gezichten overbelicht

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: gezichten overbelicht

Bericht door Pjerry » di okt 02 2012 6:54 pm

Léon Obers schreef:
Pjerry schreef:Ik weet niet of het in jouw camera kan, maar zo ja dan kun je het zelfs per kleur (RGB) bekijken.
Dat heeft Jan hier net boven al aangegeven waar te vinden in de handleiding om die functies in te stellen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 15#p562615" onclick="window.open(this.href);return false;
........
Vind je het erg Léon, dat ik die handleiding NIET door ga lezen :lol: .

Ik kan het gemist hebben, maar volgens mij was over die hoge lichten nog niets gezegd.

george013

Bericht door george013 » di okt 02 2012 7:12 pm

Klopt.
De inbreng van het flitsen komt door mij. Als ik een draadje zie zonder foto met "gezichten overbelicht" denk ik automatisch aan flitslicht, een plaatselijke overbelichting. De hele foto is overbelicht.
Het gereedschap hoe dat te kontroleren is aangegeven. Nu Flappie.
George

flappie00

Bericht door flappie00 » di okt 02 2012 7:26 pm

een hele hoop informatie
ik moet alles goed op me in laten werken...
ik fotgrafeer nog steeds op de auto stand...
Door de weeks besteed ik er niet veel aandacht aan heb een kleine van bijna 2 hier rondlopen die erg veel aandacht op eist de weekende is papa thuis waardoor ik net ff meer tijd heb...

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » di okt 02 2012 9:26 pm

Pjerry schreef: Vind je het erg Léon, dat ik die handleiding NIET door ga lezen :lol: .
Ik kan het gemist hebben, maar volgens mij was over die hoge lichten nog niets gezegd.
Het is niet gezegd maar staat wel op blz 130 van het handboek beschreven :roll:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

flappie00

Bericht door flappie00 » zo okt 07 2012 9:52 pm

Hier ben ik weer

Ik heb wat dingen geprobeert...

onderbelichten hielp wel wat maar de rest van de foto werd ook donkerder wat weer niet de bedoeling is....
zonder flits geflitst maar door de zon overbelicht door de zon...

Afbeelding

Het gezicht is nog steeds overbelicht naar mijn idee....
Als ik de +- stand gebruik en hem op - instel word de hele foto te donker...

Afbeelding

soory als ik wat dom over kom maar ik baal hier ontzettend van....

george013

Bericht door george013 » zo okt 07 2012 10:15 pm

Belichting gaat over je hele foto. Je moet zelf een keuze maken waar je je accenten op wilt leggen en wat er in de nabewerking te corrigeren valt.
Je hebt de eerst foto op -3 staan en de tweede op -4. Daar gaat iets fout.
Probeer de camera op de A-mode te zetten, dan stel je je diafragma zelf in en de sluitertijd volgt. Ik weet het niet direkt, maar heb je auto-iso aan staan? Zo ja, uit dat kreng. Zelf in de hand houden, kun je ook terug redeneren waar jezelf de mist in gaat. Op een zonnige dag als deze de ISO zo laag mogelijk.
Verder heb je spotmeting aan staan. De belichting wordt dan gemeten op dat kleine gedeelte waar je op richt. Als je weet waar je mee bezig bent is dat geen probleem. Zet hem in jouw geval op matrix.
Verder foto's met felle zon en harde schaduwen roepen om problemen. Blijft een kwestie van incalculeren en/of nabewerking
George

flappie00

Bericht door flappie00 » zo okt 07 2012 10:19 pm

george013 schreef:Belichting gaat over je hele foto. Je moet zelf een keuze maken waar je je accenten op wilt leggen en wat er in de nabewerking te corrigeren valt.
Je hebt de eerst foto op -3 staan en de tweede op -4. Daar gaat iets fout.
Probeer de camera op de A-mode te zetten, dan stel je je diafragma zelf in en de sluitertijd volgt. Ik weet het niet direkt, maar heb je auto-iso aan staan? Zo ja, uit dat kreng. Zelf in de hand houden, kun je ook terug redeneren waar jezelf de mist in gaat. Op een zonnige dag als deze de ISO zo laag mogelijk.
Verder heb je spotmeting aan staan. De belichting wordt dan gemeten op dat kleine gedeelte waar je op richt. Als je weet waar je mee bezig bent is dat geen probleem. Zet hem in jouw geval op matrix.
Verder foto's met felle zon en harde schaduwen roepen om problemen. Blijft een kwestie van incalculeren en/of nabewerking
George
iso waarde had ik op 400 ingesteld
iso laag op zonnige dag kijk daar kan ik al iets mee :D
diafragma in dit soort gevallen dus met een hoog getal toch? want dan komt er minder licht doorheen dacht ik?

iJoost

Bericht door iJoost » zo okt 07 2012 10:32 pm

Belichten moet je zo doen (ETTR) dat je met de pixels thuis komt. Daar kun je dan met de nabewerking er voor zorgen dat het er weer goed uitziet.

Als je het eerste niet doet lukt het tweede zeker niet meer.
Als je het eerst wel doet is het tweede bijna altijd mogelijk.

