Aanschaf d90 welke instap lens

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Re: Aanschaf d90 welke instap lens

Bericht door Paulus van Aken » wo mar 07 2012 5:08 pm

Marwo schreef:
Blade45 schreef:Nog een andere vraag als beginner.
Ik neem aan dat je een kopie maakt van je originele foto en dan de kopie gaat bewerken.
Na het bewerken kan ik kiezen voor TIFF 8bits en TIFF 16bits en JPEG, welke is het meest voor de hand liggend.
Alle tips zijn welkom.
:wink:
Fotografeer in NEF. In de computer open je die met het bijgeleverde programma viewNX.
Daar kun je bijna al je instellingen die je in de camera hebt probleemloos aanpassen..
Als je tevreden bent over het resultaat dan converteer je naar JPEG. (kan in verschillende kwaliteit)
De JPEG kan je natuurlijk nog nabewerken in ieder fotoprogramma.. (Daarnaast bewaar ik mijn NEF's)

De laatste regel ben ik het absoluut niet mee eens.! :wink:
JPGs moet je niet meer bewerken.

Mijn advies is, opnemen en bewaren als NEF (ik bewaar zelf gewoon de sd kaartjes, goedkoper als film indertijd), importeren op de pc met Capture NX2 (eventueel vieuw NX) daar de eventuele correcties mee uitvoeren, en dan zowel een bewerkte NEF als een TIFF opslaan, op twee plaatsen ( liefst twee fysiek gescheiden schijven), om dan in Photoshop nog aan de TIFF's te kunnen sleutelen. JPG is eigenlijk alleen geschikt voor foto's voor het web.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Aanschaf d90 welke instap lens

Bericht door Marwo » wo mar 07 2012 5:30 pm

Paulus van Aken schreef: De laatste regel ben ik het absoluut niet mee eens.! :wink:
JPGs moet je niet meer bewerken.
Daarom schreef ik ook: "dat het kan".
En bedoelde dan, dat je in ieder simpel programma wat geen NEF kan openen toch nog iets met een JPEG kan doen.
Even snel verkleinen om te mailen bijvoorbeeld.
in mijn DoKa zie ik niets...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”