Hallo Karel,
Ik heb zelf de Tamron 17-50 zonder VC mede gekozen op basis van de ervaringen op dit forum en heb geen moment spijt hiervan gehad. Zie hieronder een verwijzing naar enekel foto's gemaakt met dit objectief.
https://picasaweb.google.com/1126562921 ... directlink
Nu weet ik natuurlijk niet hoe het zou zijn geweest met VC maar ik ben van mening in dit bereik zal de VC niet zoveel brengen.
Veel wijsheid met de beslissing en succes straks met de aanschaf!
Advies gevraagd: welke uitrusting?
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd: welke uitrusting?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Dank voor de heldere antwoorden.
VC bij deze lengtes heeft dus alleen z'n waarde in moeilijke lichtomstandigheden bij stilstaande objecten.
Bij 50 mm is en blijft een sluitertijd van +- 1/60 het maximale bij een bewegend object, wanneer je dat object ook scherp wil hebben natuurlijk.
Ik ga me in de draadjes verdiepen waar deze keuze eerder gemaakt moest worden.
VC bij deze lengtes heeft dus alleen z'n waarde in moeilijke lichtomstandigheden bij stilstaande objecten.
Bij 50 mm is en blijft een sluitertijd van +- 1/60 het maximale bij een bewegend object, wanneer je dat object ook scherp wil hebben natuurlijk.
1/60 (of liever 1/80) is het minimale om uit de hand te schieten op 50mm. Maakt niet uit of dit een bewegend object is of niet! Bij bewegende objecten zou ik sowieso nog sneller gaan zitten met je sluitertijd, afhankelijk van de snelheid waarmee het object zich voortbeweegt :mrgreen:raspaardje schreef:Dank voor de heldere antwoorden.
Ook hier lijkt mijn keuze gemaakt te zijn: een 17 - 50 mm non-VC.
Volgens dit forum levert dit objectief een kwalitatief betere foto op.
Daarnaast is hij lichter en goedkoper...
De keuze iets meer mogelijkheden in moeilijke lichtomstandigheden vs. betere foto's in verreweg de meeste foto's is snel gemaakt.
Een D5100 met z'n weinige ruis op hogere ISO-waarden helpt dan ook natuurlijk.
Met tweemaal de mist dure optie (D5100 vs D90 en non-VC vs VC) komt een leuke telezoom natuurlijk ook sneller in zicht....
Volgens dit forum levert dit objectief een kwalitatief betere foto op.
Daarnaast is hij lichter en goedkoper...

De keuze iets meer mogelijkheden in moeilijke lichtomstandigheden vs. betere foto's in verreweg de meeste foto's is snel gemaakt.
Een D5100 met z'n weinige ruis op hogere ISO-waarden helpt dan ook natuurlijk.
Met tweemaal de mist dure optie (D5100 vs D90 en non-VC vs VC) komt een leuke telezoom natuurlijk ook sneller in zicht....