NEF of JPG of beide?

Discussies over fotobewerking en archivering

NEF of JPG of beide?

NEF
24
37%
JPG
8
12%
NEF + JPG
17
26%
Afwisselend
16
25%

Totaal aantal stemmen: 65

yoyo

Bericht door yoyo » vr sep 14 2007 12:26 am

NEF

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr sep 14 2007 9:03 am

NEF. Bij architectuurfotografie heb ik vaak te maken met grote contrasten. Ik kan die beter in NEF dan in jpg corrigeren.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Stef

Bericht door Stef » vr sep 14 2007 12:22 pm

Inderdaad geeft NEF een breder dynamisch bereik. Voor dergelijke extremere situaties blijf ik wel NEF gebruiken.

Fisherking

Bericht door Fisherking » vr sep 14 2007 2:36 pm

NEF, wat irritant is na een dag fotograferen en ik gehaast wil zien wat ik gedaan heb én wanneer anderen gaan oordelen over de NEFs zonder nabewerking. "Goh, mijn compactcameraatje maakt veel mooiere foto's"
Bestandsgrootte is met de huidige bijna gratis harddisks geen probleem. Ik sla de mooiste foto's op in JPG, om ook aan anderen te kunnen laten zien, het meeste gaat de prullenbak in en wat overblijft bewaar ik als NEF.
Het maakt me soms wat te gemakkelijk als fotograaf, omdat ik nog aardig wat foto's kan redden. Maar da's ook het aardige van digitale fotografie.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr sep 14 2007 4:49 pm

Nu ik wat handiger word met nabewerken, kies ik steeds vaker voor NEF.
De combinatie NEF/JPEG heb ik eigenlijk vorige week voor het eerst gebruikt, maar daar zie ik niet echt het voordeel van.

NEF dus :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » vr sep 14 2007 5:11 pm

Ik schiet voornamelijk in NEF. JPG gebruik ik alleen als, zoals al eerder door Maerlant is aangegeven, om sneller foto's aan te kunnen leveren.

Ik gebruik Capture NX en PS/CS2 om de foto's te bewerken en te ontdoen van de rode of soms blauwe kleurzweem.
Ook al maak je "eigen" witbalansen.... de zweem blijft.

Digitale camera's hebben altijd een kleurzweem en Capture NX in combinatie met CS2, geven mij alle ruimte om de foto's te presenteren zoals ze bedoeld zijn.
JPG indeling geeft mij te weinig bewegingsruimte.

Dus ik schiet in NEF.

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Stef

Bericht door Stef » zo sep 16 2007 11:32 am

Nu zit ik eens na te denken (op zich niet verkeerd).
Kan het zijn dat Photoshop en dergelijke minder goed om kunnen gaan met Nikon's NEF formaat en dat ik daarom niet tevreden ben over het resultaat?

alfa156

Bericht door alfa156 » zo sep 16 2007 11:44 am

Ik gebruik Photoshop en heb absoluut geen problemen met het resultaat.
Wellicht dat jij er niet goed mee kan werken (niet lullig bedoeld hoor).

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo sep 16 2007 11:54 am

NEF en NEF + JPG. Op het ene toestel alleen NEF en op de andere NEF + JPG om snel wat plaatjes voorhanden te hebben om in de e-mail te versturen naar grootouders enzo :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Stef

Bericht door Stef » zo sep 16 2007 6:32 pm

alfa156 schreef:Ik gebruik Photoshop en heb absoluut geen problemen met het resultaat.
Wellicht dat jij er niet goed mee kan werken (niet lullig bedoeld hoor).
Geeft niet,
Maar in dat geval is het vreemd dat ik het blijkbaar voor mekaar krijg om NEF's minder scherp te krijgen als JPG's.

Stef

Bericht door Stef » wo sep 19 2007 7:12 pm

Even een update:

Vandaag had ik een (deels) vrije dag. Ik ben vervolgens een paar uur voor mijn fotobewerkingsprogramma gaan zitten. Ik gebruik Adobe Photoshop Lightroom 1.2. Weer even een scherpe testfoto gemaakt op de modus NEF + JPG fine. En vervolgens uitgebreid inregelen met Lightroom.

Zowel de JPG versie als de NEF versie van exact dezelfde foto zo goed mogelijk ingeregeld middels diverse bewerkingsinstellingen en EUREKA, uiteindelijk het toch voor mekaar gekregen de NEF versie beter, mooier en scherper te krijgen als de JPG versie.

Ik blijf natuurlijk nog wel even verder streven naar verbetering, maar de instellingen die ik heb gevonden heb ik inmiddels als preset opgeslagen, zodat ik voortaan de geschoten NEF's (jaja) tijdens het importeren al in één bulkbewerking kan bewerken tot de betere NEF's.

Voor alle andere twijfelaars: blijven proberen en uiteindelijk zie je, net als ik, het licht. En het kost vanaf nu dus niet meer tijd als het importeren van de foto's. De fijnafstemming komt daarna nog eventueel.

Dat brengt mij trouwens nog op een vraag, waar iemand misschien het antwoord op weet: zijn er ook voor ons ontwikkelde presets beschikbaar per camera? Dat zou ons voorbereidende werk een stuk simpeler maken.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”