Nieuw D600
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nieuw D600
Het is een mooi apparaat, maar ook voor mij gaat dit hem niet worden. Vind de prijs veel te hoog voor hetgeen je ervoor krijgt, en wat je voor die prijs anders kan krijgen.
Wat me trouwens opvalt is dat de D600 zo te zien geen Micro-Adjust heeft, ook wel een tegenvallertje. Ik ga mijn D700 er iig nooit voor omruilen. Voor een dubbele aantal MP loop ik niet warm, en de rest is imo niet significant beter dan een D700, terwijl de prijs wel behoorlijk stevig is. Zou dan liever een uitloop D700 pakken.
Wat me trouwens opvalt is dat de D600 zo te zien geen Micro-Adjust heeft, ook wel een tegenvallertje. Ik ga mijn D700 er iig nooit voor omruilen. Voor een dubbele aantal MP loop ik niet warm, en de rest is imo niet significant beter dan een D700, terwijl de prijs wel behoorlijk stevig is. Zou dan liever een uitloop D700 pakken.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens Nikon zelf hoort dit draadje eigenlijk ook in de rubriek bij de D70(s), D80, D90, D7000.
Daar staat hij vermeld onder consumentencamera.
Daar staat hij vermeld onder consumentencamera.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Je schrijft hoopgevend, maar je verraadt jezelf met "(als die ooit nog komt)", wat ik ook begin te vrezen.beijnr schreef:Op deze manier is er markttechnisch gezien wel ruimte om een high-end APC-C camera neer te zetten voor rond de 1800 euro, bv de D400.
Wanneer de prijs van de D600 zo laag zou zijn koopt niemand meer de D400 (als die ooit nog komt).
Met vriendelijke groet,
Rick Beijn
Aan de andere kant:
bron: http://www.bythom.com/2012%20Nikon%20News.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Thom Hogan, op 14 juni 2012, schreef:For those interested in the nuances of press releases, I note that Nikon managed to mention the D4, D800, and Nikon 1 models in passing, but didn't mention any DX camera by name. This continued DX neglect--new lens notwithstanding--is causing paranoia in the Nikon user community, where the current speculation seems to believe that Nikon will drop at least one DX camera soon and the very paranoid think Nikon will drop DX entirely.
Take a chill pill, people. DX isn't going anywhere. The Thailand floods certainly caused Nikon a bit of a scramble as far as DX is concerned (all models are made at their plant there, which was flooded for almost three months last year and required a complete floor to ceiling re-do).
Ik weet het niet, maar denk dat ik toch behoor tot "the very paranoid"...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- a90
- Forumlid
Ik mis eigenlijk nog een D4x aan de hele nieuwe setup. Hoewel de D3x het nog steeds best heel goed doet (vergelijkbaar met de D4 als het bv. gaat om sensor beoordelingen) http://www.dxomark.com/index.php/Camera ... or-Ratings" onclick="window.open(this.href);return false; wordt het toch wel eens tijd voor een upgrade.
Ik heb wel eens gelezen over een D4x pro body met 48 of 56 megapixels, dat lijkt me wel wat. Tot die tijd kan de D3x nog wel even door, eigenlijk alleen de D800's boven zich hebbende.
Ik heb wel eens gelezen over een D4x pro body met 48 of 56 megapixels, dat lijkt me wel wat. Tot die tijd kan de D3x nog wel even door, eigenlijk alleen de D800's boven zich hebbende.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Nieuw D600
Voor de prijs van een D600 kun je volgens mij geen betere FX camera krijgen. Prijs/pret verhouding is dik in orde.Remco v/d Sanden schreef:Het is een mooi apparaat, maar ook voor mij gaat dit hem niet worden. Vind de prijs veel te hoog voor hetgeen je ervoor krijgt, en wat je voor die prijs anders kan krijgen.
De D700 is techniek van 4 jaar terug. De D600 is gezegd beter te presteren mbt o.a. dynamisch bereik en ruis op hoge ISO's. We zullen binnenkort wel vergelijkende tests zien verschijnen op de diverse fotosites.Remco v/d Sanden schreef:Wat me trouwens opvalt is dat de D600 zo te zien geen Micro-Adjust heeft, ook wel een tegenvallertje. Ik ga mijn D700 er iig nooit voor omruilen. Voor een dubbele aantal MP loop ik niet warm, en de rest is imo niet significant beter dan een D700, terwijl de prijs wel behoorlijk stevig is. Zou dan liever een uitloop D700 pakken.
De D600 is een camera doe vooral interessant is voor DX-ers die willen overstappen naar FX.
