Instellingen Nikon D3100 Body
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Instellingen Nikon D3100 Body
Als je nog niet zo heel goed bent in fotografie zou ik persoonlijk de A stand kiezen zodat jezelf het diafragma kan kiezen en zorgen dat de sluitersnelheid niet onder 1/125 sek. komt. Focus op enkelpunt en zorgen dat als je scherpstelt het scherpstelpunt op de ogen ligt. Een diafragma van f25 is wel erg hoog. Ik zou ergens rond de f8 kiezen. Ik weet niet precies hoe het menu van de D3100 eruit ziet maar als dat een persoonlijke instellingen menu heeft zoek dan naar autofocus dan naar AF veldstand en daar vind je o.a. het dynamisch veld. Selecteer enkelpunt i.p.v. dynamisch veld
Nikon Z Z & de maskers
Ik begreep dat als je de F stand goed scherp wil hebben moet hij tussen de F8 en F11 toch ??
Op mijn zoomlens zitten ook knoppen met A/M en VR on/off
Bij mij staat dat op A en op On is dat wel correct ??
Sorry voor al mijn lastige vragen maar wil het graag leren en goed doen ..

Hallo Ed,
Even op het scherpstelpunt iedereen heeft het er volgens mij wel over maar (en dit is echt heel erg dom dat weet ik ben ook blond hahaha
) waar kan ik zien dat het scherpstel punt op de ogen ligt ???
En wat is beter Raw of Jpeg schieten ??
Liefs Priscilla
Even op het scherpstelpunt iedereen heeft het er volgens mij wel over maar (en dit is echt heel erg dom dat weet ik ben ook blond hahaha

En wat is beter Raw of Jpeg schieten ??
Liefs Priscilla
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
A staat voor automatische scherpstelling, dus dat moet in orde zijn.Priscilla schreef:Ik begreep dat als je de F stand goed scherp wil hebben moet hij tussen de F8 en F11 toch ??
VR op "ON" is goed mits niet op een statief.
Diafragma op 8 kan prima zijn voor de scherptediepte.
Kijk eens op deze site: http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html en speel maar eens met de schuifjes onder "Jongleren met drie belichtingsballen".
Het scherpstelpunt is het rode vierkante in je zoeker. Of misschien heb je er meer in je zoeker. In dat geval stel de camera in op 1 scherpstelpunt.
RAW is beter. Dit kun je veel beter nabewerken. Zie het maar als een digitaal negatief.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Moet zeggen leer echt wel een hoop hierzo.. Heb straks geen cursus meer nodig.
Ik zal proberen morgen eens een foto maken op de standen wat jullie mij vertel hebben.
Dan laat ik het even zien.
Bedankt alvast allemaal Toppertjes !!!!!
Ik zal proberen morgen eens een foto maken op de standen wat jullie mij vertel hebben.
Dan laat ik het even zien.
Bedankt alvast allemaal Toppertjes !!!!!
- staal571
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een leek maar wil wel meteen als beun de haas met een D3100 en waarschijnlijk een kit lensje een foto studio beginnen goh hoe zou het toch komen dat er bijna geen profs meer zijn die hun brood ermee kunnen verdienen ?Priscilla schreef:Hallo,
Nee niet dat ik weet heb hem helemaal nageplozen.
En sorry maar ik ben hier nieuw en ik ben nog maar een leek in de fotografie.
??
Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Peter
Deze discusie gaan we hier niet voeren
maar denk dat ze wel meer moet gaan lezen over de camera en de rest 
Deze discusie gaan we hier niet voeren

