Foto's inloopmiddag Zuid 9 september
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Foto's inloopmiddag Zuid 9 september
John,
Ze zien er inderdaad scherper uit.
Kun je kort aangeven welke software je hebt gebruikt?
Dank en groet,
Diana Sinclair
Ze zien er inderdaad scherper uit.
Kun je kort aangeven welke software je hebt gebruikt?
Dank en groet,
Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900
F 4.5-5.6, SB-900
- John Hoenen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoi,
Voor het dagelijks snelle werk gebruik Aperture (Apple).
Als ik wat meer correcties moet uitvoeren en dat is vaak
maak ik gebruik van LR 4.
Bij jou is het duidelijk tijdens het verkleinen misgegaan, de scherpte is er uit gegaan.
Voor het dagelijks snelle werk gebruik Aperture (Apple).
Als ik wat meer correcties moet uitvoeren en dat is vaak

Bij jou is het duidelijk tijdens het verkleinen misgegaan, de scherpte is er uit gegaan.
- Arie Vigelius
- Forumlid
Dat zie ik ook bij mijn fotootjes. Welke truck pas je dan toe?
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Zeg ik niet tegen jou 

- Arie Vigelius
- Forumlid
Hahaha ik dacht al ..... zonder slag of stoot zal het niet lukken.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
John,
ik vind ze nu echt te scherp hoor, dat is niet mooi bij portretten. Mag volgens mij wel iets zachter.
Jolanda
ik vind ze nu echt te scherp hoor, dat is niet mooi bij portretten. Mag volgens mij wel iets zachter.
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Klopt misschien wel Jolanda, ik wil alleen maar het verschil laten zien en dat veel foto's gewoon onscherp zijn.
Ik vind meer als de helft van de foto's in deze topic niet scherp en dat heeft niets met verzachten i.v.m. portretten te maken.
Zoals gezegd er gaat bij velen iets mis met omzetten naar 1024.
@ Diana en Zorackx,
Lees dit eens door.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=42570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. John.
Ik vind meer als de helft van de foto's in deze topic niet scherp en dat heeft niets met verzachten i.v.m. portretten te maken.
Zoals gezegd er gaat bij velen iets mis met omzetten naar 1024.
@ Diana en Zorackx,
Lees dit eens door.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=42570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. John.
- Arie Vigelius
- Forumlid
Dank John, heb ik wat te lezen 

- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, je kunt nu even vooruit ...Zorackx schreef:Dank John, heb ik wat te lezen

- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Toch blijven veel net-onscherpe foto's erg fraai om te zien. Maar John, je hebt wel gelijk! En dat is duidelijk waarneembaar.
Maakt het best moeilijk om een mooi scherp portret te maken.. Ik heb nog heeeeel veeel te leren!!
Maakt het best moeilijk om een mooi scherp portret te maken.. Ik heb nog heeeeel veeel te leren!!
Laatst gewijzigd door gvdnberg op wo sep 12 2012 2:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- Guusst
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
@John
Haha.....
Ik heb mijn vrouw verteld dat ik met Maurice naar de autoboulevard ging.......
Gr.
Guus
Haha.....
Ik heb mijn vrouw verteld dat ik met Maurice naar de autoboulevard ging.......

Gr.
Guus
Greetinx,
G u u s
Mannen blijven kinderen; het speelgoed wordt alleen steeds duurder....:-)
G u u s
Mannen blijven kinderen; het speelgoed wordt alleen steeds duurder....:-)
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Guusst schreef:@John
Haha.....
Ik heb mijn vrouw verteld dat ik met Maurice naar de autoboulevard ging.......![]()
![]()
Gr.
Guus
Weet ik toch

- JDPix
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Naar aanleiding van de discussie hier over de scherpte van de foto's na verkleinen (meestal tot 1024 breed) ben ik ook weer eens aan het experimenteren gegaan.
Ik ontwikkel mijn NEF-bestanden met Lightroom 4.1 met Camera Raw 7.1 en pas dan (buiten de diverse bewerkingen) meestal een milde verscherping toe. Bij een portret zoals hieronder komt dat neer op: Amount 50 - Radius 1 - Detail 25 - Masking 30 tot 35. Dit laatste om de huid niet of minder mee te verscherpen. Daarna exporteer ik de NEF's met Lightroom naar full size JPG's Quality 100 en met de instelling Sharpen for screen en Amount Standard.
Om de foto's op ons forum te plaatsen gebruikte ik tot nu toe Photo Filtre 6.2.5 (is een oude versie). Misschien een wat vreemde keuze, maar jaren geleden ben ik zo begonnen ; de batch-functie in dat programma vind ik makkelijk werken en het resultaat viel niet tegen.
In dit experiment heb ik drie methoden toegepast:
1. De ontwikkelde NEF met Lightroom geëxporteerd naar een JPG 1024 breed. Instelling voor de verscherping: Sharpen for screen en Amount Standard. Dit is dus een extra verscherping bovenop die al is toegepast bij de NEF-ontwikkeling.
Foto 1

