AFS 85mm 1.8G, Focus?
- melkman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: AFS 85mm 1.8G, Focus?
@robin
Weer wat geleerd! (Hoop niet dat -39 nodig is...)
Weer wat geleerd! (Hoop niet dat -39 nodig is...)
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Dan heeft tie het toch fout ben ik bangNee hoor je kan nog verder +/- 39
Weten velen niet maar bij de af fijn afstelling staat een standaard waarde (normaal op 0) en de te corrigerende waarde. Als je de standaard waarde op +20 zet en de corrigerende waarde op +16 zit je op +36.
Dit heb ik gehoord bij Chipclean.

handboek Thom Hogan D800 schreef: If you find that your camera has a consistent pattern across all lenses, you can use Default instead of Saved value in Step 5a to apply an adjustment to all lenses, even those that don't have an adjustment associated with them. Default and Saved values are not cumulative: Default applies to lenses without adjustments, while Saved value applies to up to 20 lenses you've committed adjustments for.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Zal morgen eens kijken of ik er een foto uit kan persenmelkman schreef:@sharkey
Dan ben ik benieuwd naar de prestatie van je 85 op 1.8! Zeker nu die goed afgesteld is. Is dat scherp of redelijk scherp of toch nog zacht?

- Robin
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Heb je heb goed punt.Sharkey schreef:Dan heeft tie het toch fout ben ik bangNee hoor je kan nog verder +/- 39
Weten velen niet maar bij de af fijn afstelling staat een standaard waarde (normaal op 0) en de te corrigerende waarde. Als je de standaard waarde op +20 zet en de corrigerende waarde op +16 zit je op +36.
Dit heb ik gehoord bij Chipclean.![]()
handboek Thom Hogan D800 schreef: If you find that your camera has a consistent pattern across all lenses, you can use Default instead of Saved value in Step 5a to apply an adjustment to all lenses, even those that don't have an adjustment associated with them. Default and Saved values are not cumulative: Default applies to lenses without adjustments, while Saved value applies to up to 20 lenses you've committed adjustments for.
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
- iefie
- Forumlid
Hoe komt het eigenlijk dat camera's zonder af finetuning geen last hebben van front of backfocus? Kheb zelf een D90 en nog nooit last van gehad. Is dat dus puur geluk of ligt dat aan de pixeldichtheid? Lijkt me niet want de D700 heeft net zoveel megapixels
Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
IEFIE
Goede vraag zat hier ook aan te denken.
Is dit een probleem wat alleen bij fx voor komt.
Toch ook bij dx
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede vraag zat hier ook aan te denken.
Is dit een probleem wat alleen bij fx voor komt.
Toch ook bij dx
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Daar hebben we wel last van, maar dan is het objectief de schuldige.iefie schreef:Hoe komt het eigenlijk dat camera's zonder af finetuning geen last hebben van front of backfocus? Kheb zelf een D90 en nog nooit last van gehad. Is dat dus puur geluk of ligt dat aan de pixeldichtheid? Lijkt me niet want de D700 heeft net zoveel megapixels
Heb een 50 1.4 weg moeten brengen. stond er ver naast. Ook de 85 1.8 erop gehad en deze zat er ook iets naast.
Als ik de 85 zou aanschaffen nu ik de D90 nog heb, check ik hem in de winkel, indien ze dat goed vinden

Dan doe Sigma het goed om het de consument makkelijk te maken, betreft de fijn afstelling.
Dan kan je het op het objectief zelf doen.
Kroontje
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Kroon
Heb je een link hier over.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Hoe verklaar je dan dat bijv mijn 50 1.4 en 70-200 beide op de d7000 uitkwamen op ca -17, en nu ik ze op d600 calibreer op nul uitkomen.Kroontje schreef:Daar hebben we wel last van, maar dan is het objectief de schuldige.
Heb een 50 1.4 weg moeten brengen. stond er ver naast. Ook de 85 1.8 erop gehad en deze zat er ook iets naast.
Als ik de 85 zou aanschaffen nu ik de D90 nog heb, check ik hem in de winkel, indien ze dat goed vinden
Dan doe Sigma het goed om het de consument makkelijk te maken, betreft de fijn afstelling.
Dan kan je het op het objectief zelf doen.
Kroontje
Op een d300 kwam de 70-200 ook beter rond nul uit.
Volgens mij kan het in de camera of in de lens fout zitten,
En kun je het indien mogelijk het beste op de camera bijstellen.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
Ik kan niks verklaren, Maar het lijkt mij dat de oudere bodie's er anders mee omgaan. In mijn geval beterHoe verklaar je dan dat bijv mijn 50 1.4 en 70-200 beide op de d7000 uitkwamen op ca -17, en nu ik ze op d600 calibreer op nul uitkomen.
Op een d300 kwam de 70-200 ook beter rond nul uit.

