Fraaie set foto's gemaakt met Nikon 85 1.4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
rik6230

Bericht door rik6230 » zo jun 24 2007 10:13 pm

Gert Wagelaar schreef:Dacht even interessante topic, verzandt het direct weer in oeverlosse discussie met kitlenzen, met de bekende meningen, foto’s wil ik zijn, laat ieder nou eens zien wat hij kan portretteren met zijn haar lens en objectieven set, dan kun je vergelijken.
Gert, open een topic zou ik zeggen.

Ik heb nog wat vergelijkende foto's.

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/d80/index.htm

groet,
Rik

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jun 24 2007 10:27 pm

Rik, wat een fantastische vergelijking!

Wat me toch opvalt is het verschil tussen de veelgeprezen 2,8/80-200 bij 200 en de 2,8/180. Ik ben een vastbrandpuntfan, maar ik had niet gedacht dat er nog zoveel verschil zou zijn tussen een zoom een een vastbrandpuntobjectief. Zie de oogharen van de pop.

Ook de constatering dat je van de 1,8/50 bij 2,8 de diafragmavorm kunt zien is frappant. (Ik weet niet beter, maar de andere objectieven scoren dus veel beter in dit opzicht!)

Groet, E.M. de Klerk

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo jun 24 2007 10:31 pm

@ Rik6230, mooije link. Zat deze net even te bekijken.
Heel goed om te zien dat vanuit een vast punt, 10 x dezelfde foto schietend, Bokeh en scherpteverschillen zo groot zijn.

Top ! bedankt voor de link. Zie dat mijn 50mm 1.8 op F/4 en F/ 5.6 het mooist is...

Daarnaast ben ik hééééél blij met mijn 85mm 1.8 :lol:

Afbeelding

groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 25 2007 12:22 am

rik6230 schreef:Ik durf te stellen dat je deze foto's, zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies, had kunnen maken met de 85 1.8.
@ Rik, ik ben het niet met je eens. De kwaliteit van de onscherpte van de 1.8 en de kleurweergave is veel minder dan die van de 1.4. De 1.8 is veel harder, het zachte van de 1.4 is m.n. hetgeen wat mij aanspreekt in dit objectief.
Beste mensen, even voor alle duidelijkheid, ik heb niet deze foto's gemaakt! Was het maar zo ...
Ik heb de topic gestart omdat ik onder de indruk ben van de artistieke en technische kwaliteit van de meeste (niet alle!) portretten in deze serie en ik dit met jullie wilde delen.

Groet

Skippy

rik6230

Bericht door rik6230 » ma jun 25 2007 10:52 am

Skippy wij zijn het eens hoor. Het is een geweldig objectief. De foto's die je laat zien zijn zonder meer goed. De ene iets beter dan de andere. Wat ik wil zeggen is dat de verschillen tussen de 1.4 en 1.8 niet groot zijn. Als ik de test op PZ lees zelfs heel klein. Als je vervolgens foto's ziet op een beeldscherm ook nog in een redelijk klein formaat is het verschil denk ik te verwaarlozen. (Dat geldt waarschijnlijk niet voor de echte kenner maar daar reken ik mezelf niet toe )

groet,
Rik

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jun 25 2007 2:24 pm

Gebruik hem en je weet het :)

foto is een jaar oud inmiddels maar met de 85 1.4 gemaakt

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 25 2007 3:07 pm

Ziehier het bewijs.

Mooi plaatje a90!

Groet

Skippy

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 25 2007 3:15 pm

Arno,

zo wil je het zien, maar helaas is het niet zo :)
Het ligt niet aan de body, dat is alleen een hulpmiddel om een "mental picture" vast te leggen om hem aan de rest van de wereld te zien. (telepathie is nog niet mogelijk ;)).
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

rik6230

Bericht door rik6230 » di jun 26 2007 1:18 am

Wat mijn punt is; er zijn goede tot zeer goede nikkor portret objectieven. Uiteraard ook bruikbaar voor andere doeleinden.
De nikkor 85 1.4 is super. Het meer dan de helft goedkopere 85 1.8 is nog steeds een beetje super. De 50 mm 1.4 kost weer de helft van het 85 1.8 en is nog steeds super. De 50 mm 1.8 kost weer de helft van de 50 1.4 en is ook heel goed (super). De verschillen in kwaliteit zijn klein terwijl de verschillen in prijs groot zijn.
85 1.4 1100 euro
85 1.8 400 euro
50 1,4 250 euro
50 1.8 130 euro.
Voor de amateur is het steeds de afweging: prijs/kwaliteit. De foto van a90 is prachtig. Echter 1 foto zonder vergelijking zegt niet veel over de kwaliteit van het objectief. A90 en Skippy roep eens iets over de link die ik plaatste.

