hoorbare klik

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: hoorbare klik

Bericht door Veneboer » zo mei 05 2013 12:51 pm

Street price of the AquaTech sound blimp for most camera bodies is $995. Lens tubes cost an additional $300 or more depending on the lens. If you need a sound blimp, there is none better on the market than the AquaTech.

:shock:

Volgens mij is het goedkoper (en handiger) om een spieggelloze body (M43, Nex, etc) er bij te kopen met een adapter voor je lens.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 05 2013 12:54 pm

Remco v/d Sanden schreef:Dit is wat TS zoekt ( en zelf had kunnen vinden lijkt me ;) )
$ 1195,- voor de D3 (doorklikken binnen de website van AquaTech): http://www.aquatech.net/1042-Nikon-D3" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou ik toch eerder naar een goedkoper alternatief kijken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mei 05 2013 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mei 05 2013 12:57 pm

Ik denk dat iemand die met grote regelmaat dit soort werk moet verrichten deze prijs geen bezwaar zal vinden als diegene daar ipv de zaal uitgestuurd te worden, de centen mee kan verdienen.

Wat is nou €1000 in een wereld waar lenzen en body's een veelvoud daar van kosten?
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 05 2013 1:00 pm

Het is de vraag of een dergelijke "kast" wel zo handig werkt. Het moet wel "werkbaar" blijven, anders schiet het zijn doel voorbij.
Dan kun je IMO beter (voor nog meer geld) een stille maar wel handelbare camera inzetten voor dit soort situaties (zoals zo'n Fuji).
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo mei 05 2013 1:16 pm

Een blimp is de enige manier om het geluid van een spiegelreflex te temmen.

Alternatief is om voor dit soort aangelegenheden een specifiek toestel te kopen.

Om bij Nikon te blijven: bij de 1V1 kun je het geluid voor scherpstelbevestiging en sluitergeluid uitzetten. Het enige geluidje wat je zou kunnen horen is dat van de scherpstelling in de lens. Dit is niet meer dan dat van een AFS lens.

Ik weet niet of de 1V2 ook zo presteert.

Groet Hans.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mei 05 2013 3:08 pm

Casanova56 schreef:Hier een tip van mij.

Neem eens contact op met John Hoenen uit het mooie Limburgse land.
Ja, die heb ook van dat mooie spul als jij.
Misschien kan die persoon je uit de brand helpen met dat harde metalen geluid uit je camera.
En wat gaat John dan doen vraag ik me af ? het geluid wegnemen ?

Maar goed, de D3 is inderdaad niet stil. De D3s heeft een Q stand waarin hij een stuk stiller is maar het blijft lastig tijdens concerten. Ik probeer dan altijd tijdens een drukke passage of net voor of na het applaus de foto's te maken.

Soms gaat het eigenlijk niet maar is er wel materiaal nodig, dan moet het en wacht ik op uithalen. Dit soort foto's kun je met een D3 niet maken zonder te storen.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » zo mei 05 2013 4:30 pm

Misschien een optie: Nikon V2? Geruisloos, best-shot-selector, super snelle autofocus.

Minpuntje: niet zo gevoelig bij weinig licht.

Ik fotografeer regelmatig met een D700 in de kerk tijdens doop-, trouw- en rouwdiensten maar krijg eigenlijk nooit commentaar. Wel hoor ik mensen zeggen dat ze het ze niet is opgevallen dat er foto's werden gemaakt. Mezelf onzichtbaar maken lukt me blijkbaar aardig maar aan het geluid kan ik weinig aan doen maar blijkbaar valt dat de mensen vrijwel niet op. Ik leen meestal de D700 van mijn pa en weet eigenlijk niet of er een quiet-mode op zit (de spiegel wordt gedempt). Mijn D300s heeft dat wel, maar dat maakt hem trager in fps. En soms wil je een snelle serie neerzetten om niets te missen en dan is dat best sloom.

Bij de abdicatie heb ik me inderdaad ook enorm gestoord aan het geluid van de fotocamera. Dat had zachter gemogen...nee gemoeten!
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Hero
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hero » zo mei 05 2013 4:40 pm

Om het eens over een heel andere boeg te gooien, de meeste muzikanten houden een soundcheck of warmdraai momentje voor het optreden, vraag eens aan de organisator of je dan wat mag fotograferen. Als je netjes uitlegt dat je dat wil doen om geen storende factor te zijn tijdens het eigenlijke optreden staan ze daar over het algemeen positief tegenover. (En staan ze je soms zelfs toe het podium op te klimmen voor een paar close-ups tussen de muzikanten)

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » zo mei 05 2013 5:17 pm

Goede tip Hero :)
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 05 2013 6:31 pm

Staal571: vreemde reactie. Jij weet kennelijk niet wat ik "voor figuur" ben, ik weet nu wel voor type jij bent. Geeft verder niets hoor, als je maar uit concertzalen wegblijft. Ik zou zeggen: als je het zo goed weet, geef jij dan maar een constructieve oplossing... Dat kun je niet, want die IS er niet. Bij een pianorecital heb je NIET te fotograferen.

DannySan: ("Ze wás zich ervan bewust dat de hoorbare klik niet wenselijk was") ... ze IS al een keer de zaal uitgezet - als dat voor je beeldvorming niet voldoende is of als je vraagstelster wenst te sparen, reageer dan liever helemaal niet.

Ik herinner maar weer eens wat op de homepage van de NCN staat: "DISCUSSIEFORUM". Dat houdt in dat je mag aangeven wanneer je het met de laakbare handelwijze van een persoon niet eens bent. Als dat wordt gezien als "op de man spelen", vraag je dan even af hoe een pianist of pianiste zich voelt in de gegeven omstandigheden.

