CaptureNX2 en color management?

Discussies over fotobewerking en archivering
CaptainHook

Re: CaptureNX2 en color management?

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 11:14 am

Frank B schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem.
Nou, gecondoleerd dan maar. :wink:
Gebruik jij 1 of 2 beeldschermen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jun 22 2012 11:14 am

Frank B schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem. Zo te zien heb ik dezelfde instellingen op mijn PC als TS, zowel colormanagement onder windows 7 als colormanagement capture nx2.
Ook de NEF van TS binnengehaald, in browser capture nx2 kleur rood goed, open ik vervolgens de foto in bewerkingsvenster dan is kleur roodbruin.

Gebruik een Dell U2410 op NVIDIA GeForce 210
Je zou verwachten dat je die verschillen bij jezelf dan ook al eerder opgemerkt zou moeten hebben.
En wat krijg je bij foto's die uit je eigen camera komen? Heb je daar ook dit soort kleurverschillen?
Het mysterie lijkt groter te worden? In ieder geval treed het kennelijk op onder Windows 7, en beide gebruiken NVDIA videokaarten en Dell monitoren.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jun 22 2012 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 22 2012 11:16 am

Léon Obers schreef:Jij gebruikt twee videokaarten, misschien zit daar wel een vreemd conflict en verwisseling van profielen?
Misschien een optie om eens één videokaart uit de PC te halen en te kijken wat de overblijvende videokaart doet met je instellingen met één scherm (het tweede scherm niet inschakelen). Ook die videokaarten eens omwisselen in hetzelfde slot. Je hebt alle normale kleurmanagement opties al eens geprobeerd, deze stap nog niet. Wie weet.
Ik wil hier iets bij aanvullen: Sinds Windows 7 en Vista is het in Windows normaal gesproken alleen nog maar mogelijk om slechts 1 driver voor graphics te laden. Dit gaf in het begin met Vista veel problemen omdat de fabrikanten drivers per kaart of serie kaarten apart uitleverden. Veel mensen met verschillende kaarten kwamen dan ook voor een verrassing te staan omdat ze nog maar 1 kaart konden gebruiken. (Ik had overigens nog niet opgemerkt dat je twee kaarten gebruikt).

NB: Er is wel een workaround door zwaar verouderde Windows XP drivers te gebruiken, maar dat raad ik af want je systeem wordt onstabiel en het geeft allerlei bijkomende effecten.

Het probleem is grotendeels opgelost omdat de fabrikanten nu al hun grafische kaarten feitelijk via 1 driver ondersteunen (zowel ATI als NVidia). Het mixen van de twee merken is echter nog niet goed mogelijk zonder allerlei trucs uit te halen (third party drivers of verouderde drivers) wat de stabiliteit van je systeem niet ten goede komt. De beste oplossing is nog steeds om 2 identieke videokaarten te gebruiken!

Waarom meld ik dit? Er schijnt een bekend probleem te zijn bij NVidia waar bepaalde kaarten uit verschillende generaties nog steeds niet goed 'mix-and-matchen', ondanks het feit dat ze dezelfde driver gebruiken. Dat kan rare effecten opleveren. Ik zou dus zeker even uitproberen wat Leon suggereert en tijdelijk met 1 videokaart werken; Maar voor je dat doet zou ik even kijken of beide videokaarten [url]dezelfde[/url]driver gebruiken. Als ze namelijk 2 verschillende drivers gebruiken heb je er geheid een oude driver bijzitten die mogelijk problemen kan geven. Mogelijk kun je het dan oplossen door voor beide dezelfde (actuele) driver te gebruiken.

Dat gezegd hebbende, misschien ook nog een idee om te controleren of je de nieuwste drivers hebt. Daar kan ook nog best een foutje in zitten, er komen bijna wekelijks nieuwe drivers uit.

Dat gezegd hebbende, het blijft vergezocht, maar ja alle voor de hand liggende zaken zijn nu wel aan de orde geweest...

PS: Ik heb het zelf destijds opgelost toen ik nog 3 schermen had door 2 kaarten te nemen die wel goed samenwerkten, maar het is moeilijk te achterhalen wat nu precies de probleem-combinaties zijn. Twee identieke kaarten werkt in ieder geval wel altijd goed.
Spul waarmee je foto's maakt...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 11:34 am

Ik gebruik EEN en dezelfde driver voor beide nVidia kaarten en ja, dat is de meest recente (alle software is up-to-date). Heb zelfs een oudere driver geprobeerd, maar daarbij hetzelfde issue.

En volgens mij gebruikt Frank B slechts 1 beeldscherm en 1 videokaart. Toch, Frank B?

