Even dan de juiste quote zoals die hoort te zijn.ben42 schreef:Het verschil zit in de beeldhoek over de breedte van het beeld, dat is de beeldhoek die altijd wordt opgegeven. En de beeldhoek die zit tussen de hoekpunten van het beeld aan de lange zijde.ben42 schreef: "15 mm op FX formaat levert aan de lange zijde een beeldhoek op van 86.27 graden."

De beeldhoek die altijd wordt opgegeven is die van de diagonaal, niet die van de beeldbreedte.
(Overigens heb ikzelf ook een vergissing gemaakt in mijn eerdere reactie met hetgeen Sigma voor haar lens 8-16mm opgeeft ----> < zie bericht helemaal onderaan >, maar maakt verder in de opgegeven zelf uitgezochte beeldhoeken niet uit voor hoogte, breedte, en diagonaal. De waarden zijn correct, hoewel in dat bericht omgewisseld als zijnde een staand beeldformaat inplaats van liggend).
De verschillende hoeken over de beeldzijden (horizontaal en verticaal) en diagonaal voor een brandpunt voor DX heb ik dus in dat bericht al eerder opgegeven middels een door mij gebruikt appje op een smartphone.
Ik heb nu de waarden voor FX ingevuld met een sensorafmeting gelijk aan het ouderwetse kleinbeeld 24x36mm
(dus niet de echte afmeting van een digitale FX-sensor die een fractie kleiner is).
De waarden die er dan uitrollen komen precies overeen met de online calculator waar emdeklerk naar verwijst.
Ergens halverwege deze pagina: http://www.bobatkins.com/photography/te ... _view.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus je kunt het nu makkelijk zelf ingeven.
Enkele brandpunten op een rijtje voor FX:
12 mm -----> 112.6 graden Horizontaal ----- 90.0 graden Verticaal ----- 122.0 graden Diagonaal
13 mm -----> 108.3 graden Horizontaal ----- 85.4 graden Verticaal ----- 118.0 graden Diagonaal
14 mm -----> 104.3 graden Horizontaal ----- 81.2 graden Verticaal ----- 114.2 graden Diagonaal
15 mm -----> 100.4 graden Horizontaal ----- 77.3 graden Verticaal ----- 110.5 graden Diagonaal
Voor DX met een beeldsensor afgerond op een afmeting van 16x24mm (werkelijke sensormaat iets kleiner)
gelden dezelfde waarden, maar dan als brandpunten 8mm, 8,66mm, 9,33mm, 10mm
Neeemdeklerk schreef: En als je in bovenstaande calculator 8mm voor DX ingeeft krijg je een horizontale beeldhoek van 132,1 graden en een verticale beeldhoek van 112,6 graden. Daarmee zou het dus echt moeten lukken..."

Vergeet niet de cropfactor van 1.5 in te geven, dan rolt er voor 8mm voor het DX-formaat uit:
8 mm -----> 112.6 graden Horizontaal ----- 90.0 graden Verticaal ----- 122.0 graden Diagonaal
Maar omdat de werkelijke DX sensorafmeting net iets kleiner is als 16x24mm -----> voor een D7000 camera 23.6 x 15.6 mm, is die 8mm brandpunt net niet kort genoeg om 3 verdwijnpunten vast te leggen.