Alle overigen: dank voor de bijval. Hopelijk gaan er weer wat mensen nadenken, op dit forum.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo mei 05 2013 6:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo mei 05 2013 6:33 pm

a vgastel schreef:
Peter schreef:
chip54 schreef:Ik weet niet met wat voor toestel gefotografeerd werd tijdens de abdicatieplechtigheid op 30 april, maar vond het metaalachtige geklik bijzonder storend.
Dat viel inderdaad meerderen op
Dat was mij ook op gevallen wij dachten aan een merk met c bij deze hoor je een dubbele klik.
+1. Ik vond het klinken als een analoge camera met gemotoriseerd filmtransport.
Overigens heeft de F4 een speciale stille stand, die dan ook flink langzamer is. Dus je zou met een F4 kunnen werken en daarna de film digitaliseren ....
Maar voor een pianorecital lijkt zelfs die me te lawaaiig.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo mei 05 2013 6:56 pm

emdeklerk schreef:Staal571: vreemde reactie. Jij weet kennelijk niet wat ik "voor figuur" ben, ik weet nu wel voor type jij bent. Geeft verder niets hoor, als je maar uit concertzalen wegblijft. Ik zou zeggen: als je het zo goed weet, geef jij dan maar een constructieve oplossing... Dat kun je niet, want die IS er niet. Bij een pianorecital heb je NIET te fotograferen.
Je stelt het helemaal zwart wit, en er is ook een grijs gebied. Daar kun je het mee oneens zijn, maar dat betekent niet dat dat niet zo is.

TS is de zaal uitgestuurd, wat dus betekent dat er geen toestemming was om foto's te maken. Dan is het inderdaad helemaal helder. Dan hoor je je spullen thuis te laten (of in de tas). Net zoals je tijdens een pianoconcert je telefoon uit moet zetten. En er toch nog regelmatig ringtones te horen zijn.

Maar dan is er dus ook nog het grijze gebied. Of grijs, eigenlijk ook niet. Het gebeurt namelijk regelmatig dat er ook tijdens piano of andere klassieke voorstellingen DOOR DE ORGANISATIE (of artiest) accreditaties uitegegeven worden om dus MET TOESTEMMING foto's te komen maken. Dat is altijd gebonden aan regels en voorwaarden, voornamelijk op plekken waar je foto's mag maken (niet voor het andere publiek staan) en hoe lang je foto's mag maken (meestal de eerste paar nummers/minuten). Dan kun jij nog zo hard van de daken roepen dat die fotografen daar niets te zoeken hebben, helaas/gelukkig ga jij daar niet over.

Mocht er dus een fotograaf MET TOESTEMMING foto's komen maken, dan is het wellicht ook interessant hoe hij/zij zo min mogelijk het andere publiek stoort. Want ik ken geen fotograaf die concerten en optredens doet die willens en wetens het andere publiek probeert te storen. Maar als puntje bij paaltje komt moeten de plaatjes wel gemaakt worden, dus als het even niet anders kan dan is dat maar zo.

Dat maakt dit dus een interessante vraag dat een antwoord verdiend. Zelfs als jij dat niet vindt :wink2:

En ga je nu echt vertellen dat je verwacht dat ze bij de abcdicatie met een compact camera foto's moeten maken zodat niemand de 'klik' hoort?
Fin.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 05 2013 7:26 pm

djunclesam, je haalt voorbeelden aan die mijns inziens niet aan de orde zijn.

Natuurlijk zijn er gelegenheden dat een of meerdere fotografen mogen (of moeten!) fotograferen. Vroeger voor LP-hoezen, voor programma's, voor CD-tekstboekjes.
Dan gaat het om een geautoriseerde fotograaf, die aan pianist is voorgesteld en voor het publiek herkenbaar, bijvoorbeeld door een badge. In die gevallen wordt voor aanvang van een recital gemeld dat er opnamen gemaakt worden. Handelwijze van de fotograaf in die gevallen: op aanwijzing van de pianist tijdens het inspelen of stemmen zo onopvallend mogelijk foto's van pianist en/of zaal maken en op teken van de pianist maken dat hij wegkomt. En soms, heel soms, tijdens een eventuele toegift. Zo hoort het, zo gaat dat.

Zwart/wit? Ik dacht het niet. De weergegeven handelwijze is geen grijsgebied. Wie tijdens een recital fotografeert is geheel verkeerd en respectloos bezig, en wordt verwijderd. Simpel.

Over de abdicatie heb ik het niet gehad. Ik had en heb het uitsluitend over het onderhavige, door vraagstelster aangehaalde gedrag. Maar ik vind het veelbetekenend dat er kennelijk ook mensen zijn die het camerageluid tijdens een plechtigheid als de abdicatie als hinderlijk ervaren. Leermomentje?
Heeft iemand camera's gehoord tijdens de minuut stilte op de Dam bij de dodenherdenking? Dat spreekt toch ook vanzelf?

Birdie

Bericht door Birdie » zo mei 05 2013 8:17 pm

Abdicatie,
De spanning is al een tijdje aan het oplopen...
En dan eindelijk, zet hij zijn handtekening... een historische ogenblik... camera's klikken... gespannen gezichten...
Het hoort er toch allemaal bij mensen, bij zo'n historisch ogenblik. Vind ik alleen maar getuigen van het belang ervan. Ik heb ze niet bewust gehoord, ik ging op in het moment van het tekenen en de gebeurtenis.

Maar tijdens een klassiek concert moet je natuurlijk zo stil mogelijk zijn en als je dan weet dat je camera klikt, moet je geen foto's maken met die camera.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo mei 05 2013 9:00 pm

Zoiets misschien?
Op een filmset.
Afbeelding
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”