Eigen (foto)site maken, waarmee?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
bob.mijwaard
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Eigen (foto)site maken, waarmee?

Bericht door bob.mijwaard » za sep 14 2013 2:02 pm

MauritsD schreef:Let ook op dat je uiteindelijke oplossing goed werkt op tablets en smartphones; wordt toch steeds belangrijker
Dat is o.a. afhankelijk van het gebruikte template.

Templates zijn op internet gemakkelijk te vinden zowel gratis als betaald.

Ik wil je, als dat nodig is, wel helpen met het opzetten van de site.
D600, 24-85, 70-200 F4, Samyang 14 mm 2.8, 50 mm 1.8G, SB-700

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za sep 14 2013 2:56 pm

MauritsD schreef:Let ook op dat je uiteindelijke oplossing goed werkt op tablets en smartphones; wordt toch steeds belangrijker
Veel WP themes hebben een ingebouwde herkenning voor mobiele devices en passen daar de weergave op aan. WordPress is echt veel meer dan een blogtool. Ik gebruik WP voor een aantal sites, zowel zakelijk als privé en het WP-systeem werkt echt uitstekend.
Groeten,
Edwin

flickr - website

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » za sep 14 2013 3:32 pm

Er is helemaal niets mis met het "oude en vertrouwde" Dreamweaver en HTML. Een blog website met bijv. Wordpress, met de verwachting dat het bloggen bijna nihil zal zijn als je (nog) niet zo bekend of goed bent, is onnodig zolang je bijv. geen Nasim Mansurov of Thom Hogan bent. Met Dreamweaver, HTML, PHP en Javascript kan je alles doen wat je nodig hebt.
Ev. kan je ook op aparte, of delen van webpagina's je status en reacties op Twitter en Facebook weergeven, die codes kan je op internet vinden.
Ik zie, eerlijk gezegd, het nut niet van een Blog website t.b.v. fotografie. Reacties kunnen ev. altijd via Twitter, Facebook (welke je, zoals gezegd, ook kunt integreren op aparte pagina's op je site, en natuurlijk via e-mail.
Ik heb (nog) geen fotografie website gemaakt (wel vaak over nagedacht), maar een fotografie website is eigenlijk tamelijk simpel: weinig tekst, wellicht alleen op de "Home" en "Wie ben ik" pagina, verder alleen foto's (Duh :D ), slideshows en een "Contact" pagina.
De slideshows worden heel vaak met Javascript gedaan en die slideshow Javascript codes kan je ev. zo van het internet afhalen, (bijna) kant en klaar.
De templates koop ik meestal bij http://www.templatemonster.com, de fotografie websites zijn eigenlijk bijna altijd Javascript based http://www.templatemonster.com/category ... -templates mede omdat het bijna altijd draait om slideshows en die zijn meestal gemaakt met Javascript. Als je een template koopt, zijn de (Javascript e.a.) codes er standaard bij, je moet alles uiteraard naar eigen wensen aanpassen en de foto's die je plaatst Photoshoppen, voor een website betekent dit meestal kleiner maken t.b.v. de beschikbare plek/grootte op de pagina en ook t.b.v. de laadtijd.
Het goed leesbaar zijn van een website op een tablet en (met name) smartphone heeft te maken met de grootte/resolutie van je webpagina's en ook met de foto's die je laat laden op je webpagina's, hoe groter die bestanden zijn, hoe langer de laadtijd. Tegenwoordig heb je ook Responsive templates, die passen de grootte/resolutie van de website automatisch aan het apparaat aan waarmee je het bekijkt, door een slimme code kunnen die Responsive websites "zien" of je de site aan het bekijken bent met een computer, tablet of smartphone en past de resolutie dienovereenkomstig aan.
Als ik nu een website zou maken, zou ik zeker een Responsive template uitkiezen. Helaas zou ik mijn bestaande (zakelijke) website dan weer helemaal opnieuw moeten inrichten en daar heb ik (momenteel) geen zin in.
Een domeinnaam verkrijgen is erg simpel, je heb er één binnen 15 min. als je de gewenste naam al weet (en als die uiteraard beschikbaar is), bekijk en vergelijk wel de recensies en tarieven van de hosting bedrijven (ja, er zijn een paar slechte!), bijv. via http://www.hostingvergelijken.eu maar bekijk verschillende hosting recensie sites, sommige zijn ronduit reclame vergelijkings sites. Een domein incl. hosting hoeft niet meer te kosten dan € 25-30 per jaar, en dan heb je alles wat je nodig hebt. Als domein en hosting € 100 per jaar kost, betekent dat absoluut niet dat zo een bedrijf beter is dan die van € 25 per jaar.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » za sep 14 2013 4:59 pm

