JaapV schreef:
Ik heb over dit onderwerp Hans Braakhuis vaak overdreven gevonden, maar achteraf

ben ik het volkomen met hem eens!
Ik vind het nog steeds overdreven. Dat is namelijk keuzes van vroeger ver/beoordelen met kennis van nu. Allemaal leuk op papier maar daar had je vroeger niets aan. En nu nog steeds niet.
Bedenk eens hoeveel van de fotografen, die een eerste, goedkoop, statief kopen, uiteindelijk, pakweg tien jaar later, een duur topmodel kopen. Ik denk niet zo heel veel. Sterker, ik denk dat dat percentage ontzettend laag is. En vooraf is vrijwel nooit te zeggen welke personen die stap wel gaan maken en wie niet.
Dan kun je iedereen gelijk een dure Gitzo adviseren omdat die paar uitzonderingen dan achteraf goedkoper uit zullen zijn, maar daar gaan weinig mensen gelukkig van worden. Zo kun je makkelijk mensen wegjagen bij een hobby die ook laagdrempelig kan zijn.
Of gaan we iedereen ook gelijk 1.4 primes en/of 2.8 zooms adviseren omdat je die uiteindelijk toch wel gaat kopen en je een stuk goedkoper uit bent als je die nu gelijk aanschaft??
Gewoon lekker beginnen met een instapper en mocht je er behoefte aan hebben dan kun je later altijd nog een duurdere kopen. Die extra euro's die je achteraf dan misschien extra kwijt bent zijn gewoon de kosten van het 'leerproces'
Fin.