Volgens mij kan het haast niet aan de videokaart liggen, want dat zou het eigenlijk onmogelijk moeten zijn om binnen hetzelfde programma verschillende kleuren te tonen. En dat is puur een software kwestie. Want als je b.v. wat gaat rommelen met de color management settings zoals die in IrfanView zitten, dan zie je daar ook gelijk grote verschillen ontstaan. En het zit vooral in de roodtinten...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 22 2012 11:40 am

CaptainHook schreef:Volgens mij kan het haast niet aan de videokaart liggen, want dat zou het eigenlijk onmogelijk moeten zijn om binnen hetzelfde programma verschillende kleuren te tonen.
Leek mij ook, maar als de 'obvious' zaken zijn afgehandeld moet je het misschien toch in de basis gaan zoeken. Maar het ligt m.i. ook niet voor de hand.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » vr jun 22 2012 11:46 am

Ja, ik gebruik 1 video kaart en 1 beeldscherm. Ik heb mijn scherm niet gekalibreerd. Ik dacht dat het altijd aan nx2/vx lag, want in beide heb ik het probleem met rood.
Op internet lees ik wel meer issues met rood en blauw bij dell schermen.

weet iemand in welke map je een kleurprofiel kunt toevoegen in CNX2?

george013

Bericht door george013 » vr jun 22 2012 11:55 am

CaptainHook,
Ook bij mij zie ik geen verschil.
Heb je de Cache ook schoongemaakt?
George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jun 22 2012 12:26 pm

Frank B schreef:Ja, ik gebruik 1 video kaart en 1 beeldscherm. Ik heb mijn scherm niet gekalibreerd. Ik dacht dat het altijd aan nx2/vx lag, want in beide heb ik het probleem met rood.
Op internet lees ik wel meer issues met rood en blauw bij dell schermen.

weet iemand in welke map je een kleurprofiel kunt toevoegen in CNX2?
Het probleem zit niet in het scherm, anders zouden er niet verschillend uit zien op één scherm.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 22 2012 12:28 pm

Ik heb even wat ge-googled en misschien ligt het toch aan de windows/monitor instellingen. Zie dit stukje:

----------------------------------------------------
Back ground info:
D300, shooting JPEG, sRGB, NX2 running on Vista 64 with ATI Radeon HD 3200 Graphics and Samsung 2253LW LCD.

I installed monitor driver from Samsung with factory color profile. Under Windows>control panel>color management>display, it showed "Samsung - Natural Color Pro 1.0 ICM (default)".

Problem:
NX2 thumbnails looked fine but the editing window was yellow-ish. Identical problem in Windows Photo Gallery and ViewNX. Corel MdeiaOne photo album did not have this problem (probably not color aware).

Solution:
After playing with many combinations of color management settings and calibrations, I forced the Windows Color Management to "Use my setting for this device" (Display) and selected sRGB profile instead of the Samsung factory profile.

Conjecture:
On one hand, you can argure that I made every software sRGB; therefore made everything not color-aware. Is it possible that actually the Video Card/driver is getting too smart and is performing color space conversing recognizing my Samsung color profile? So any color-aware application tries to correct for display color profile, the corrected color gets corrected "again" by video driver?
----------------------------------------------------

Nu weet ik wel dat je al een eigen profiel hebt gegenereerd, en dat het wordt gebruikt, maar dat optie met het forceren kan ik niet plaatsen. Maar misschien zit daar ergens de sleutel van je oplossing. Het geeft in ieder geval wel een oplossingsrichting, iemand met een soortgelijk probleem (ongeacht hoeveel grafische kaarten of monitors je hebt) heeft het op weten te lossen door met de windows color management opties te spelen.

Wat ik nog veel interessanter vind is zijn 'conjecture'; NVidia heeft inderdaad eigen profiling software (zeg maar een nvidia control center) meegeleverd die ook bepaalde zaken met color management in kan stellen. Dat heb ik thuis volgens mij ook, maar kan dat hier vanuit het werk niet nakijken.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 22 2012 12:35 pm

Ok ik heb nog iets gevonden en naar aanleiding hiervan begint me ook iets te dagen...

Op mijn oude systeem (Vista, werkt qua grafische drivers veelal hetzelfde als Windows 7) had ik ook kleurverschillen. Toen heb ik iets gedaan in de NVidia control center om dat te verhelpen... NVidia control center begon meen ik na het opstarten zelf een kleurprofiel toe te passen of te kleuren te corrigeren o.i.d. (is lang geleden, ik heb het niet paraat).

Ik zou dit dus eens even bekijken:
1. Heb je het NVidia control panel (ik geloof te bereiken via je 'Appearance of displays' windows, waar je de resolutie instelt, advanced settings en dan een tab voor NVidia, van waaruit je het control center kunt bereiken.
2. Kijk eens wat je daar aan instellingen hebt. Zit er toevallig ergens iets voor color management bij? Of een automatische kleurcorrectie? Zoja, dan zit het daar mogelijk in.