Gebruik wisselend PHP Web Gallery (PIWIGO) of Zenphoto. Beide zijn gratis en vrij makkelijk op te zetten.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

oud0001

Bericht door oud0001 » za sep 14 2013 8:47 pm

Ik gebruik MS publischer 2010.
Heb een betaalde domijnnaam en serverspace.

Maken in Publischer en dan opslaan als HTML.
Makkelijker kan het niet. De HTML code kan dan ook handmatig aangepast worden.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Eigen (foto)site maken, waarmee?

Bericht door MarcoD750 » za sep 14 2013 9:40 pm

Je kan je bestaande website gemakkelijk verhuizen naar een nieuwe hosting, backup maken via ftp bv. . Je database via een controlpanel backuppen, dat is het.

In windows kan je via een gratis progje, usbwebserver, een complete site maken op je eigen pc, erg makkelijk..

Maar om je site bij te houden vind ik wordpress echt de mooiste manier. Gallery's en slideshows noem maar op, genoeg keuze..

Ik heb mijn website gehost bij deziweb en hier kan je met 1 klik je wordpress site installeren, hier kan je dus ook instellen dat updates en backups automatisch worden gedaan. Dit wordt bij bijna alle hostings tegenwoordig gedaan.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

oud0001

Bericht door oud0001 » za sep 14 2013 10:23 pm

Je site ziet er lekker uit. Ik zal Wordpress eens een slinger geven. :wink:

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo sep 15 2013 12:30 am

Ik zal deze TP is eens blijven volgen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo sep 15 2013 7:41 am

Heeft iemand ervaring met http://www.wix.com/?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo sep 15 2013 7:44 am

@Jan: heb ik wel even naar gekeken, ziet er strak en handig uit maar ik heb nog niet uitgevonden wat nou precies de kosten zijn en of het aan mijn eigen domein kan hangen (met of zonder nog weer extra kosten).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Dennis_k
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dennis_k » zo sep 15 2013 7:47 am

http://www.squarespace.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er ook wel interessant en eenvoudig uit
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo sep 15 2013 7:48 am

DannySan schreef:@Jan: heb ik wel even naar gekeken, ziet er strak en handig uit maar ik heb nog niet uitgevonden wat nou precies de kosten zijn en of het aan mijn eigen domein kan hangen (met of zonder nog weer extra kosten).
De kosten staan hier: http://www.wix.com/upgrade/website en bij allemaal pakketten kun je je domein koppelen volgens het overzicht.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo sep 15 2013 7:55 am

@Dennis_K: Squarespace was ik ook - toevallig - gisteravond laat tegen gekomen in een blog van Jared Polin (The Fro) die zijn eigen site daarheen verhuist heeft.

Dennis_k
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dennis_k » zo sep 15 2013 8:25 am

DannySan schreef:@Dennis_K: Squarespace was ik ook - toevallig - gisteravond laat tegen gekomen in een blog van Jared Polin (The Fro) die zijn eigen site daarheen verhuist heeft.
Zo ben ik er ook op terecht gekomen :)
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo sep 15 2013 8:37 am

Wat ik van sites als Wix zie (veel grote reclamebanners) en Squarespace (iets minder grote banners) is dat je voor de 'functionaliteit' (dus het makkelijk en snel kunnen maken van een site ook weer aan het eind moet betalen in een monthly/yearly plan. Dat is er met Wordpress niet, daar heb je 'gewoon' je site; wil je wat toevoegen dan heb je gratis of betaalde plugins en klaar.
Alleen zorgen maken om je domein en je hosting; maar wellicht is de optel-som van de ene eigenlijk hetzelfde als de ander; later vandaag eens naar kijken.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”