zo lang geleden..

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
rik6230

Bericht door rik6230 » za jun 09 2007 11:38 pm

a90 schreef:Waar zit de denkfout? het ene vlietuig gaat 600kmh naar links en de ander 600kmh naar rechts.

Hun gezamelijke, relatieve snelheid ten opzichte van elkaar is daarmee naar mijn idee 1200. Precies het zelfde als wanneer 2 auto's op elkaar botsen die allebei 80 gaan. Is de klap ook 160.

Wat ik ermee wil zeggen is dat de afstand die de vliegtuigen ten opzichte van elkaar hebben 1200 kmh is en daarmee de 'verwijderingssnelheid te opzichte van elkaar' 300 meter per seconde.
:)
Jouw redenering klopt wel als je in het ene of andere vliegtuig zit. Zij naderen elkaar met de snelheid van het ene vliegtuig opgeteld met met de snelheid van het andere vliegtuig, zoals jij zegt. Als je echter een standpunt hebt, loodrecht (90 graden) op beiden objecten heb je te maken met de individuele snelheid per object. Je kunt (mag) dit niet bij elkaar optellen. :) He, over alles kun je mij de loef afsteken maar voor dit soort dingen moet je wel van heel goeie huize komen. :)

groet,
Rik

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za jun 09 2007 11:44 pm

Is het dan niet waar dat de vliegtuigen zich met een snelheid van ongeveer 300 meter per seconde elkaar naderen en zich van elkaar verwijderen ?

Daar gaat het mij om.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » zo jun 10 2007 9:59 am

Ligt eraaan vanuit welk standpunt je het zoals gezegd bekijkt, vanuit de piloot in zijn cockpit of vanaf de grond als toeschouwer.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo jun 10 2007 10:03 am

Soms moet je inderdaad wat lomp zijn, zoals Koentor al schreef.
Wat moet je met een D2H als de D200 hetzelfde kan en meer pixels aan boord heeft.
Ken zat profs die voor de D200 gekozen hebben en er dus gelijk maar 2 hebben aangeschaft.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jun 10 2007 10:05 am

Vanaf de grond als toeschouwer die probeert beide vliegtuigen gelijktijdig op de foto te krijgen. En daarmee rekening moet houden met de beweging van beiden.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Panthera

Bericht door Panthera » zo okt 28 2007 4:10 pm

LS,

Ik weet niet zo goed wat een professionele camera is? Is dat een camera die zelf geld verdiend??
Ik mijn beleving kan alleen de fotograaf professioneel zijn. Dat wil zeggen dat hij/zij probeert er zijn/haar boterham mee te verdienen. Volgens mij zegt dat helemaal niets over de kwaliteit van de foto's. Wij proberen er ons brood mee te verdienen. Ik weet zeker dat veel mensen die gewoon voor hun hobby foto's maken, net zulke goede foto's kunnen maken (misschien zelfs wel beter) dan dat wij dat doen.

Wij fotograferen met veel toestellen waaronder (bijna) alle modellen uit de 1 en 2 serie. Hebben op advies van Nikon ook eens een D200 gekocht en hoewel die als back-up is bedoeld, toch een een paar duizend foto's mee gemaakt. Is niets mis mee. Gaan zelfs in November minimaal 1 D300 kopen en geen D3. Stapje terug??? Dacht het niet. Wij hebben die verlengingsfactor nodig. Voor ons is het gewoon gereedschap! D2x, D200 of D40x zou mij niet uitmaken. Het gaat om de foto's, toch!

Nieuwe camera's hebben nieuwe technieken. Hierdoor zijn ze dus beter. Op alle gebieden???? Denk het niet. Het verschil tussen de D3 en de D300 is echt niet alleen de grootte van de sensor.

Nog even terugkomend op de opmerking van de eerste poster van dit draadje. Misschien had je het wat anders kunnen brengen, maar ook ik moet vaststellen dat er niet zoveel over deze toestellen instaat. Misschien kunnen we daar wat verandering in brengen.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma okt 29 2007 2:57 pm

Het was ook chargerend bedoeld in de hoop reacties te ontlokken... ook ik ben nog steeds heel blij met mijn d50 die ik naast de d2h gebruik...
Tuurlijk gaat het om de fotograaf en niet alleen de camera... maar ik zou zo graag meer willen leren over de techniek van de d2h en alle instelmogelijkheden... ik lees er erg veel over..maar voorbeelden van sportfoto's met exifgegevens , daar leer ik nog het meest van...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 29 2007 3:14 pm

Ik heb nu 3 pagina's globaal gelezen en begrijp nog steeds niet waarom je een D2H hebt gekocht. Een pro wordt je niet door een D2H te kopen of een D2x. Een pro wordt je door de kwaliteit foto's die je aflevert. Misschien kan je eens wat foto's laten zien hier ipv 3 pagina's vol te vragen over het hoe en wat. Als jij een foto post kunnen wij allemaal zeggen wat je goed hebt gedaan of fout (in onze ogen dan). Bovendien heb je niks aan 8 fps als je lens niet snel genoeg focust en zo te zien heb jij voor honkbal/ auto's en vliegtuigen nou niet echt leuke lenzen. Als ik jou was zou ik de D2H verkopen en investeren in goed lenzen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma okt 29 2007 3:25 pm

