Welke tilt-shift?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
CaptainHook

Re: Welke tilt-shift?

Bericht door CaptainHook » vr apr 20 2012 12:32 pm

Had nog beloofd wat foto's van dit Oostblok objectief te plaatsen.
Net ff wat plaatjes gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
(zoals je ziet, spiegeling daglichtlampen, zelfs nog verzuimd een lichttentje er om heen te zetten :oops: )

Afbeelding

Hier zie je de Tilt en Shift stand, maximaal uitgedraaid. Duidelijk is dan te zien hoe de vatting verschoven is t.o.v. de rest van het objectief.
Afbeelding
Afbeelding
Voor de rest is het een heel solide stuk. Allemaal massief metaal. Op sommige plaatsen wat grof afgewerkt, iewat slordige teksten erop. Maar voor de rest zeer degelijk. Wel full manual uiteraard. Maar voor de fractie van de prijs van een originele Nikkor en bij af en toe gebruik, zeker z'n geld waard. :!:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 20 2012 12:44 pm

Geweldig. Wordt een mooie opsomming van de mogelijkheden.

Jouw lens is overigens hetzelfde ding van wat kennelijk ook doorgaat onder de naam "ARAX"
( eerder in de draad als Russische "80mm variant" aangehaald): http://araxfoto.com/specials/tilt-shift-80/
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr apr 20 2012 1:03 pm

Zo'n Photex ziet er best aardig uit. Heeft wat weg van de Ural motorfiets.

Ben overigens benieuwd of de huidige generatie Nikons opgevolgd gaat worden. Ik begrijp dat de T&S objectieven niet op de preferred objectieven lijst staan.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 20 2012 1:29 pm

Gobert schreef:Ik begrijp dat de T&S objectieven niet op de preferred objectieven lijst staan.
Het is de vraag of er dan überhaupt ooit een tilt/shift lens op zo'n lijst zal komen. Afbeeldingskwaliteiten nemen nu eenmaal af naar de buitenste regionen van de beeldcirkel. Hoe groter de pixeldensiteit hoe sneller die tekortkomingen aan het licht komen.

Dat is al te zien aan de eigen voorbeelden die Nikon zelf op hun website heeft staan ten aanzien van de 45mm til/shift lens, en dat nog niet eens met een verstelling. Je ziet duidelijk de scherpte afnemen als je links en rechts van het centrum de opname bestudeert.
Betreft bovenste foto:
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/sample02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je tilt- en shift gaat toepassen wordt het alleen maar "erger".

De lenzen tot nu toe waar ik nog enige verwachting in heb zijn de wat langere brandpunten (ca. 80 - 105mm) van ouderwetse vergrotingsobjectieven, als het gaat om een enkele separate opname. Met stitchen van meerdere opnamen kun je natuurlijk een hele hoop bereiken, dat kun je zien aan de mooie panoramavoorbeelden van Captain Hook.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma apr 30 2012 9:16 am

Volgens Nikon Rumors heeft Nikon een patent gedeponeerd voor een 17mm T&S.
Verder komt Schneider ook met een fraaie nieuwe collectie -dure T&S- objectieven voor Nikon.
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 30 2012 10:50 am

Gobert schreef:Volgens Nikon Rumors heeft Nikon een patent gedeponeerd voor een 17mm T&S.
Verder komt Schneider ook met een fraaie nieuwe collectie -dure T&S- objectieven voor Nikon.
Van dat Nikon patent heb ik gelezen. Waarschijnlijk ingegeven omdat Canon ook een 17mm tilt/shift heeft.
Maar of het ook werkelijk die kwaliteit levert wat mensen ervan verwachten, heb ik mijn sterke twijfels. Het is sowieso reeds een behoorlijke uitdaging voor objectieffabrikanten om reeds een "normale" groothoek in dat bereik samen te stellen welke scherp is van hoek tot hoek. Het gaat bij spiegelreflex altijd om retrofocus ontwerpen. Als men daar nog tilt- en shift opties erbij gaat halen, haalt men daarbij 10x meer moeilijkheden op de hals. Kost dan waarschijnlijk een berg geld voor een erg gecompliceerde lens combinatie, die zijn doel IMO eigenlijk voorbij schiet.

Met een oplossing wat Captain Hook eerder laat zien, met het stitchen van opnamen, kom je aan een kwaliteits-"reserve" wat uiteindelijk een aanzienlijk beter resultaat oplevert dan in één keer met een 17 mm lens opgenomen beeld. Met een fractie van de investering. OK, kost wel meer tijd zo'n panorama. Dat moet je dus tegen elkaar afwegen. Als je veel opnamen maakt lijkt een "geautomatiseerde" oplossing om te stitchen kwaliteit-technisch gezien een betere oplossing:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... c-pro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorbeelden: http://gigapan.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook met andere tilt/shift combinaties doe je er goed aan diverse oplossingen goed te bestuderen, wat budgettair gezien interessant is.