Zoja, je kunt het control center uitschakelen. Er zijn ook mensen die het control center niet gebruiken/verwijderen en alleen de losse driver installeren. Iemand die niet een soortgelijk probleem had, maar wel problemen dat zijn profielen werden 'overruled':
http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... 8a184b6439

Ik zal thuis wel eens kijken of ik dat uberhaupt nog geinstalleerd hebt staan en of daar dergelijke settings in zitten...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 12:42 pm

nVidia control panel kun je idd gebruiken ook kleuren aan te passen. En als je daar mee gaat wijzigen zie je idd van alles veranderen. Maar ook daarmee krijg je het niet goed. Als je trouwens color calibration gebruikt kun je dat op verschillende manieren doen.
Het nVidia control panel heeft als één van de belangrijkste opties : 'Choose how color is set'
'Other applications control color setting' of 'Use nVidia setting'

Met de hand/oog via de standaard Windows 7 tooltjes.
Met de hand/oog via nVidia control panel.
Of met een tooltje zoals i1display2.

Ik gebruik de laatste. Maar al gebruik je geen enkele tool of willekeurig een van de bovenstaande, die bizarre verschillen blijven, vooral in de roodtinten. En zoals met kleurcalibratie het geval is, je verandert instellingen die het hele scherm betreffen, niet 1 venstertje binnen een bepaald programma...

En die optie van dat forceren (Samsung monitor?) begrijp ik ook niet.

En neen, cache heeft er niks mee te maken.
Laatst gewijzigd door CaptainHook op vr jun 22 2012 1:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr jun 22 2012 12:43 pm

Hallo

Nu heb ik dit draadje en de vorige eens door gelezen ;)
Dus heb ik het ook hier eens beken met de NEF.
Resultaat geen fouten betreft de kleur.

Maar toch even de vraag: Ik lees over windows instelling en CNX2 instelling
Ik heb helemaal niks gedaan met windows instellingen en ook niks in CNX2. Zeker niks met Windows ;)
Alleen de monitor software heb ik mijn ICC profiel laten gebruiken van het kalibreren.

Heb je niet veel te veel lopen schuiven / klikken in de instellingen van Win.
Ik bedoel is nu niet helemaal van slag.

Tevens nog even gekeken met LR4 / PS5 hier ook geen probleem.

Misschien over het hoofd gelezen ? Instellingen van de grafische kaarten ( 2x ) het zelfde ingesteld? Nu wel gelezen ;)

Kroontje

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 12:48 pm

Nogmaals: het probleem is niet om color profiles te associeren en/of te maken, gekoppeld aan een videokaart met bijbehorende monitor.
Al die opties werken keurig en je ziet ook wat daarvan het gevolg is.

HET probleem is dat BINNEN een en dezelfde applicatie er met color profiles 'iets' gebeurt (maar wat?) waardoor vooral bij roodtinten er een vreemde verschuiving richting bruin optreedt.
(en gelukkig ben ik niet de enige die hier last van heeft)
Laatst gewijzigd door CaptainHook op vr jun 22 2012 12:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 12:50 pm

Kroontje schreef: Ik heb helemaal niks gedaan met windows instellingen en ook niks in CNX2. Zeker niks met Windows ;)
Alleen de monitor software heb ik mijn ICC profiel laten gebruiken van het kalibreren.

Heb je niet veel te veel lopen schuiven / klikken in de instellingen van Win.
Ik heb binnen Windows ook niks gedaan met de color profile settings. Ik laat ze alleen maar zien...
Zodra je een calibratietooltje gebruikt, zul je zien dat binnen de Windows tools er (uiteraard) iets is veranderd qua toegekende color profiles. Anders zou het ook allemaal geen zin hebben... :wink:

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 22 2012 1:03 pm

CaptainHook schreef:Nogmaals: het probleem is niet om color profiles te associeren en/of te maken, gekoppeld aan een videokaart met bijbehorende monitor.
Al die opties werken keurig en je ziet ook wat daarvan het gevolg is.

HET probleem is dat BINNEN een en dezelfde applicatie er met color profiles 'iets' gebeurt (maar wat?) waardoor vooral bij roodtinten er een vreemde verschuiving richting bruin optreedt.
(en gelukkig ben ik niet de enige die hier last van heeft)
Dat had ik (we?) wel begrepen, maar de vraag die ik feitelijk stel is of NVidia (of beter gezegd de NVidia control panel) daar mogelijk nog tussen gaat zitten. Die tool kan namelijk je kleuren beïnvloeden. Dat staat los van het feit dat je profiel op windows wel goed staat... Veel gamers gebruiken die functionaliteit bijvoorbeeld om de kleuren van hun games te veranderen of het contrast te verhogen of de gamma aan te passen. Misschien is we wel meer mogelijk. Als je hem hebt zou ik daar dus eens even naar kijken. Of het dat is betwijfel ik, maar je mag in dit stadium niets meer uitsluiten.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”