Het gaat toch om het eindresultaat?Frank B schreef:Wat bedoel je met ' naderhand' ? Ik heb het over het verschil tussen de kwaliteit van een NX2 NEF met in de camera gekozen standaardprofiel zonder verdere bewerkingen met een in LR geïmporteerde NEF waarbij de voor LR beschikbare Nikon standaard profiel is gebruikt.rbfoto.nl schreef:Ik zie juist wel een enorm groot verschil!Frank B schreef:Skippy, zie jij geen kwaliteitsverschil tussen nx2 en LR wanneer je bij beide hetzelfde Nikon profiel aanhoud?
Zeker naderhand, dan zie ik bij LR een veel kleurechter beeld en vele malen betere detaillering. Ook een stuk minder beeldruis.
Zonder verdere bewerkingen is NX2 gewoon beter, mijn mening.
Volgens mij is dat het belangrijkste. Anders kun je ook zeggen: "ik vind het beeld bij live view veel mooier dan in de zoeker". Dat heeft ook weinig waarde.
En Iefie: In CNX2 is ie veel te groen

Zo hebben ze beiden wat.
Nikon-beeld is sowieso snel aan de groene kant, Canon-beeld is vaak weer aan de rode kant.
Zelf een eigen kleuraanpassing maken en die toepassen tijdens importeren is al iets wat je zou kunnen helpen. Evenals een hoop andere instellingen. Ik importeer de foto's, zet ze recht en snijd ze uit. De belichting stel ik iets bij en de witbalans corrigeer ik waar nodig. Meer hoef ik niet te doen.
Dat kost me veel minder tijd dan bij CNX2.
Kortom: iedereen doet het met het programma waar hij het beste mee kan werken. Of dat nu het ene is of het andere, het blijft ook nog eens smaakgevoelig.
Alleen is het wel erg kort door de bocht om te stellen dat er geen beter programma is dan CNX2 als het om NEF gaat. Dat is namelijk onzin.