Overigens, een nieuw model, opvolger of wat dan ook is wat mij betreft nooit een reden om van camera te veranderen. Een camera is pas verouderd als je bij het gebruik ervaart dat je tegen beperkingen aanloopt.
Zolang dat niet het geval is geniet & schiet.

-
Onlinehenkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
+1. Het is mijn overtuiging dat je minstens één 'generatie' camera moet overslaan om echt een verschil te merken.Onno schreef:
Overigens, een nieuw model, opvolger of wat dan ook is wat mij betreft nooit een reden om van camera te veranderen. Een camera is pas verouderd als je bij het gebruik ervaart dat je tegen beperkingen aanloopt.
Zolang dat niet het geval is geniet & schiet.
Deze D600 heeft 2 x zo veel pixels als de D700 maar dat betekent dat hij maar 1,4 maal zo scherp is (wortel uit ....). Ik wacht een 48 Mp Fx af. Tegen die tijd zijn de compu's en geheugenkaarten ook navenant ontwikkeld...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Nog veel te veel toeters en bellen, had dus goedkoper gekund.
Pluspunt is de gehandhaafde AI-koppeling.
Maar de digitale Nikkormat is er nog steeds niet.
Pluspunt is de gehandhaafde AI-koppeling.
Maar de digitale Nikkormat is er nog steeds niet.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dat je met een 5DMkII, of een D700 best wel jezelf kan vermaken, maar dat ben ik. Ondanks dat het uitloopmodellen zijn.Onno schreef: Voor de prijs van een D600 kun je volgens mij geen betere FX camera krijgen. Prijs/pret verhouding is dik in orde.
Mmhh, dus techniek van 4 jaar oud is nu al helemaal achterhaald door de komst van de D600? Denk dat mijn vier jaar oude 51punts AF toch nog best wel de sporen kan geven, en de hoge ISO is ook niet bepaald slecht te noemen, maar een vergelijk moeten we idd afwachten.Onno schreef: De D700 is techniek van 4 jaar terug. De D600 is gezegd beter te presteren mbt o.a. dynamisch bereik en ruis op hoge ISO's. We zullen binnenkort wel vergelijkende tests zien verschijnen op de diverse fotosites.
De D600 is een camera doe vooral interessant is voor DX-ers die willen overstappen naar FX.
Zo zijn er nog een hoop kleine dingen. Het is een leuke camera, maar een marktprijs van rond de 1500-1600 had veel reëler geweest om crop mensen te laten genieten van FF binnen een "betaalbaar" gebied. Meer dan 2000 is imo geen gemiddeld amateur gebied, en zal gewoon voor het gros te duur zijn, zelfs mensen die graag over zouden willen stappen op FF.
Dus helaas deel ik je mening niet. Niet elke vernieuwing is per definitie een verbetering, zeker niet voor deze adviesprijs die er tegenover staat...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zal even met het team overleggen waar we deze camera onderbrengen. We volgen in principe Nikon's indeling. Dat was nooit verwarrend. Dit lijkt een beetje een buitenbeentje zo op het eerste oog.
Volgens Ken Rockwell kan met de komst van deze mooie camera de D800 de tweedehandsmarkt op. Dit is juist waar op werd gewacht. Een lichte fullframe waar wel alles op zit wat je nodig hebt
Laten we eerlijk zijn en het is al eerder gezegd in dit draadje: het is een fullframe D7000, niets meer en niets minder. Dat was ook al zo'n camera die niet goed te plaatsen viel: voor een consumentencamera heeft ie wel heel veel geavanceerde mogelijkheden.
Ik denk dat de D600 het einde van het DX- tijdperk inluidt. En die prijs, ach die gaat zeker naar beneden.

Laten we eerlijk zijn en het is al eerder gezegd in dit draadje: het is een fullframe D7000, niets meer en niets minder. Dat was ook al zo'n camera die niet goed te plaatsen viel: voor een consumentencamera heeft ie wel heel veel geavanceerde mogelijkheden.
Ik denk dat de D600 het einde van het DX- tijdperk inluidt. En die prijs, ach die gaat zeker naar beneden.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
En dit is natuurlijk waar alles om draait................plaatjes
http://www.dpreview.com/galleries/revie ... ew-samples" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/galleries/revie ... ew-samples" onclick="window.open(this.href);return false;
Ken Rockwell heeft jaren geroepen dat de D40 de beste camera was, en dat hij daarmee alles fotografeerde. Neem die man met een flinke korrel Dode Zeezout.Willem65 schreef:Volgens Ken Rockwell kan met de komst van deze mooie camera de D800 de tweedehandsmarkt op. Dit is juist waar op werd gewacht. Een lichte fullframe waar wel alles op zit wat je nodig hebt![]()
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik snap nog niet zo waarom iedereen de D600 gelijk koppelt aan het einde van DX. Er is een enorme markt voor goedkopere DSRL camera's. Wat je ook van de D600 vindt, dit is geen camera voor een huisvrouw die overal leest dat ze perse een DSRL moet kopen. Die gaan toch liever voor een D3xxx/D5xxx modellen en dito prijzen. De huidige genomende prijs van de D600 zal zeker dalen, maar niet tot het niveau dat iedere vakantie ganger er eentje wil hebben.