Wil je niet nabewerken? Dat zijn keuzes... Dan moet je gewoon geen foto's maken als het contrast van je onderwerp groter is dan de sensor. Maak dan geen foto's rond het middag uur als de zon lekker schijnt maar kies wat vroeger in de morgen of later in de middag.

george013

Bericht door george013 » zo okt 07 2012 10:32 pm

Diafragma is een breuk. Een diafragma van 2 moet je lezen als 1/2 en een diafragma van 16 als 1/16. Eigenlijk hetzelfde als de sluitertijden.
Ga van de P-stand af. Niemand kan je verder helpen op de P-stand. Probeer de A-stand, ISO zo laag mogelijk ivm ruis, en de matrixmeting voor de belichting. EV-compensatie is camera en situatie afhankelijk maar meestal op -0.7. Moet je zelf uitzoeken, verschilt of je met helder of donker weer fotografeert. En wat blijft, met hoge kontrasten heb je nabewerking nodig. Daar viel ik ook over, en nog steeds.
Iso doe je alleen omhoog als je sluitertijd te lang wordt.
Is dat jouw vriend voor die heli? Kan hij niets regelen?
George

flappie00

Bericht door flappie00 » zo okt 07 2012 11:47 pm

dat is idd mijn vriend maar hij snapt r al helemaal niks van
ik ga als ik wat meer tijd heb ecen kullie tips over schrijven er ermee aan de slag...

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 08 2012 12:17 am

Flappie waarom heb je het idee dat bij de eerste foto het gezicht nog overbelicht is?

Als je naar de histogram kijkt:

Afbeelding

Dan zie je dat je rechts nog erg veel ruimte over hebt (daar loopt alleen maar een lijn). Dit KAN (hangt van het onder werp af) duiden op onderbelichting. Er zit wel wat informatie rechts, maar dat komt waarschijnlijk van de ruit af, waar de zon in weerkaatst. Dat mag wel wat uitbijten, anders lever je te veel licht in voor de rest van je foto.

Joost, ik denk dat we hier nog niet moeten praten over ETTR (zeker niet zonder uitleg). Maar afgezien daarvan zijn er ook hele volksstammen die juist beweren dat je beter geen ETTR maar juist wat naar links moet belichten (de eerste heli is daar eigenlijk een aardig voorbeeld van, hoewel daar te veel ruimte in zit).

In een bewerkingsprogramma (maar beter in de camera zoals George al aangaf) kun je dat zo ophalen, zonder dat je in je resultaat veel verliest (qua ruis en detail). Je camera op -3 EV en -4 EV zijn ook nog al waarden hè. -4 EV wil zeggen dat de hoeveelheid licht 16 keer zo weinig is geworden (2x2x2x2).

george013

Bericht door george013 » ma okt 08 2012 7:57 am

flappie00 schreef:dat is idd mijn vriend maar hij snapt r al helemaal niks van
ik ga als ik wat meer tijd heb ecen kullie tips over schrijven er ermee aan de slag...
Ik bedoelde iets anders, met dat iets regelen. Of hoort hij niet bij die heli.
George

flappie00

Bericht door flappie00 » ma okt 08 2012 10:28 am

george013 schreef:
flappie00 schreef:dat is idd mijn vriend maar hij snapt r al helemaal niks van
Ik bedoelde iets anders, met dat iets regelen. Of hoort hij niet bij die heli.
George
haha nee was dat maar waar!
er was nationale hupverlenersdag hier waar wij wonen.
die trauma helikopter hoorde daar ook bij

iJoost

Bericht door iJoost » ma okt 08 2012 5:59 pm

Pjerry schreef:Joost, ik denk dat we hier nog niet moeten praten over ETTR (zeker niet zonder uitleg). Maar afgezien daarvan zijn er ook hele volksstammen die juist beweren dat je beter geen ETTR maar juist wat naar links moet belichten (de eerste heli is daar eigenlijk een aardig voorbeeld van, hoewel daar te veel ruimte in zit).
Dat ETTR stond tussen haakjes. Voor de verdieping, zeg maar. Wat ik eigenlijk vooral zei was: "Je moet zorgen dat je de pixels mee naar huis neemt en er daarna in de nabewerking voor zorgen dat het er goed uitziet, als je zo nodig midden op een zonnige dag foto's wilt maken."

Off topic: Wat die hele volkstammen betreft die liever wat meer naar links belichten, die hebben dan toch echt even gemist hoe digitale techniek werkt. ;-)

Maar bottom line, on topic, en dat ben ik wel 100% met je eens, kijk naar het histogram! Want dat is zowel de manier om ervoor te zorgen dat je met de pixels thuiskomt als de manier om ervoor te zorgen dat je er in de nabewerking uithaalt wat erin zit.

flappie00

Bericht door flappie00 » ma okt 08 2012 8:40 pm

ik wil best wel bewerken aeen fotkgrafeer ik zowiezo niet in raw.
ik heb iok geen dure fotobewerkings programma en doe t met picasa niet heel uitgebrijd dus.
wat t fotograferen in de zon tja dat is niet mijn must maar mijn doel is vooral mijn gezin te fotograferen en gister was dat in de zon.

vanmorgen oo de A stand gezet iso waarde op 100 en belichting op -0.7 het witbalans op direct zonlicht want t zonnetje deed t goed.
foto zag er een stuk beter uit maar dan wel zonder helikopter en gewoon in de achtertuin :D

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”