Hallo,
Vindt het wel erg jammer dat er toch nog mensen zijn die raar of naar kunnen reageren !!
Volgens mij is dit forum er om gewoon normale vragen te stellen zeker voor een beginner !!
Maar oke gelukkig ben ik iemand die me daar heel erg weinig van aantrekt !!
Ik heb het Boek Fotograferen met de Nikon D3100 besteld en ga me er eens goed in verdiepen.
Ik heb namelijk gedaan wat Danny zei en de camera in de A stand gezet en de Fstand op 8 nu heb ik alleen het volgende probleem de sluitertijd pakt hem op 1/20 of 1/25 ipv van 1/100 of meer hoe kan ik dit corrigeren..
De matrix staat ook goed en hij staat op enkelpunt de iso niet hoger dan 8 en op Raw plus Fine
Graag verneem ik iets van een van jullie
Liefs Priscilla
Vindt het wel erg jammer dat er toch nog mensen zijn die raar of naar kunnen reageren !!
Volgens mij is dit forum er om gewoon normale vragen te stellen zeker voor een beginner !!
Ik heb het Boek Fotograferen met de Nikon D3100 besteld en ga me er eens goed in verdiepen.
Ik heb namelijk gedaan wat Danny zei en de camera in de A stand gezet en de Fstand op 8 nu heb ik alleen het volgende probleem de sluitertijd pakt hem op 1/20 of 1/25 ipv van 1/100 of meer hoe kan ik dit corrigeren..
De matrix staat ook goed en hij staat op enkelpunt de iso niet hoger dan 8 en op Raw plus Fine
Liefs Priscilla
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zag zo snel geen EXIF in de foto staan, dus weet niet hoe jij exact geschoten hebt.
Maar schiet je vanaf statief?
Indien ja; schakel je VR uit, dit veroorzaakt onscherpte wanneer je vanaf statief schiet.
Maar schiet je vanaf statief?
Indien ja; schakel je VR uit, dit veroorzaakt onscherpte wanneer je vanaf statief schiet.
- DannySan
- Clublid
Hoi Priscilla,Priscilla schreef:Hallo,
Liefs Priscilla
helaas zijn er een aantal mensen op dit forum die wat 'hard' er soms inkomen; maar gelukkig hebben we daar de 'rapporteer' knop voor en dan grijpt een moderator in.
Ok, terug naar je vraag: de camera op A is prima, en f/8 ook. Als je camera dan 1/20 - 1/25 aangeeft is er te weinig licht waar je scherpstelt.
Staat je ISO vast op 800? Of op auto-iso?
Dan heb je meer licht nodig, ISO zou naar 1600 kúnnen maar dan krijg je wel meer beeldruis; en anders heb je dus flitslicht nodig.
Je objectief is hierin ook van belang, een 'standaard-kit-lens' kan minder licht "binnenlaten" als een lichtsterk objectief (soms wel 2 of 4x minder).
Zodra je dus met een kitlens in 'schemering' gaat werken krijg je het door jou genoemde probleem; in de automatische stand klapt dan meteen je flitser open maar dat brengt niet altijd een 'mooi' resultaat.
Probeer een op A met f/8 buiten in de zon (voorzover die er vandaag is); wat geeft de sluitertijd dan aan?
Het is echt een kwestie van het 'balanceren' van de sluitertijd/diafragma/ISO, zie bijvoorbeeld ook deze link > klik.
Succes!
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Priscilla schreef:Ik heb namelijk gedaan wat Danny zei en de camera in de A stand gezet en de Fstand op 8 nu heb ik alleen het volgende probleem de sluitertijd pakt hem op 1/20 of 1/25 ipv van 1/100 of meer hoe kan ik dit corrigeren..
Priscilla schreef:Ik weet hoe de iso werkt en ik begreep ook hoe scherper dat het F getal tussen de 8 en 11 moet zijn.
Ik ben nog maar een leek wat de Nikon betreft maar ben er wel erg blij mee.

Ik heb je een eerdere link gegeven om met een belichtingsdriehoek te spelen. Blijkbaar tevergeefs.
En die F8 is geen heilig getal. Ook met F1.8 kun je een scherp vlak krijgen alleen je scherptediepte is anders.
Jan
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Natuurlijk is het forum bedoeld voor o.a. vragen.Priscilla schreef:Hallo,
Liefs Priscilla
Daarbij vinden we het belangrijk dat de vragensteller een balans kan vinden tussen het stellen van vragen, het inlezen in de materie en het gebruik van de zoekfuncties van het forum. Veel vragen zijn al eerder beantwoord of zijn terug te vinden in de desbetreffende handleiding.
Veel zaken worden duidelijker door het juist zelf te ondervinden en uit te proberen. Ook dat willen we aanmoedigen
Goed dat je een beoek hebt aangeschaft om jezelf eens te verdiepen in de basisbegrippen.
Het gaat vast goed komen

Hallo Danny,
Ik de vr uitgezet en de camera op een statief gezet.
Ik zal de foto zo even naar u toe mailen.
Groetjes Priscilla
Ik de vr uitgezet en de camera op een statief gezet.
Ik zal de foto zo even naar u toe mailen.
Groetjes Priscilla
Lijkt wel of het een onderonsje aan het worden is
Hier ook plaatsen graag! Heb de rest er ook kijk op 

- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Danny zorgt voor de plaatsing, net zoals de voorafgaande keer