Tot slot enkele foto's (niet door mij gemaakt)
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

wat vinden jullie van deze foto's ?
Lullige vraag. Deze foto's zijn gemaakt met 3 verschillende objectieven.

respectievelijk:

1= 85 1.8
2= 85 1.4
3= 50 1.8

Wil jij het allerbeste (volgens de testen) koop dan de carl zeiss 85 1.4 MF.

groet,
Rik

yoyo

Bericht door yoyo » di jun 26 2007 1:46 am

rik6230 schreef:Wat mijn punt is; er zijn goede tot zeer goede nikkor portret objectieven. Uiteraard ook bruikbaar voor andere doeleinden.
De nikkor 85 1.4 is super. Het meer dan de helft goedkopere 85 1.8 is nog steeds een beetje super. De 50 mm 1.4 kost weer de helft van het 85 1.8 en is nog steeds super. De 50 mm 1.8 kost weer de helft van de 50 1.4 en is ook heel goed (super). De verschillen in kwaliteit zijn klein terwijl de verschillen in prijs groot zijn.
85 1.4 1100 euro
85 1.8 400 euro
50 1,4 250 euro
50 1.8 130 euro.
Voor de amateur is het steeds de afweging: prijs/kwaliteit. De foto van a90 is prachtig. Echter 1 foto zonder vergelijking zegt niet veel over de kwaliteit van het objectief. A90 en Skippy roep eens iets over de link die ik plaatste.

Tot slot enkele foto's (niet door mij gemaakt)
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

wat vinden jullie van deze foto's ?
Lullige vraag. Deze foto's zijn gemaakt met 3 verschillende objectieven.

respectievelijk:

1= 85 1.8
2= 85 1.4
3= 50 1.8

Wil jij het allerbeste (volgens de testen) koop dan de carl zeiss 85 1.4 MF.

groet,
Rik
Foto 3 is gemaakt met de 85/1.4... niet de 50/1.8 (zie de EXIF).

Maximum diafragma: 1.6
Brandpuntafstand: 85
Scherpstelafstand 35mm-film: 127

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di jun 26 2007 10:32 am

Rik, je wil een punt maken maar ik begrijp niet wat voor punt dat is. Je noemt 4 objectieven op die volgens jou allemaal super zijn. Prima toch ?

De prijzen lopen uiteen van 130 tm 1100 euro. Dus zijn er super lenzen in die prijscategorie. Dat is een mooie opsteker voor Nikon dat er voor ieder bedrag een super objectief te koop is.. :)

Ik heb je link bekeken en zie daar allerlei vergelijkingen, zelfs met Canon objectieven. waarom zou ik daar iets van moeten vinden of over moeten zeggen ?

Een BMW en een Dacia zijn allebei auto's en kunnen beiden vast wel 120 kmh. Waarom zou je de prijzen van die 2 willen vergelijken ? omdat het alletwee auto's zijn die 120 kunnen ? Voor de prijs van een BWM koop ik misschien wel 5 Dacia's. Dat maakt de Dacia niet minder goed voor het doel waarvoor hij wordt gekocht ?

Het gaat er naar mijn idee om dat voor iedere toepassing een betere en een beste oplossing is. Naar mijn idee is op dit moment de beste Nikon portetlens de 85 1.4. Dat maakt de anderen niet slecht hoor maar ik ben van mening dat de 85 1.4 het beste is. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

rik6230

Bericht door rik6230 » di jun 26 2007 11:44 am

A90 ik wil helemaal geen punt maken. Echter topic starter zegt dat de lens zo duur is. ik geef wat alternatieven. In de link gaat het natuurlijk om de vergelijking tussen de verschillende nikkor lenzen. Dit is een vrij zuivere vergelijking dunkt mij. (Wat is eigenlijk een Dacia ?)
En als jij mij daar echte verschillen in kunt laten zien zou ik dat graag horen. Ook ik zit hier om te leren. :D

groet,
Rik

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jun 26 2007 12:17 pm

Mannen rustig aan maar ik heb gemeld "vreselijk duur maar o zo mooi".
Ik mag heel graag naar foto's kijken gemaakt met deze lens, net zoals foto's gemaakt met de 105 2.0 DC.
Als ik veel van de beelden = portretten zou maken waar de 85 1.4 in excelleert zou ik het geld er voor over hebben en dan is die vreselijk dure lens voor mij zijn geld dubbel en dwars waard.
Voor mij zou in zo'n situatie de 85 1.8 of de 50 1.8/1.4 dan geen redelijk alternatief zijn.
Net zoals je mensen hebt die voor autosport per sé een 70-200 2.8 VR willen hebben en geen 70-300.

Groet

Skippy

yoyo

Bericht door yoyo » di jun 26 2007 6:58 pm

rik6230 schreef:A90 ik wil helemaal geen punt maken. Echter topic starter zegt dat de lens zo duur is. ik geef wat alternatieven. In de link gaat het natuurlijk om de vergelijking tussen de verschillende nikkor lenzen. Dit is een vrij zuivere vergelijking dunkt mij. (Wat is eigenlijk een Dacia ?)
En als jij mij daar echte verschillen in kunt laten zien zou ik dat graag horen. Ook ik zit hier om te leren. :D

groet,
Rik
Rik,

Kijk in die link eens naar de achtergrond. Daar zitten de verschillen. Zie ook die foto 3 van dat meisje... Het meisje heeft iets zachts... en die achtergrond is niet meer storend. Die is als boter... (vandaar de bijnaam "The Creammachine") Foto 2 is te hard en helaas kan je de achtergrond niet beoordelen. Foto 1 is moeilijk te zien... die is een beetje vreemd belicht.

Bekijk ook even deze link :
http://www.utopia-photography.ch/lenses ... est03.html

yoyo

Bericht door yoyo » di jun 26 2007 7:14 pm

Ik zou voor de 1.4 gaan vanwege de metalen uitvoering, de AF-ring en de 77mm filtervatting. Die extra stop geeft wat meer ruimte voor available light photography en die mooiere boterzachte achtergrond...

En voor die SWM en VR natuurlijk... in de 2007 upgradeversie... :D

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”