Tuihanti schreef:
Zowel in mijn camera als ook in LR staat alles op 0.
Maar dat zegt niks. Voor dezelfde 0-waarden bij allerlei schuifjes in LR had Adobe in de oudere versies andere cijfertjes aangehangen, met globaal dezelfde uitwerking. Alleen voor een psychologisch minder verwarrend gevoel voor de gebruikers heeft Adobe er nu 0 van gemaakt en de schuifjes in het midden.
Tuihanti schreef:
Neemt niet weg dat je met een meter een spot on belichting voor elkaar krijgt.......
Met fotografie van een testkaart en het gebruik van een histogram en hoge lichten knippertool in de camera eveneens.
Zoals eerder aangegeven zie ik de lichtmeters bij studiofotografen waar ik kom meestal niet gebruikt worden.
Tuihanti schreef:
Beetje verscherpen, her en der een pukkeltje wegnemen, WB correctie.....
Voor een juiste WB correctie kan die methode met die eerder genoemde testkaart direct worden ingezet. Bij gebruik van een losse lichtmeter zul je in ieder geval alsnog een keer een testkaart in de scene moeten zetten en moeten mee fotograferen om verzekerd te zijn van een hoge mate van exactheid van een witbalans als basis / referentie die je in studiofotografie nastreeft. Dus een grijskaart of testkaart zul je er in ieder geval toch bij moeten nemen.
Ik zie elders op het forum dat je al een start hebt gemaakt. Succes:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 44#p673744" onclick="window.open(this.href);return false;