D3 (en D300) ervaringen

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za sep 15 2007 8:58 pm

Ik kom maar op zo'n 3000 redenen voor de D3 en dat is een dikke 2000 te weinig. :-(
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Vledder

Bericht door Vledder » za sep 15 2007 9:11 pm

Dennisdeboer schreef:en met welke camera zijn de bovenstaande foto's gemaakt ?
die zien er ook niet slecht uit qua kwaliteit.

Groetjes, Dennis
D2x met AF-S 17-55 f2.8

Vledder

Bericht door Vledder » za sep 15 2007 9:13 pm

a90 schreef:Paul,

Wat is nu de belangrijkste reden geweest om de D3 te bestellen ? Ik twijfel namelijk nogal omdat ik niet voldoende redenen kan bedenken.
Extreem goede ruisbeheersing, voorlopig is er geen D-SLR die de D3 op dit gebied overtreft en het sterk verbeterde dynamische bereik. Tot slot is de D-lightning functie in de camera oo keen goede toevoeging.

En Full Frame levert een erg goede bijdrage aan je lenskwaliteit en gebruik van DOF.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za sep 15 2007 9:29 pm

Ik heb nu een D2x en hik er een beetje tegenaan. De redenen die je opnoemt zijn plausibel maar ik had graag meer megapixels gezien. 18 of 20 op full frame zou mijn voorkeur hebben. Ik had een beetje gehoopt op een D3h en D3x introductie maar daar hoor ik maar weinig van.

Wel zou het verbeterd dynamisch bereik mij wel uitkomen, De ruis kwaliteit kan ik niet erg veel mee daar ik maar weinig fotografeer met hoge ISO's. Bovendien heb ik nog wat lichsterk glas liggen dat ik gebruik in het geval dat.

Keuzes, keuzes, keuzes. Ik ben er nog niet uit. :(

Jij in ieder geval gefeliciteerd met de aankoop. Ben erg benieuwd naar de eerste recenties 'uit het veld'.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di okt 02 2007 9:52 pm

Hier nog wat hands on ervaringen van de D3 en de D300 incl foto's van de grip op de d300

http://www.e-fotografija.si/templates/?a=1154&z=93

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » do okt 04 2007 3:07 pm

Vanmorgen de D3 in mijn handen gehad bij K.E. Wat een prachtige camera! :roll:
Met een hele mooie heldere zoeker! Gewoon definitief verkocht.

Staat er één bij, ik denk waar ken ik die van? Op weg naar huis wist ik het. Die had ik ook al eens een keer eerder gezien in Beverwijk. Lag er ook nog een prachtige Nikon F6 op tafel en daarvan wist hij te vertellen dat die helemaal uit de tijd was. :shock: Dat noemen ze nu nog eens iemand op zijn ziel trappen. :evil: UIT DE TIJD! :shock: Ik denk nu moet het toch niet gekker worden. :twisted: Uit de tijd! :(

Ik denk nu ja hij weet gewoon niet beter. :roll:

Maar nadat ik wist waar ik hem van kende begreep ik zijn opmerking. Heb je ooit wel eens gehoord dat een Nikon F6 stuk is? Ik niet! En dat is voor hem natuurlijk wel heel erg vervelend, want daar valt voor hen niets aan te verdienen.

Maar weer terugkomend op de Nikon D3 ik denk niet dat ik tot de eerste kopers zal gaan behoren, want ik heb hem toch pas volgend jaar in juni nodig als we weer op vakantie gaan. Maar hij wordt het wel!

Gerrit

rvdb

Bericht door rvdb » do okt 04 2007 3:15 pm

a90 schreef:Ik heb nu een D2x en hik er een beetje tegenaan. De redenen die je opnoemt zijn plausibel maar ik had graag meer megapixels gezien. 18 of 20 op full frame zou mijn voorkeur hebben.
Tja ieder heeft daar zijn eigen visie op. Ik vind MP niet echt van belang. Bovendien staat je HD dan zo vol. Ruis is veel belangrijker. Bovendien waar gebruik jij die MP's voor dan?!?!

Scott Kelby heeft een Q&A gehouden over de D3:

Q. Do you find that 12MP is a good choice from Nikon and is it sufficient?
A. It’s more than sufficient for me, as my largest final print size is 24″x30″ which a 12 megapixel camera handles with no problem whatsoever. Personally, I don’t want a higher megapixel camera, because it will just slow my workflow down. Larger file sizes mean Photoshop goes slower, I need more scratch disk space, more hard drive space to store the images, and bigger memory cards for my camera. If Nikon introduced a higher megapixel camera, I wouldn’t have a use for it. But hey, that’s just me.

Maar ik ben het er helemaal mee eens...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do okt 04 2007 4:41 pm

Beste Gerrit,

re: Staat er één bij, ik denk waar ken ik die van? Op weg naar huis wist ik het. Die had ik ook al eens een keer eerder gezien in Beverwijk.

Ja dat was Evert van Stijn, een van de directeuren van Nikon Service Beverwijk.

Ik vond het leerzaam en gezellig,.
Jammer dat de nieuwe lenzen er nog niet waren,
Leuk dat Evert er met collega was, ze hebben de gehele dag zitten poesten en voerden diverse kleine reparaties uit.

