zonnekap in beeld bij d700

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: zonnekap in beeld bij d700

Bericht door Léon Obers » do feb 23 2012 10:12 am

Marten schreef:het probleem dat TS schetst had ik ook al op mijn D200 in combinatie met de 17-55. Ik ben benieuwd of de D800 er ook weer last van heeft.
Het afschaduwen van beeld zal afhankelijk zijn van het objectief en de bijbehorende zonnekap. De D800 niet uitgezonderd.
Heb je korte compacte objectieven met een in omvang kleine doorsnee zonnekap, zul je er geen last van hebben. Bij een meer vooruitstekend en/of wijder model weer wel. Het kan ook voorkomen dat je slechts over een bepaald traject van het zoombereik van een zoomobjectief last zult hebben van afschaduwing.

Twee voorbeelden met dezelfde brandpunt waar in het ene geval geen afschaduwing zal plaatsvinden, in het andere geval waarschijnlijk wel.
Het blijft een kwestie van uitproberen.

Nikkor 35mm/2.0 AF-D (zonder zonnekap, maar met zonnekap zal het nog geen probleem zijn).
Afbeelding

Samyang 35mm/1.4
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: zonnekap in beeld bij iedere ingebouwde flitser

Bericht door gijs sandberg » do feb 23 2012 10:59 am

Een oude man citeert een waarschuwing uit 2009:
Hier op een D5000.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: zonnekap in beeld bij d700

Bericht door Léon Obers » vr feb 24 2012 12:07 am

Inclusief groene "hotspot" ergens centraal op de ringen van de objectieven, door reflectie op de sensor van het vele witte licht in de achtergrond.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”