehaalde NEF's moeten worden geopend en als je daar ViewNX2 selecteert worden ze dus wel
geopend in ViewNX2.
Momenteel helaas dus niets aan te doen; dan maar eerst ViewNX2 opstarten en dan de NEF,s selecteren.
Ik blijf het draadje volgen, misschien komt er een oplossing.

Ik ga nu heeel iets anders doen: Kegelen!

Anne (mannelijke kunne)
Vriendelijke groet,
Anne

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jan 12 2012 9:07 pm

Eh nee het ligt niet aan Windows, daar denken de mannen van Nikon te gemakkelijk over.
Dat het vanui transfer werkt heeft niets met windows te maken, binnen transfer laat je namelijk ViewNX opstarten.

En ik vind de opmerking van alles opnieuw installeren nogal laatdunkend ten op zichte van je klanten.
Kost lekker veel tijd een nieuwe windows installatie, daar ben ik wel een paar uur mee bezig.

Nee Nikon hier kunnen jullie beter.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jan 12 2012 9:27 pm

JanR schreef: En ik vind de opmerking van alles opnieuw installeren nogal laatdunkend ten op zichte van je klanten.
Kost lekker veel tijd een nieuwe windows installatie, daar ben ik wel een paar uur mee bezig.
Nee Nikon hier kunnen jullie beter.
Neeee Jan! Er staat:
...Wij willen u aanraden om een herinstallatie uit te voeren van de ViewNX2 software.
Als ze me hadden aangeraden Windows te herinstalleren. dan zou ik nu nog bezig zijn met stoom afblazen!! :D
Ik vind VNX2 plus CNX2 verwijderen, dan Nikon Regsweeper eroverheen, dan opnieuw installeren al erg genoeg. :roll:
Maar het lijkt me tactisch gezien slimmer om dat toch eerst maar te doen (binnen niet al te lange tijd 8) ).
Groet, Jaap

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jan 12 2012 9:34 pm

@Anne:
Scherp opgemerkt, dat het nodig was om even toe te voegen dat je van de mannelijke kunne bent. Ik begon al te vermoeden dat mijn door de jaren heen opgebouwde vooroordelen (ik ben ten slotte "al" 68) mij aan het bedriegen waren (over badinerend gesproken) :oops:
Goed dat je even zegt dat jij toch écht met hetzelfde probleempje zit. Heb jij toevallig óók Windows 64-bits?
Groet, Jaap

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do jan 12 2012 10:06 pm

Eigenlijk zat ik ook niet te wachten op view nx 2.2.5, zeker niet nadat ik dit draadje een poosje gevolgd had. Maar omdat ook ik 2.2.3 geen link kon laten leggen naar Capture NX 2.3.0 en ik mijn nefjes toch altijd al gekoppeld had aan Capture NX2, view nx toch maar ge-update.
En yes. Ondanks het feit dat ik Windows Vista 64 bits ('t is al een ouder beestje) gebruik en niet Windows 7 64 bits en ondanks dat ik .NEF gekoppeld had aan Capture NX2 ipv View NX, raakte ook hier de koppeling tussen .NEF en Capture NX2 kwijt.

Ben gaan gaan zoeken om .NEF te koppelen en kon in Program Files\Nikon wel een Capture NX2 vinden, maar View NX kon ik alleen vinden in Program Files (x86)\Nikon\View NX 2\View NX 2\
Die kon ik koppelen en ook na herstarten van de computer bleven de NEFs gekoppeld aan ViewNX 2.2.5
Ik heb in mijn register gezocht en heb twee sleutels gevonden die relevant waren.
Eentje die vond dat een NEF moest verwiojzen naar NEF_auto_file en vervolgens een sleutel die vertelde hoe een NEF_auto_file geopend moest worden.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het importeren van die registersleutels in Windows 7 64 bits, stuur mij dan een pb met je e-mailadres dan mail ik ze naar je toe. Voor zover ik weet zijn die registerslutels overdraagbaar bij verschillende windows versies en zolang je ViewNX maar geïnstalleerd hebt op dezelfde locatie als ik (per default dus) dan zou dat goed moeten gaan.

En nu maar kijken of ik mijn koppeling weer goed kan krijgen, want ik wil mijn NEFs koppelen aan Capture NX2, ViewNX is voor mij alleen maar een bladerprogramma.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jan 13 2012 12:37 am

@Roelof:
Bedankt! Het werkt als een zonnetje.
Niet alleen bespaart dit mij een boel geklooi, maar nu hoef ik Nikon er ook niet verder mee lastig te vallen. Dat heb ik ze overigens beleefdheidshalve even gemeld. :wink2:

Ik neem aan dat je zelf de NEFs weer aan CNX2 hebt kunnen koppelen, op de klassieke manier?
Groet, Jaap

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jan 13 2012 7:43 am

JaapV schreef:@Roelof:
Bedankt! Het werkt als een zonnetje.

Dat doet me plezier, dan is er nu in elk geval een oplossing
JaapV schreef:Niet alleen bespaart dit mij een boel geklooi,
Jammer genoeg heeft het mij wat geklooi opgeleverd. :-(
JaapV schreef: maar nu hoef ik Nikon er ook niet verder mee lastig te vallen. Dat heb ik ze overigens beleefdheidshalve even gemeld. :wink2:

Ik overweeg nu toch nog even een mailtje naar ze.
JaapV schreef: Ik neem aan dat je zelf de NEFs weer aan CNX2 hebt kunnen koppelen, op de klassieke manier?
Als ik dit als één vraag lees, dan is het antwoord nee. Als ik het als twee vragen lees dan zijn de antwoorden: ja, nee.
't Was niet helemaal de klassieke manier.

Nefje: bestand openen met... cnx2 geselecteerd toch gewoon met vnx geopend
nog een keer, zelfde resultaat
registersleutels verwijderd
computer gereset
in de verkenner was er geen koppeling meer met vnx (blanco pictogram)
nefje: bestand openen... (keuze vnx was aanwezig) naar cnx2 gebladerd en geselecteerd, dubbelklikken -> geopend in vnx
toen dacht ik de nefjes eerst te koppelen aan een ander programma en daarna aan cnx2
nefje: openen met... irfanview geselecteerd, yes, geopend met irfanview
nefje: openen met... cnx2 gekopieerd, nee, geopend met irfanview
nog wat door geprutst, computer nog een paar keer gereset, kon vrijelijk switchen tussen vnx en ifv, maar ook registersleutels wissen hielp niet
Toen overgestapt naar 'Roelof weet het beter modus'
registersleutel NEF_auto_file geëxporteerd
bewerkt met kladblok, zodat hij naar cnx2 verwees en weer opgeslagen
gewijzigde sleutel geïmporteerd met regedit
nefje in verkenner: pictogram van cnx2; openen, yes, met cnx2
computer resetten
nefje: yes openen met cnx2

Als je je afvraagt of ik het een standaardprocedure vindt om mijn eigen registersleutels te moeten schrijven, dan is het antwoord: "Neen, driewerf neen!"
Mocht iemand met een Windows 64 bits variant problemen hebben om de recentste cnx/vnx versies aan een nef te koppelen dan kan ik dus voor beide wel geschikte registersleutels leveren.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr jan 13 2012 10:04 am

Maar het blijft van den zotte dat Nikon domweg het probleem niet onderkent.
Geeft bij mij in ieder geval wat onbehagen.
Beetje Bill Gates ( MS ) mentaliteit, Fuck the massa spek de kassa.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”