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » do okt 04 2007 6:03 pm

Vledder schreef:En Full Frame levert een erg goede bijdrage aan je lenskwaliteit en gebruik van DOF.
Dat van die lenskwaliteit is een misvatting.
Een APS size sensor gebruikt de uiteinden van het glas niet waardoor je het betere gedeelte van de lens te pakken hebt. Dan moet je niet het DX glas gebruiken.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do okt 04 2007 6:33 pm

Ik vind de hele megabyte discussie vrij zinloos. Argumenten dat het HDD ruimte kost ed., het zal me wat. Tegenwoordig is de prijs van een HDD of CF kaart megabyte dermate gedevalueerd dat het voor mij geen enkele belemmering vormt. Voor de prijs van een doorsnee reservebatterij koop ik 250gb HDD ruimte al snel goed voor een foto of 10.000.

Desalniettemin ben ik er inmiddels wel achter dat de ene 12 megapixel de andere niet is en begrijp nu dat 20 megapixel ook niet altijd in het voordeel is. :)

GdP

Bericht door GdP » do okt 04 2007 10:14 pm

gijs sandberg schreef:Beste Gerrit,

re: Staat er één bij, ik denk waar ken ik die van? Op weg naar huis wist ik het. Die had ik ook al eens een keer eerder gezien in Beverwijk.

Ja dat was Evert van Stijn, een van de directeuren van Nikon Service Beverwijk.

Ik vond het leerzaam en gezellig,.
Jammer dat de nieuwe lenzen er nog niet waren,
Leuk dat Evert er met collega was, ze hebben de gehele dag zitten poesten en voerden diverse kleine reparaties uit.

Groeten, Gijs Sandberg
Hallo Gijs,

Dan was jij dat die rond een uur of tien op die stoel zat?

Een pracht van een camera die Nikon D3. Ik ben er helemaal van ondersteboven. Eindelijk een FF van Nikon!

Met vr. gr.,

Gerrit

rvdb

Bericht door rvdb » do okt 04 2007 10:31 pm

a90 schreef:Ik vind de hele megabyte discussie vrij zinloos. Argumenten dat het HDD ruimte kost ed., het zal me wat. Tegenwoordig is de prijs van een HDD of CF kaart megabyte dermate gedevalueerd dat het voor mij geen enkele belemmering vormt. Voor de prijs van een doorsnee reservebatterij koop ik 250gb HDD ruimte al snel goed voor een foto of 10.000.

Desalniettemin ben ik er inmiddels wel achter dat de ene 12 megapixel de andere niet is en begrijp nu dat 20 megapixel ook niet altijd in het voordeel is. :)
Je spreekt jezelf erg tegen hier. Je wilt veel MP maar weet ondertussen dat het eigelijk onzinnig is...

GdP

Bericht door GdP » do okt 04 2007 10:37 pm

rvdb schreef:
a90 schreef:Ik vind de hele megabyte discussie vrij zinloos. Argumenten dat het HDD ruimte kost ed., het zal me wat. Tegenwoordig is de prijs van een HDD of CF kaart megabyte dermate gedevalueerd dat het voor mij geen enkele belemmering vormt. Voor de prijs van een doorsnee reservebatterij koop ik 250gb HDD ruimte al snel goed voor een foto of 10.000.

Je spreekt jezelf erg tegen hier. Je wilt veel MP maar weet ondertussen dat het eigelijk onzinnig is...
Ach daar heb ik ook wel eens last van. Ik spreek me geregeld elke dag helemaal nooit niet tegen.

Gerrit :)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do okt 04 2007 10:40 pm

rvdb schreef:Je spreekt jezelf erg tegen hier. Je wilt veel MP maar weet ondertussen dat het eigelijk onzinnig is...
Dat klopt :) er zitten 3 weken tussen mijn berichten en een steile leercurve (voor mij althans). Ik begrijp nu waarom het beter is om minder maar wel grotere pixels te hebben.

Ik trok nog teveel een vergelijk met de d2x die ook 12 megapixels heeft. Het kwam in beginsel wat vreemd op me over waarom je nu van 12 naar 12 megapixel zou moeten overstappen en daarvoor € 5.199,00 euro voor moet betalen.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » do okt 04 2007 10:48 pm

GdP schreef:Vanmorgen de D3 in mijn handen gehad bij K.E. Wat een prachtige camera! :roll:
Met een hele mooie heldere zoeker! Gewoon definitief verkocht.

Staat er één bij, ik denk waar ken ik die van? Op weg naar huis wist ik het. Die had ik ook al eens een keer eerder gezien in Beverwijk. Lag er ook nog een prachtige Nikon F6 op tafel en daarvan wist hij te vertellen dat die helemaal uit de tijd was. :shock: Dat noemen ze nu nog eens iemand op zijn ziel trappen. :evil: UIT DE TIJD! :shock: Ik denk nu moet het toch niet gekker worden. :twisted: Uit de tijd! :(

Ik denk nu ja hij weet gewoon niet beter. :roll:

Maar nadat ik wist waar ik hem van kende begreep ik zijn opmerking. Heb je ooit wel eens gehoord dat een Nikon F6 stuk is? Ik niet! En dat is voor hem natuurlijk wel heel erg vervelend, want daar valt voor hen niets aan te verdienen.

Maar weer terugkomend op de Nikon D3 ik denk niet dat ik tot de eerste kopers zal gaan behoren, want ik heb hem toch pas volgend jaar in juni nodig als we weer op vakantie gaan. Maar hij wordt het wel!

Gerrit
Ik fotografeer met de D2h...qua body bijna gelijk en ook een heerlijke camera...maar die is uit 2003... ik spaar me suf voor die d3....kan ook niet wachten!!
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”