Ook het DX lenzen aanbod is groot, en vele malen goedkoper dan veel FX glas. Ik kan er dus best inkomen dat meer en meer hobby fotografen de overstap naar FX gaan maken met de intrede van goedkopere FX bodies maar de markt voor DX lijkt me de komende paar jaar nog veel te groot om zomaar links te laten liggen en het lijkt met dat ze bij Nikon zelf ook wel zo verstandig zijn om vast te houden aan die grote markt.
Ik droom dus nog even verder dan een D400
Ook het DX lenzen aanbod is groot, en vele malen goedkoper dan veel FX glas. Ik kan er dus best inkomen dat meer en meer hobby fotografen de overstap naar FX gaan maken met de intrede van goedkopere FX bodies maar de markt voor DX lijkt me de komende paar jaar nog veel te groot om zomaar links te laten liggen en het lijkt met dat ze bij Nikon zelf ook wel zo verstandig zijn om vast te houden aan die grote markt.
Ik droom dus nog even verder dan een D400

Fin.
@Tom
Dat van Rockwell was om aan te geven dat er nu al heel verschillend wordt gedacht over de D600 en waar deze camera thuis hoort. Natuurlijk neem ik hem met een korrel zout, wie niet? Zijn verhaal over de D40 kan ik trouwens wel volgen: voor het maken van een goede foto heb je lang niet altijd een camera van 6000 euro nodig.
Wel of niet het einde van DX? Ik geef aan wat mijn gevoel is, verder nergens op gebaseerd. Het feit dat er heeeel veel DX- glas is zegt op zich niet zo veel. Weet je nog wat Canon deed toen ze overscakelden op AF?
Als het Nikon lukt om steeds goedkoper goede FX sensoren te ontwikkelen en vooral veel te produceren kan het er uiteindelijk toch van komen. De D3 was de eerste, de D700 volgde. Nu de derde en steeds in een iets lagere klasse.
Nu is er nog een keuze tussen FX en DX maar dat is vooral om de markt in stand te houden. Deze sensor kan natuurlijk ook makkelijk in een plastic body. En goed FX-glas hoeft ook niet zo duur te zijn als het nu is. Ook dat is het in stand houden van de markt.
Dat van Rockwell was om aan te geven dat er nu al heel verschillend wordt gedacht over de D600 en waar deze camera thuis hoort. Natuurlijk neem ik hem met een korrel zout, wie niet? Zijn verhaal over de D40 kan ik trouwens wel volgen: voor het maken van een goede foto heb je lang niet altijd een camera van 6000 euro nodig.
Wel of niet het einde van DX? Ik geef aan wat mijn gevoel is, verder nergens op gebaseerd. Het feit dat er heeeel veel DX- glas is zegt op zich niet zo veel. Weet je nog wat Canon deed toen ze overscakelden op AF?
Als het Nikon lukt om steeds goedkoper goede FX sensoren te ontwikkelen en vooral veel te produceren kan het er uiteindelijk toch van komen. De D3 was de eerste, de D700 volgde. Nu de derde en steeds in een iets lagere klasse.
Nu is er nog een keuze tussen FX en DX maar dat is vooral om de markt in stand te houden. Deze sensor kan natuurlijk ook makkelijk in een plastic body. En goed FX-glas hoeft ook niet zo duur te zijn als het nu is. Ook dat is het in stand houden van de markt.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou willen stellen dat deze camera, in combinatie met de nieuwe, goedkopere FX objectieven als de 24-85, de keuze tussen FX en DX in het hoogste DX segment beïnvloedt. Het maakt DX zeker niet overbodig. XX is een prima formaat en ik zou niet weten waarom het geen bestaanstaansrecht zou hebben. Veel vogelaars en zo hebben altijd een DX camera minstens als tweede camera. En het biedt gewoon een prima kwaliteit met veel mogelijkheden in een wat kleiner doosje met wat compactere objectieven.
Een FX camera voor 500 Euro, dat zal nog wel even duren...
Een FX camera voor 500 Euro, dat zal nog wel even duren...