En dat je met de D600 beter zit. misschien wel massel

Ik lees ook steeds vaker dat de nieuwere bodie's meer problemen hebben incl de objectieven. En dat ze ge fine tuned moeten worden.
Heb op de D7000 Daq veel moeten fijnAFstellen
Maar goed zo denk ik erover. Kroontje
ps:
Eigenlijk moet je het clubblad in de gaten houden, maar goed hier een link.a vgastel schreef:Kroon
Groet
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Je hebt natuurlijk te maken met 2 apparaten die beide hun eigen afwijking (kunnen) hebben. Het objectief en de camera. Deze afwijkingen zouden elkaar kunnen versterken of verminderen. ALs de ene een neg.afwijking heeft en de andere ook dan versterken ze elkaar, heeft de ene een positieve afwijking en de andere een negatief dan word de afwijking verminderd.
Of alleen één van beide een afwijking is natuurlijk ook mogelijk. (of beide perfect afgsteld dan heb je geen afwijking)
Derhalve een verklaring voor het verschil tussen de D7000 en D600.
Of alleen één van beide een afwijking is natuurlijk ook mogelijk. (of beide perfect afgsteld dan heb je geen afwijking)
Derhalve een verklaring voor het verschil tussen de D7000 en D600.
- melkman
- Forumlid
- Contacteer:
Ondertussen.....
Even trail van Camera Control Pro op de MAC gezet. USB ertussen, en wat een mooi programma! Je kan helaas niet vanuit CCP de AF-finetuning regelen. Maar, je kan het wel mooi op de camera instellen, foto maken en vliegt meteen View NX2 in.
Voor wie het programma nog niet kent, lekker mee gaan spelen.
Melkman
Even trail van Camera Control Pro op de MAC gezet. USB ertussen, en wat een mooi programma! Je kan helaas niet vanuit CCP de AF-finetuning regelen. Maar, je kan het wel mooi op de camera instellen, foto maken en vliegt meteen View NX2 in.
Voor wie het programma nog niet kent, lekker mee gaan spelen.
Melkman
Oude meuk is leuk.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Heb als alternatief zelf "Control My Nikon" ooit eens aangeschaft.
Mooi prijsje ($ 30,00) en werkt, zover ik me kan herinneren helemaal top. (heb hem al heel lang niet meer gebruikt.....zal wel een paar updates achterlopen zo ondertussen
)
Hiermee kan je zelfs via stembesturing je camera laten werken
Mooi prijsje ($ 30,00) en werkt, zover ik me kan herinneren helemaal top. (heb hem al heel lang niet meer gebruikt.....zal wel een paar updates achterlopen zo ondertussen

Hiermee kan je zelfs via stembesturing je camera laten werken

- melkman
- Forumlid
- Contacteer:
@Sharkey:
De stembesturing werkt bij mij niet zo goed. Ik schreeuw al een uur "MAAK EEN MOOIE FOTO" tegen mijn D700. Maar dat doet'ie mooi niet :mrgreen:
Maar, ik ben nu wel aan het kijken hoe die 85mm het doet. Ik vind het maar lastig. Je eigen ogen kan je op een gegeven moment niet meer vertrouwen. Ik denk dat je met focal pro beter resultaten krijgt.
De stembesturing werkt bij mij niet zo goed. Ik schreeuw al een uur "MAAK EEN MOOIE FOTO" tegen mijn D700. Maar dat doet'ie mooi niet :mrgreen:
Maar, ik ben nu wel aan het kijken hoe die 85mm het doet. Ik vind het maar lastig. Je eigen ogen kan je op een gegeven moment niet meer vertrouwen. Ik denk dat je met focal pro beter resultaten krijgt.
Oude meuk is leuk.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Gebruikte "vroeger" altijd deze methode.
Werkt op zich ook best goed, en het "kost" je geen "clicks"
Is ook véél gemakkelijker op te stellen dan de "liniaal op 45 graden methode" en ook Focal Pro
Je maakt alleen gebruik van je monitor en statief.
Fijnafstellen mbv Moiré
Hierbij vergelijk je het verschil tussen fase en contrast scherpstelling. Zijn beide gelijk dan is de lens "juist" afgesteld.
Werkt op zich ook best goed, en het "kost" je geen "clicks"
Is ook véél gemakkelijker op te stellen dan de "liniaal op 45 graden methode" en ook Focal Pro

Je maakt alleen gebruik van je monitor en statief.
Fijnafstellen mbv Moiré
Hierbij vergelijk je het verschil tussen fase en contrast scherpstelling. Zijn beide gelijk dan is de lens "juist" afgesteld.