Luchtmachtdagen 2013 [VERZAMEL]

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.
marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Luchtmachtdagen 2013 [VERZAMEL]

Bericht door marcel.b » di jun 18 2013 9:30 am

Ik zie hier hele mooie foto's voorbij komen.
Uiteindelijk hebben we toch allemaal vanuit hetzelfde standpunt gewerkt , wat soms zoniet vaak erg lastig is.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » di jun 18 2013 12:07 pm

Ik ben zaterdagmiddag nog een paar uur geweest.
(De foto's hebben even geduurd want het was mijn eerrste oefening met Capture NX)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MauritsD op wo jun 19 2013 6:55 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Kees H
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Kees H » di jun 18 2013 2:38 pm

Hier nog een paar van mij genomen op donderdag/vrijdag

20
Afbeelding
21
Afbeelding
22
Afbeelding
23
Afbeelding
24
Afbeelding
25
Afbeelding
26
Afbeelding
27
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

Flandria

Bericht door Flandria » di jun 18 2013 3:53 pm

MauritsD ik ben zaterdagmiddag nog een paar uur geweest.
(De foto's hebben even geduurd want het was mijn eerrste oefening met Capture NX)
Niemand die wat zegt, doe ik het. Prima werk. Zorg dat je niet (te) veel onderbelicht,
hier en daar is er ruis zichtbaar wat niet nodig is onder die omstandigheden (genoeg licht).

Fotograferen in de lucht vereist doorgaans een aanpassing van de lichtmeter (+).

#14 is geweldig. Draaiende propeller, mooi in het vlak, prachtige dreigende wolken, schitterende Mustang.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jun 18 2013 4:19 pm

Mooie toevoegingen weer, complimenten! Als ik dit zo zie denk ik dat ik volgend jaar dit evenement op de kalender zet. Niet primair om te fotograferen maar vooral om de oudere vliegtuigen in actie te zien en horen voordat het te laat is.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di jun 18 2013 5:28 pm

Zie hier een zeer mooie festijn voor bij komen, lijkt mij om alleen al te zien zeer mooie, leuk.
Toch maar eens kijken binnen kort bij de buurman.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di jun 18 2013 6:39 pm

Flandria schreef:Niemand die wat zegt, doe ik het. Prima werk. Zorg dat je niet (te) veel onderbelicht,
hier en daar is er ruis zichtbaar wat niet nodig is onder die omstandigheden (genoeg licht).

Fotograferen in de lucht vereist doorgaans een aanpassing van de lichtmeter (+).

#14 is geweldig. Draaiende propeller, mooi in het vlak, prachtige dreigende wolken, schitterende Mustang.
Dank je wel.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een hele rij "missers" bij de foto's had omdat ik op een gegeven moment van diafragma-voorkeuze met EV+1, vanwege wisselende bewolking/achtergrond, gewisseld ben naar manueel wat beter leek te gaan; Nee dus :(

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » di jun 18 2013 6:54 pm

Had dat probleem ook hoor. Constante verandering van het zonlicht. Belichting correctie + 1 en zowel in A als in M geschoten.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » di jun 18 2013 10:31 pm

Ik trap dan maar af met 4 foto`s van zaterdag 15 juni..
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jun 18 2013 10:37 pm

Misschien helpt dit, zo ga ik meestal te werk:

Lichtmeting: Matrixmeting met belichtingscompensatie. In beginsel check ik het histogram. Als je toestellen in de lucht fotografeert zie je vaak een nagenoeg vlak histogram met een grote piek (dat is het vliegtuig). Als je het histogram van links naar rechts in 4 kwadranten verdeelt, probeer ik die piek meestal zo rond de overgang van het derde naar het vierde kwadrant te krijgen (zeg dus maar '75% van links'). In het geval van Volkel op vrijdag zat ik zo rond de +0.3 tot +0.7 (+1.0 was daar teveel).

AF: AF-C modus. Ik kies zelf mijn scherpstelpunt zelf 'on the fly' met de Multi-selector. Daarbij sta ik de camera toe dat hij max. 1 scherpstelpunt mag afwijken (voor de 51-punts toestellen, dat is dus 9-punts modus). Enkel scherpstelpunt kan maar is soms lastig bij het stunten, dan zijn de bewegingen niet zo voorspelbaar.

FPS: FPS zet ik bij voorkeur iets onder het maximum van de camera (bij mij is de max. 8, ik zet hem op 5). Dan geef je de camera meer ademruimte om de toestellen bij te benen (niet alleen is de processor druk, maar telkens wanneer de sluiter is gesloten kan hij geen AF doen).

ISO: Ik zet hem standaard op 400, eventueel op 800. Als er genoeg licht is om in A-stand (zie verderop) mijn sluitertijden te halen zak ik natuurlijk ook. Eventueel zou je Auto-ISO kunnen gebruiken. (Indien er toch storende ruis is haal ik die er na afloop uit met DFine).

Diafragma: Bij voorkeur 1 stop geknepen t.o.v. de maximale opening van het objectief, maar als ik licht (lees sluitertijd) tekort kom gooi ik hem vol open (toegegeven dat gaat wat beter met de primes en f/2.8 zooms).

Objectief: VR uit bij sluitertijden vanaf 1/1000e. Indien aanwezig focus limiter inschakelen.