Hartblei tilt/shift lenzen. Erg fraai, zeker mechanisch gezien. Maar een eerdere test met een van die lenzen in vergelijk met een Rodenstock vergrotingslens, bleek die laatste oplossing in kwaliteit toch de betere optie te zijn:
http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/ ... ators/513/
We hebben deze lenzen kunnen testen en hebben ze vergeleken met hun Russische halfbroertje en ook met de resultaten van een balgconstructie uitgerust met een Rodenstock APO Rodagon vergrotingslens. Het leek ons fair om de verwachtingen af te stemmen op de prijs.....
.....We hebben de Rodagon scherper en contrastrijker gevonden. In een korte mailcommunicatie liet Stefan Steib (CEO Hartblei) doorschemeren dat er wel eens rotarors konden komen met Rodenstock glas, wie weet.

Zet de mogelijkheden ook af waarvoor je het wilt gebruiken. Zo'n Hartblei Rotator 80mm bij wat grotere openingen gebruikt blijkt een fantastisch mooie portret lens te zijn met erg fraai bokeh. Daar lijkt zo'n Rodenstock lensje dan te hard voor, (dat laatste wil ikzelf op die wijze wel eens gaan testen), en met slechts 5 wat afgeronde lamellen als diafragma, niet echt een topper in de vorm van onscherpe highlights. (Hoewel vreemd genoeg mooier in zijn highlights als een 8 vormige EL Nikkor lens).

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma apr 30 2012 11:24 am

Misschien even wachten tot die 17mm PC/TS-Nikkor er is voor we het over de mogelijke kwaliteiten gaan hebben?
Ik ken in ieder geval al één fotograaf die al heel lang op juist deze Nikkor wacht..
Het is niet zo heel vreemd te veronderstellen dat Nikon met een dergelijk objectief Canon voorbij wil.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma apr 30 2012 11:56 am

Het zal me benieuwen of de 17mm in de huidige serie past of dat het een voorbode is van een nieuwe reeks met een nieuw ontwerp.
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 30 2012 1:12 pm

emdeklerk schreef:Misschien even wachten tot die 17mm PC/TS-Nikkor er is voor we het over de mogelijke kwaliteiten gaan hebben?
Ik ken in ieder geval al één fotograaf die al heel lang op juist deze Nikkor wacht..
Er op zitten wachten en het dan kopen als het er is, biedt geen enkele garantie voor kwaliteit. 8)

Het is een oplossing die bij dit soort korte brandpunten enkel voordelen biedt om op een relatief erg snelle manier perspectivisch gecorrigeerde opnamen te kunnen maken. Voor de rest zal het een (behoorlijke) compromis in afbeeldingskwaliteit zijn. Ik geloof niet in wonderen.
Het ligt maar net aan het soort opdrachten of het sneller ermee kunnen werken (en je daarmee als fotograaf goedkoper kunt werken) opweegt tegen de minder optimale resultaten. En dat is dan weer afhankelijk van de verwachtingen van opdrachtgevers tegenover wat zij bereid zijn te willen betalen. Ook dat is een compromis. Vanuit die zienswijze zou een 17mm tilt/shift lens een prima investering kunnen zijn, als men maar terdege beseft wat de beperkingen zijn.

Gebruik je een dergelijke lens meer als hobby, speelt tijd daarbij niet zo'n cruciale rol, ga je echt voor kwaliteit, kies dan beter voor een oplossing om meerdere opnamen aan elkaar te plakken zoals Captain Hook laat zien.
http://www.chasa-imago.nl/nikon/ts/Hiswa4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien is het handiger uit te gaan van een bepaald gewenst resultaat en te kijken welke scenario's er voorhanden zijn om tot dat gewenste resultaat te komen. Bij elke specifieke oplossing te kijken welke voor- en nadelen er aan een bepaalde werkwijze zitten. En dat tegenover elkaar te zetten. Kom je tot een beter inzicht en betere afwegingen.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma apr 30 2012 4:03 pm

Léon Obers schreef:
emdeklerk schreef:Misschien even wachten tot die 17mm PC/TS-Nikkor er is voor we het over de mogelijke kwaliteiten gaan hebben?
Er op zitten wachten en het dan kopen als het er is, biedt geen enkele garantie voor kwaliteit. 8)

Het is een oplossing die bij dit soort korte brandpunten enkel voordelen biedt om op een relatief erg snelle manier perspectivisch gecorrigeerde opnamen te kunnen maken. Voor de rest zal het een (behoorlijke) compromis in afbeeldingskwaliteit zijn. Ik geloof niet in wonderen.
Het ligt maar net aan het soort opdrachten of het sneller ermee kunnen werken (en je daarmee als fotograaf goedkoper kunt werken) opweegt tegen de minder optimale resultaten. En dat is dan weer afhankelijk van de verwachtingen van opdrachtgevers tegenover wat zij bereid zijn te willen betalen. Ook dat is een compromis. Vanuit die zienswijze zou een 17mm tilt/shift lens een prima investering kunnen zijn, als men maar terdege beseft wat de beperkingen zijn.

