Sfeer over Noors fjord

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
george013

Re: Sfeer over Noors fjord

Bericht door george013 » za jul 28 2012 12:58 pm

N.a.v. dit draadje ook iets geprobeerd.
Vanuit een toren naar beneden schieten is per definitie niet haaks op de gebouwen.
Bij deze foto is alleen de horizon rechtgezet. Zou je een draaiing om de z-as kunnen noemen.
Afbeelding

Daarna gespeeld met een correctie.Spelen met de x- en y-as.
Afbeelding

Wat je wel krijgt is dat het plaatje samengedrukt wordt, kijk maar naar de wolkenpartijen en het linker gebouw. Of bij de foto van Leon naar de mensen.

George

Myriad

Bericht door Myriad » za jul 28 2012 1:25 pm

muggie schreef:Iedereen bedankt voor het reageren!
George en Leon, langzaam maar zeker begin ik het te begrijpen. Eerst dacht ik dat de fout was dat ik de camera niet horizontaal had gehouden. Nu begrijp ik dat ik op meerdere manieren de camera niet helemaal recht heb gehouden en dat daardoor het niet recht lopen op de ene plek meer gevolgen heeft dan op de andere plek.
Kortom, ik moet nog héél veel leren. Fijn dat dat op dit forum kan!
muggie: je hebt de juiste instelling: je bent nieuwsgierig, kritisch, stelt vragen en wilt het zelf begrijpen.
Mijn opmerking over 'willen zien' was niet persoonlijk bedoeld.
Dit forum is er om elkaar te helpen en van elkaar te leren en ieder draagt daartoe naar beste kunnen z'n steentje bij.

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » za jul 28 2012 1:41 pm

Prima Myriad. Bedankt.
Wat je foto betreft zie ik wat je gedaan hebt, en dat dat delta lloyd gebouw er nu recht op staat En toch ..., toch 'klopt' er iets in mijn gevoel niet. Ik kan niet helemaal zeggen wat het is, maar ten opzichte van de andere gebouwen lijkt het wel of delta lloyd nu achterover is gedrukt. Komt dat niet omdat, wanneer je op deze hoogte het gebouw wat naar beneden fotografeert, de lijnen niet helemaal evenwijdig verticaal hóren te lopen?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

george013

Bericht door george013 » za jul 28 2012 2:14 pm

Dat achterover gedrukt worden zie ik niet. Persoonlijk vind ik het ook geen verbetering. De eerste geeft meer dieptegevoel.
Dat is wat anders als bij een gebouw, de foto van Leon. Daar probeer je een plat vlak dat evenwijdig hoort te lopen aan je sensor ook zo te laten lopen.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 28 2012 3:35 pm

muggie schreef:Ik kan niet helemaal zeggen wat het is, maar ten opzichte van de andere gebouwen lijkt het wel of delta lloyd nu achterover is gedrukt. Komt dat niet omdat, wanneer je op deze hoogte het gebouw wat naar beneden fotografeert, de lijnen niet helemaal evenwijdig verticaal hóren te lopen?
Inderdaad, het klopt wat je "voelt". Correcties kun je niet ongebreideld maar blijven uitvoeren. Met dergelijke perspectieven in kijkhoek is het normaal dat ook verticalen naar elkaar toelopen. Meetkundig gezien naar een "verdwijnpunt".
Correcties voer je doorgaans enkel uit bij relatief niet te grote afwijkingen. Dat wijkende lijnen als "storend" worden ervaren komt omdat het beeld in afbeeldingsgrootte niet meer in verhouding staat met het perspectief en de situatie van de werkelijkheid. Het is ook het verschil in kijkhoek van de eigen ogen ten opzichte van een afbeelding en dat gerelateerd naar een rechthoekig kader waarin een foto wordt geplaatst waardoor iets als storend wordt opgemerkt of niet.
Of je wel, niet of misschien wel gedeeltelijk corrigeert is dus per situatie afhankelijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » za jul 28 2012 3:54 pm

Weer wat geleerd. Bedankt! 't Lijkt wel een cursus te worden. En dat voor nop!!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma jul 30 2012 8:39 pm

Mooie sfeervolle foto, ook heel sterk zonder groter aandeel spiegeling wat mij betreft ! Gaaf ook de verdere leerzame discussie. Een minimale scheefheid doet voor mij nauwelijks tot niet af aan de foto maar ik kan me zeker voorstellen dat het de kenners / liefhebbers irriteert. Als een valse noot in een mooie compositie.

Plaats reactie

Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”