Sluitertijd: Voor helicopters/propellorvliegtuigen 1/160e. Indien je het dan niet scherp krijg kun je tot 1/250e gaan maar de beweging van de propellors wordt daarboven steeds minder zichtbaar. Voor jets in de lucht een zo snel mogelijke sluitertijd (1/1000e of sneller, bij voorkeur 1/2000e of sneller). Uitzondering hierop is wanneer je een 'meetrekker' doet in de bomenrand, zoals Replay eerder beschreef.

Camera-modus: Hier wijk ik wat af van de norm. De meeste mensen werken vooral met sluitertijd-prioriteit (S). Ik doe het meestal als volgt: Ik werk voor de jets op A (meestal op f/4) en voor de helicopters op S (met 1/160e). Dat is wel makkelijk schakelen, bij jets ga ik naar A, voor helis ga ik naar S. Het resultaat lijdt er m.i. in ieder geval niet onder. Voorwaarde is wel dat er genoeg licht is om de minimale sluitertijd te halen; Anders gooi ik de ISO omhoog of gaat auto-ISO aan.
NB: Bij modernere camera's kun je denk ik die U1/U2 gebruiken?

Nabewerking: Indien nodig croppen, contrast wat verhogen. Optioneel verscherpen óf (wanneer er storende ruis is) ruisreductie, in mijn geval met DFine. Soms als de foto zich ervoor leent gooi ik er nog wel eens een tonal contrast filter overheen, maar daar moet je mee oppassen (je schiet makkelijk door).
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jun 18 2013 10:42 pm

MauritsD schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik een hele rij "missers" bij de foto's had omdat ik op een gegeven moment van diafragma-voorkeuze met EV+1, vanwege wisselende bewolking/achtergrond, gewisseld ben naar manueel wat beter leek te gaan; Nee dus :(
Ik vind 14 ook erg goed gelukt. :) EV+1 was voor de vrijdag in ieder geval iets teveel. Voor de ruis kun je evt. ruisreductie proberen.
Spul waarmee je foto's maakt...

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di jun 18 2013 11:07 pm

Rene,

Bedankt voor je beschrijving. Heel nuttig :)

Op zich gebruikte ik ook 9-punt AF-C, 7 fps met een groot deel diafragmavoorkeuze, f/3.2-f/4, Auto-ISO, EV+1
Bij de props heb ik het diafragma omhoog gedaan om lagere sluitertijden te krijgen

Maar mijn grootste misser (realiseer ik nu ik jou stuk lees) is dat ik spot-meting had aangezet met het idee zo de belichting op het vliegtuig te meten. Maar daar zat ik vaak net naast, waardoor het niet echt lekker ging.
Toen besloten op M te gaan werken en dat leek vrij aardig te gaan totdat ik er een uur later achter kwam dat er toch wel veel missers bij zaten, dus maar weer terug naar A.
Bij veel foto's hierboven heb ik in nabewerking de belichtingscorrectie op -2 moeten zetten en dan met U-points de hoge lichten nog verder terug moeten brengen :oops:

Met matrix-meting en beetje EV+ had ik een gebalanceerdere uitkomst gehad. Stom stom stom :oops:

Ik had onder U2 de A-instellingen staan en onder U1 de M-instellingen, maar de volgende keer zet ik inderdaad de S-mode onder U1.

Nogmaals dank voor je goede tips!

Desiree van Os
Forumlid
Forumlid

Bericht door Desiree van Os » wo jun 19 2013 10:15 pm

Wij zijn ook zaterdag geweest en na een fikse regenbui bij aankomst kon dan toch de camera uit de tas gehaald worden.
Dit jaar had ik de 55-200mm op de camera gezet (paar jaar geleden in Gilze Rijen had ik niet meer dan de 18-105mm tot mijn beschikking).
Hier een selectie van mijn dagje vliegtuigjes kijken.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5. Je kan een Canon wel scherp krijgen.
Afbeelding
6. Daar kon ik dus niet tegenop met mijn 55-200 lensje.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8. Dat zoiets goed gaat he.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10. Waar komt dat vandaan?
Afbeelding
11. Bye bye.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Groet, Desirée

D90 en wat glaswerk

Mijn Picasa site

Desiree van Os
Forumlid
Forumlid

Bericht door Desiree van Os » wo jun 19 2013 10:20 pm

a vgastel schreef:Zie hier een zeer mooie festijn voor bij komen, lijkt mij om alleen al te zien zeer mooie, leuk.
Toch maar eens kijken binnen kort bij de buurman.
Ik had je nog een bericht op facebook gestuurd he. Zo ver was het voor jou niet.
Zet voor volgend jaar de datum 20-21 juni 2014 maar in je agenda, dan is het op Gilze Rijen.
Groet, Desirée

D90 en wat glaswerk

Mijn Picasa site

Flandria

Bericht door Flandria » wo jun 19 2013 10:30 pm

Desiree van Os schreef: 5. Je kan een Canon wel scherp krijgen.
Afbeelding
Leg uit? Ik zie absoluut niet zo of hij scherp staat. Ik zie een man met een tele.

Ik zie ook veel beeldruis in je beelden, ook onderbelicht en met bewerken gecorrigeerd?

Plaats reactie

Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”