Alfredo,

De echte camera instellingen zijn voor de D2h natuurlijk hetzelfde als voor de D50. Als je de D50 op een van z'n pretprogramma's zet en een foto maakt, dan heb je ook de instellingen voor de D2h.
Natuurlijk heb je ook nog wat camera-specifieke instellingen, maar dat is meer een kwestie van smaak en wat je zelf handig vindt.
Verder heeft Thom Hogan een eBook over de D2h en D2hs geschreven: http://www.bythom.com/d2hguide.htm
Gezien mijn ervaringen met zijn eBooks over de S2 pro en de D200 kan ik je die aanschaf van harte aanbevelen. Hij loopt die camera specifieke instellingen wel allemaal bij langs. Vooral met de S2 pro heb ik daar heel veel van geleerd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Robin

Bericht door Robin » ma okt 29 2007 4:09 pm

alfredo schreef:instelmogelijkheden... ik lees er erg veel over..maar voorbeelden van sportfoto's met exifgegevens , daar leer ik nog het meest van...
Probleem opgelost:

191709 foto's van 1268 gebruikers op:
http://www.pbase.com/cameras/nikon/d2h

Had ooit een betere site waar je ook op camera en/of objectief kon zoeken naar foto's. Helaas weet ik niet moeer hoe deze heet :(

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 29 2007 4:38 pm

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin

Bericht door Robin » ma okt 29 2007 7:03 pm

Opgezetfan schreef:www.pixel-peeper.com
Cheers !!

Dat is hem., cheers !!!

Erg fijne site aangezien je ook op exif informatie kan zoeken.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma okt 29 2007 7:33 pm

Ik fotografeer al best een tijdje, ben vanwege de "uit de hand gelopen hobby" nu in het bezit van een D2X en een heleboel heel mooi glaswerk, ben en voel me beslist geen pro :) , maar heb gewoon verschrikkelijk veel plezier in mijn hobby.
Als ik dan de boys van het American Footballteam van mijn zoon blij zie kijken als "Mama" weer het veld op komt, dan is dat voor mij genoeg!
Gisteren was is er ook even, ondanks de slechte weersomstandigheden, slecht licht, en toch wil je die actie vastleggen.
Bij deze dus: D2X met 70-200 2.8 VR, 200 mm, f2.8, ISO 1000 :D

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Panthera

Bericht door Panthera » ma okt 29 2007 9:19 pm

Opgezetfan schreef:Een pro wordt je niet door een D2H te kopen of een D2x. Een pro wordt je door de kwaliteit foto's die je aflevert.
Beste Opgezetfan,

Zo moeilijk is het niet hoor, of zelf even nadenken, of mijn stukje even lezen.
Waarom denk jij dat 'pro'zijn iets te maken heeft met de kwaliteit van de foto's????
Wanneer je PROFESSIONEEL gaat werken, probeer je (in dit geval) van fotografie je beroep te maken. Je probeert je foto's te verkopen zodat je daarvan kunt leven.

Dat kan best wel met een eenvoudige camera, maar je vergroot je mogelijkheden door goede spullen aan te schaffen (Goed gereedschap is het halve werk). Heeft allemaal nog steeds niets met PROFESSIONEEL werken te maken hoor.
Nu heb je allemaal peperduur spul en komt het geld met bakken binnen. Dus niet....... Nu moet je je toestel nog beheersen en zeker niet onbelangrijk........ creatief genoeg zijn of foto's te maken waarmee je je kunt onderscheiden.
Natuurlijk valt of staat alles met je capaciteiten om de gemaakte foto's ook daadwerkelijk te verkopen. Niet voor een gratis boek of een naamsvermelding, maar voor een serieus bedrag afhankelijk van het gebruik. Wanneer je dat allemaal kunt en wilt, kan je zeggen ik ben professioneel fotograaf en anders niet.

Om hier te komen, moet je natuurlijk wel durven starten. En om goed te kunnen starten heb je veel kennis nodig. Die kan je krijgen door zelf alles uit te vogelen, maar wanneer je DURFT te vragen gaat het sneller en bewijs je jezelf een goede dienst. je laat tevens zien nog met beide voeten op de grond te staan.

Een forum als dit biedt beginnende en gevorderde fotografen een prima kans om die kennis snel te vergaren. Vragen zijn namelijk nooit dom, dat kunnen alleen de antwoorden zijn. Waarom zullen we allemaal het wiel uitvinden terwijl we elkaar al gevonden hebben en eenvoudig onze kennis kunnen delen.

Veel leerplezier allemaal.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

prof

Bericht door George Fennes » ma okt 29 2007 9:40 pm

Marco je hebt helemaal gelijk.
Het gaat er niet om iemand de grond in te boren omdat ie vraagt.
Ik vind het juist knap dat iemand vraagt daar leer je (sneller) van.
Iemand in zijn waarde laten is heel belangrijk, daar blijkt ook professionaliteit uit :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Gesloten

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”