Niet scherp
Grojan schreef:
"Marten de foto's zijn gemaakt in M , dan moet je dus zelf het licht meten, als iets in M niet goed belicht is kan je daar de kamera niet de schuld van geven".
Gebruik jij bij de M-stand dan een losse belichtingsmeter?
Nee, in M gebruik je net zo goed de belichtingsmeter van de camera. Alleen zorg je er zelf voor dat je de juiste sluitertijd/diafragma-combinatie met de hand instelt. Je geeft de camera dus geen kans een te lage sluitertijd of een te lage diafragmawaarde voor jou te kiezen.
Je werkt dan gewoon zoals je vroeger met een F, een F2, een Nikkormat of een FM werkte. Waar helemaal niks mis mee was. Integendeel...
Met vriendelijke M-groet, E.M. de Klerk
"Marten de foto's zijn gemaakt in M , dan moet je dus zelf het licht meten, als iets in M niet goed belicht is kan je daar de kamera niet de schuld van geven".
Gebruik jij bij de M-stand dan een losse belichtingsmeter?
Nee, in M gebruik je net zo goed de belichtingsmeter van de camera. Alleen zorg je er zelf voor dat je de juiste sluitertijd/diafragma-combinatie met de hand instelt. Je geeft de camera dus geen kans een te lage sluitertijd of een te lage diafragmawaarde voor jou te kiezen.
Je werkt dan gewoon zoals je vroeger met een F, een F2, een Nikkormat of een FM werkte. Waar helemaal niks mis mee was. Integendeel...
Met vriendelijke M-groet, E.M. de Klerk
Oh ja, heb je nu ook al wat geschoten met de camera op een behoorlijk statief?
Met de VR uit?
Naar mijn mening kun je dan pas echt alle bewegingsonscherpte uitsluiten en gaan vergelijken.
Persoonlijk vind ik 1/500 nog aan de krappe kant bij een brandpuntsafstand van 300mm, is immers op een DX-camera 450mm.
Groet, E.M. de Klerk
Met de VR uit?
Naar mijn mening kun je dan pas echt alle bewegingsonscherpte uitsluiten en gaan vergelijken.
Persoonlijk vind ik 1/500 nog aan de krappe kant bij een brandpuntsafstand van 300mm, is immers op een DX-camera 450mm.
Groet, E.M. de Klerk
@ E.M. de Klerk , wat ik bedoel is ,ik meet dan met de kamera op een grijskaart en stel op die manier de kamera in . Op de manier zoals u die zelf laatst in een ander topic ook omschreven hebt.
Je kan ook een opvallend licht meter (is dit de juiste naam?) gebruiken maar de grijskaart methode werkt prima voor mij.
Groeten Jan
Je kan ook een opvallend licht meter (is dit de juiste naam?) gebruiken maar de grijskaart methode werkt prima voor mij.
Groeten Jan
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
nieuwsgierig
Gaby we zijn benieuwd wat er aan de hand is, wil je het laten weten?
Groetjes George
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Gabees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
de kamera express heeft gebeld. M'n lens is écht kapot.
Ze gaan 'm opsturen naar Nikon. Ik heb dus geen garantie.
Volgens de verkoper heb ik een jaar maar ik durf hem daar niet naar op te sturen omdat hij dan misschien wel nooit meer terug komt.
Onderzoekskosten zijn al 70 euro
Hopelijk kan hij gemaakt worden voor een 200 euro ofzo....
Dan valt de schade nog mee.
Anders ben ik 520 euro lichter en heb ik geen lens...
Kan wel huilen.
Goedkoop blijkt nu ook maar weer duurkoop... Ik koop nooooit meer via ebay.
Ze gaan 'm opsturen naar Nikon. Ik heb dus geen garantie.
Volgens de verkoper heb ik een jaar maar ik durf hem daar niet naar op te sturen omdat hij dan misschien wel nooit meer terug komt.
Onderzoekskosten zijn al 70 euro

Hopelijk kan hij gemaakt worden voor een 200 euro ofzo....
Dan valt de schade nog mee.
Anders ben ik 520 euro lichter en heb ik geen lens...
Kan wel huilen.
Goedkoop blijkt nu ook maar weer duurkoop... Ik koop nooooit meer via ebay.
- Gabees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Onbegrijpelijk maar waar.
Na 8 (!!!) weken te hebben gewacht zijn ze bij NIKON tot de conclusie gekomen dat er met de lens helemaaaaal niets aan de hand is maar dat de problemen worden veroorzaakt door het KENKO filter wat ik er op gedraaid had (deze zat erbij)...
Dit gaan ze toch niet menen?!?!?!?
Heeft één van jullie hier wel eens iets over gehoord?
Morgen halen we 'm op en dan kijk ik of het waar is........
65 euro lichter (aan de ene kant valt het mee, aan de andere kant zonde van m'n geld, dat filter had ik er zelf ook af kunnen draaien, maar geen idee dat dat problemen kan geven)
Na 8 (!!!) weken te hebben gewacht zijn ze bij NIKON tot de conclusie gekomen dat er met de lens helemaaaaal niets aan de hand is maar dat de problemen worden veroorzaakt door het KENKO filter wat ik er op gedraaid had (deze zat erbij)...
Dit gaan ze toch niet menen?!?!?!?
Heeft één van jullie hier wel eens iets over gehoord?
Morgen halen we 'm op en dan kijk ik of het waar is........
65 euro lichter (aan de ene kant valt het mee, aan de andere kant zonde van m'n geld, dat filter had ik er zelf ook af kunnen draaien, maar geen idee dat dat problemen kan geven)
Ik heb geen VR-objectieven, maar staat er in de handleiding niets over filtergebruik? Een goed filter zou mijns inziens niet uit mogen maken voor wat betreft VR-gebruik.
En dan: er is op dit forum al zo ongelooflijk veel geschreven over de kwaliteit van diverse merken filters...
Je zou moeten weten dat je het beste bij Nikon (bijv. L37C of de moderne variant) kunt blijven.
Kenko is gewoon geen Nikonkwaliteit. Vanouds bekend als fabrikant van goedkope fish-eye voorzetlenzen en ander kermis-spul en tegenwoordig bekend van de fabricage van teleconverters die AF ondersteunen - waar Nikon zelf nog niet eens aan begint.
Ik vind een prijs van 65 Euro voor een gericht onderzoek heel normaal.
Maar gelukkig kun je weer lekker fotograferen! Dat is toch het belangrijkste?
Succes en groeten, E.M. de Klerk
En dan: er is op dit forum al zo ongelooflijk veel geschreven over de kwaliteit van diverse merken filters...
Je zou moeten weten dat je het beste bij Nikon (bijv. L37C of de moderne variant) kunt blijven.
Kenko is gewoon geen Nikonkwaliteit. Vanouds bekend als fabrikant van goedkope fish-eye voorzetlenzen en ander kermis-spul en tegenwoordig bekend van de fabricage van teleconverters die AF ondersteunen - waar Nikon zelf nog niet eens aan begint.
Ik vind een prijs van 65 Euro voor een gericht onderzoek heel normaal.
Maar gelukkig kun je weer lekker fotograferen! Dat is toch het belangrijkste?
Succes en groeten, E.M. de Klerk
-
- Forumlid