Gebruik je een dergelijke lens meer als hobby, speelt tijd daarbij niet zo'n cruciale rol, ga je echt voor kwaliteit, kies dan beter voor een oplossing om meerdere opnamen aan elkaar te plakken zoals Captain Hook laat zien.
http://www.chasa-imago.nl/nikon/ts/Hiswa4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien is het handiger uit te gaan van een bepaald gewenst resultaat en te kijken welke scenario's er voorhanden zijn om tot dat gewenste resultaat te komen. Bij elke specifieke oplossing te kijken welke voor- en nadelen er aan een bepaalde werkwijze zitten. En dat tegenover elkaar te zetten. Kom je tot een beter inzicht en betere afwegingen.

Ik ben tegenwoordig pur sang een hobbyist. Tevens vind ik het leuker om met hardware te werken dan met software. Een paar uur knutselen aan een opname voor een prachtig resultaat kan mijn gemoed gewoonweg niet opbrengen. Ik doe met software zo'n beetje wat we vroeger in de hobby-donkere kamer deden.
Tevens houd ik van fraaie stukjes engineering. Mss is dat wel de drijfveer om eens een fraaie T&S te bezitten.
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 30 2012 5:47 pm

Ik zou zeggen kopen die handel. Is je NAS ook weer even gestild, tot het moment dat de pijlen weer op een andere object zijn gericht.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma apr 30 2012 5:55 pm

hahahaha, we hebben ook nog een Mrs hier....
Eroe Nazionale

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » ma apr 30 2012 6:52 pm

Dag Gobert,

Ten langen leste ook nog maar mijn mening geven. Ik heb sinds enkele weken de 24 mm PC-E van Nikon. Ik vind het een geweldige lens ...kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Het is zeker geen lens om er zo maar voor de leuk bij te hebben. De effecten zijn echter spectaculair. De shift-functie (schuiven) is redelijk makkelijk te hanteren, maar zonder statief al behoorlijk lastig ...je hebt eigenlijk drie handen nodig. Andere nadelen bij 'shift' zijn de flinke vignettering op het eind van het bereik en met 'shift' gaat de lichtmeting op 'tilt'. Dus of de belichting 'locken' (drie handjes), of eerst lichtmeten en belichting handmatig instellen of losse belichtingsmeter gebruiken (en ook handmatig instellen). Het grootste nadeel van de 24mm PC-E is echter dat je een aantal standen van de lens (shift omhoog en lens roteren) niet of maar gedeeltelijk kunt gebruiken omdat het prismahuis van de D700 in de weg zit. In de camera's zonder ingebouwd flitsertje (D2X, D3, D4) kun je de lens wel volledig verstellen. Alleen met de D3 en de D4 heb je bovendien alle (elektronische) mogelijkheden van de lens. 'Shiften' oftewel kantelen met de lens is hetzelfde als scherpstellen met de methode van Schleimpflug. Ook hier vind ik de resultaten spectaculair, maar met 'shift' kom je niet onder een statief uit. Voordeel is wel dat de lichtmeter niet op 'tilt' gaat, maar anderzijds heb je weer niets aan eerst scherpstellen en dan shiften om meer scherptediepte te krijgen. Het scherpstelvlak wijzigt namelijk met de shiftverstelling. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is beslist geen lens om voor de leuk er bij te hebben. Als je veel studiowerk (portret- en productfotografie) doet is de 85mm PC-E misschien aan te raden ...heb je tenminste niet het probleem dat je hem niet 'in alle standjes' kunt gebruiken en hij is bovendien (een stuk) goedkoper.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma apr 30 2012 7:08 pm

Waarschuwingen zijn voor mij uitdagingen. Als een rode lap op de stier.

Ik begrijp dat jij een D700 gebruikt? Die bodies gebruik ik ook.

Welke electronische gegevens worden niet doorgegeven aan de D700?
Eroe Nazionale

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » ma apr 30 2012 7:39 pm

Nee, ik heb een D3. De D700 heeft alleen de 'mechanische' beperkingen. Het diafragma kan wel (elektronisch) door de camera ingesteld worden met een D700 en ook kun je de P, S en A belichtingsinstelling gebruiken.
Met de oudere digitale camera´s kan de camera alleen met handmatige instelling gebruikt worden en de nieuwe PC E lenzen zijn helemaal niet meer op de analoge camera´s te gebruiken.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”