2. De ontwikkelde NEF met Lightroom geëxporteerd naar een full size JPG. Instelling voor de verscherping: Sharpen for screen en Amount Standard. Dit is dus ook een extra verscherping bovenop die al is toegepast bij de NEF-ontwikkeling. Daarna deze full size JPG nog een keer geëxporteerd met LR met de zelfde instellingen voor verscherpen maar als size nu 1024 breed.
Foto 2

3.
Mijn oude methode: zoals bij 2. maar de verkleining naar 1024 breed nu niet gedaan met LR maar met Photo Filtre. Compressie 100 en de instelling Optimaliseren (in het verleden heb ik ook wel compressie 90 toegepast)
Foto 3

Mijn conclusie is dat ik weinig tot geen verschil zie in de scherpte bij de drie methoden. Opvallend is wel dat bij foto 3 (Photo Filtre) de kringelige versiersels op de jurk van ANOUK veel minder helder zijn.
Hopelijk hebben degenen hier die met Lightroom werken (en dat zijn er nogal wat denk ik) er wat aan en kunnen ze zelf ook eens experimenteren
En nu eens zien of mijn conclusie na het plaatsen hier op het forum nog steeds klopt.
Ik ontwikkel mijn NEF-bestanden met Lightroom 4.1 met Camera Raw 7.1 en pas dan (buiten de diverse bewerkingen) meestal een milde verscherping toe. Bij een portret zoals hieronder komt dat neer op: Amount 50 - Radius 1 - Detail 25 - Masking 30 tot 35. Dit laatste om de huid niet of minder mee te verscherpen. Daarna exporteer ik de NEF's met Lightroom naar full size JPG's Quality 100 en met de instelling Sharpen for screen en Amount Standard.
Om de foto's op ons forum te plaatsen gebruikte ik tot nu toe Photo Filtre 6.2.5 (is een oude versie). Misschien een wat vreemde keuze, maar jaren geleden ben ik zo begonnen ; de batch-functie in dat programma vind ik makkelijk werken en het resultaat viel niet tegen.
In dit experiment heb ik drie methoden toegepast:
1. De ontwikkelde NEF met Lightroom geëxporteerd naar een JPG 1024 breed. Instelling voor de verscherping: Sharpen for screen en Amount Standard. Dit is dus een extra verscherping bovenop die al is toegepast bij de NEF-ontwikkeling.
Foto 1

2. De ontwikkelde NEF met Lightroom geëxporteerd naar een full size JPG. Instelling voor de verscherping: Sharpen for screen en Amount Standard. Dit is dus ook een extra verscherping bovenop die al is toegepast bij de NEF-ontwikkeling. Daarna deze full size JPG nog een keer geëxporteerd met LR met de zelfde instellingen voor verscherpen maar als size nu 1024 breed.
Foto 2

3.
Mijn oude methode: zoals bij 2. maar de verkleining naar 1024 breed nu niet gedaan met LR maar met Photo Filtre. Compressie 100 en de instelling Optimaliseren (in het verleden heb ik ook wel compressie 90 toegepast)
Foto 3

Mijn conclusie is dat ik weinig tot geen verschil zie in de scherpte bij de drie methoden. Opvallend is wel dat bij foto 3 (Photo Filtre) de kringelige versiersels op de jurk van ANOUK veel minder helder zijn.
Hopelijk hebben degenen hier die met Lightroom werken (en dat zijn er nogal wat denk ik) er wat aan en kunnen ze zelf ook eens experimenteren
En nu eens zien of mijn conclusie na het plaatsen hier op het forum nog steeds klopt.
Groeten, Johan
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
- Thor
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Mooie foto's zie ik voorbij komen, lijkt een succesvolle dag geweest te zijn! TOP!
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Johan,
Ik vind ze prachtig zo.
De verschillen tussen de 3 zijn volgens mij minimaal.
Misschien lag het probleem wel bij het binnenhalen met LR4 in de RAW convertor, wellicht dat de scherpte daar op minimaal stond.
Ik bedoel dus dat je de verscherping tijdens het binnen halen kunt instellen.
Deze instelling kun je aanpassen en als variant voor elke camera opslaan.
Gr. John.
Ik vind ze prachtig zo.
De verschillen tussen de 3 zijn volgens mij minimaal.
Misschien lag het probleem wel bij het binnenhalen met LR4 in de RAW convertor, wellicht dat de scherpte daar op minimaal stond.
Ik bedoel dus dat je de verscherping tijdens het binnen halen kunt instellen.
Deze instelling kun je aanpassen en als variant voor elke camera opslaan.
Gr. John.