Vraagje 24/35-70mm
- ppbogaard
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vraagje 24/35-70mm
Ik heb toen dit draadje ook met veel interesse gelezen, en was ook verbaasd over de test-foto's van Jolanda.
De 28-70mm doet echt niet veel onder voor de 24-70mm, en dan inderdaad het prijsverschil !
[edit] Natuurlijk niet zo snel en degelijk qua constructie als de 24-70mm , maar toch.
De 28-70mm doet echt niet veel onder voor de 24-70mm, en dan inderdaad het prijsverschil !
[edit] Natuurlijk niet zo snel en degelijk qua constructie als de 24-70mm , maar toch.
Laatst gewijzigd door ppbogaard op do feb 20 2014 3:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Peter
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik weet niet voor wat het waard is, maar de Nikon 35-70mm 2.8D AF heb ikzelf al pakweg 25-30 jaar (mijn eerste AF-objectief), maar ik denk dat elke tegenwoordige lens in IQ beter is als die Nikon 35-70mm 2.8D AF.Genster schreef:Op slrgear.com scoort de oude Nikon 35-70mm 2.8D AF op IQ een 9.50 (Ik heb nog iets oudere non-D versie, maar die zou qua IQ het zelfde moeten zijn).
Een (nieuwe) Tamron Tamron 24-70mm f/2.8 Di VC USD SP scoort bij slrgear "slechts" een 8.50 op IQ.
Voor een goed beeld in contrast en scherpte moet je die Nikon 35-70mm 2.8D AF diafragmeren tot pakweg F 4.5 - 5.6
Vriendelijke groet, Léon Obers
Uit de beelden die we tot dusver zagen blijkt toch weinig of niets van een mindere beeldkwaliteit van de oudere objectieven. Dus je kunt wel denken dat ze minder zijn, maar het wordt vooralsnog niet echt gestaafd door de praktijkopnamen.
Ik verwijs maar weer even naar de foto's van Jolanda en de foto's van in het eerste linkje van Bert.
Bij normale praktijkopnamen, durf ik te zeggen, ziet niemand bij een blinde test het verschil tussen nieuw en minder nieuw...
Velen hebben tegenwoordig de kreten "CA", "Distorsion", "Bokeh" enz. paraat, maar ik geloof dat weinigen echt weten waarover ze het hebben.
Ik verwijs maar weer even naar de foto's van Jolanda en de foto's van in het eerste linkje van Bert.
Bij normale praktijkopnamen, durf ik te zeggen, ziet niemand bij een blinde test het verschil tussen nieuw en minder nieuw...
Velen hebben tegenwoordig de kreten "CA", "Distorsion", "Bokeh" enz. paraat, maar ik geloof dat weinigen echt weten waarover ze het hebben.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ga ik dan met een D610 wel mooiere foto's maken dan met mijn oude D90? 

- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben sterk geneigd om hier "ja" op te zeggen, echter niet vanwege de keuze voor een bepaald objectief.Genster schreef:Ga ik dan met een D610 wel mooiere foto's maken dan met mijn oude D90?
Maar omdat de D610 fullframe is, 2x zoveel resolutie, beduidend betere ruisprestaties, veel hoger dynamisch bereik en alle andere verschillen tussen deze twee camera's, als resultante van voortschrijdende techniek. Er van uitgaand dat de kwaliteit van de fotograaf in dit geval een gegeven is, want dat ben jijzelf

-
- Clublid
- Contacteer:
Nu las ik net weer een zeer positief stukje over de d7100...... de bomen en het bos.... terug bij af... 

- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Stel jezelf eerst de vraag of je naar fullframe over wil. Zo ja: D610. Prima camera en sluit mooi aan bij analoog; je hebt tussen analoog en digitaal geen verschillen meer in beeldhoek bij gebruik van een bepaald objectief. En dezelfde grote, heldere zoeker als je F100.
Maar wellicht betekent dat vervangen van wat DX-glas en dat is een investering op zich.
Wil je voor digitaal bij DX blijven, dan is een D7100 een prachtige camera, waar je veel plezier aan zult beleven.
Maar wellicht betekent dat vervangen van wat DX-glas en dat is een investering op zich.
Wil je voor digitaal bij DX blijven, dan is een D7100 een prachtige camera, waar je veel plezier aan zult beleven.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Ik vond de overstap naar fullframe een verademing. Objectieven zijn weer zo als ik gewend was van analoog fotograferen
Heb het meen ik ook al keer eerder gezegd, volgens je site heb je behoorlijk wat objectieven die geschikt zijn voor fullframe dus dat hoeft de belemmering niet te zijn.
Als gebruikt geen bezwaar is kun je ook een D700 overwegen.
Heb het meen ik ook al keer eerder gezegd, volgens je site heb je behoorlijk wat objectieven die geschikt zijn voor fullframe dus dat hoeft de belemmering niet te zijn.
Als gebruikt geen bezwaar is kun je ook een D700 overwegen.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben inmiddels behoorlijk aan afdwaten
Het is natuurlijk een luxeprobleem. Ik vind de nieuwe Fujifilm X-T1 erg mooi, maar zou dan toch nog liever de X100s hebben denk ik. Ook een Canon 6D met 40mm 2.8 pancacke lijkt me wel iets. Bij de aanschaf van een canon of Fuji moet ik wel LR onder de knie zien te krijgen
Een 24-70 (of iets waat daar op lijkt) heb ik volgens mij zo nu en dan wel nodig, maar die zal ik vanwege het gewicht (reuma) zo min mogelijk gebruiken. Een D610 met 50mm 1.8G is niet zo zwaar, maar 50mm is vaak net teveel. Of misschien is dat wennen. Als ik een D7100 koop kan ik natuurlijk mijn Sigma 10-20, Nikon 18-105 en Nikon 35mm DX blijven gebruiken...
Even terug: Ik ben dit topic gestart omdat ik een D610 zag met Tamron 24-70. De combinatie is ongeveer 170 euro minder duur dan de body en lens los. Aan de andere kant zal ik, zoals hierboven aangegeven, de zware 24-70 waarschijnlijk niet veel meenemen én ik verwacht wel wat van de nieuwe Sigma (al wordt die misschien wel een stuk duurder).
Een D610 met de nieuwe 35mm 1.8 G is misschien ook wel wat (ca. 100 gram zwaarder dan de 50mm 1.8 G), maar daar zie ik op slgrear en DxO nog geen testresultaten van. Als hij (op een D610) ongeveer hetzelfde presteert als de 50mm heb ik liever de lichtere en kleinere 50mm, maar als hij zo goed scoort als de 85mm 1.8 G (die ik een paar weken terug heb gekocht) koop ik liever de 35mm...
Kunnen jullie het nog volgen???
Ik zelf nog maar moeilijk 

Het is natuurlijk een luxeprobleem. Ik vind de nieuwe Fujifilm X-T1 erg mooi, maar zou dan toch nog liever de X100s hebben denk ik. Ook een Canon 6D met 40mm 2.8 pancacke lijkt me wel iets. Bij de aanschaf van een canon of Fuji moet ik wel LR onder de knie zien te krijgen

Een 24-70 (of iets waat daar op lijkt) heb ik volgens mij zo nu en dan wel nodig, maar die zal ik vanwege het gewicht (reuma) zo min mogelijk gebruiken. Een D610 met 50mm 1.8G is niet zo zwaar, maar 50mm is vaak net teveel. Of misschien is dat wennen. Als ik een D7100 koop kan ik natuurlijk mijn Sigma 10-20, Nikon 18-105 en Nikon 35mm DX blijven gebruiken...
Even terug: Ik ben dit topic gestart omdat ik een D610 zag met Tamron 24-70. De combinatie is ongeveer 170 euro minder duur dan de body en lens los. Aan de andere kant zal ik, zoals hierboven aangegeven, de zware 24-70 waarschijnlijk niet veel meenemen én ik verwacht wel wat van de nieuwe Sigma (al wordt die misschien wel een stuk duurder).
Een D610 met de nieuwe 35mm 1.8 G is misschien ook wel wat (ca. 100 gram zwaarder dan de 50mm 1.8 G), maar daar zie ik op slgrear en DxO nog geen testresultaten van. Als hij (op een D610) ongeveer hetzelfde presteert als de 50mm heb ik liever de lichtere en kleinere 50mm, maar als hij zo goed scoort als de 85mm 1.8 G (die ik een paar weken terug heb gekocht) koop ik liever de 35mm...
Kunnen jullie het nog volgen???

-
- Clublid
- Contacteer:
Klopt Frank, maar de vraag is of die oude beestje het goed genoeg doen op zo'n megapixelmonster.Frank Roelofs schreef:..Heb het meen ik ook al keer eerder gezegd, volgens je site heb je behoorlijk wat objectieven die geschikt zijn voor fullframe dus dat hoeft de belemmering niet te zijn.
Als ik met die oude objectieven op een 610 mindere plaatjes krijg dan met mijn redelijk moderne objectieven op een 7100 heeft het in mijn beleving niet veel zin een 610 aan te schaffen.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
+1Frank Roelofs schreef:Ik vond de overstap naar fullframe een verademing. Objectieven zijn weer zo als ik gewend was van analoog fotograferen.
@René: qua gewicht en omvang is het verschil tussen Tamron 24-70 en Sigma 24-105 niet zo groot. Kun je beter overwegen om de 24-85VR aan te schaffen als walk-round of voor gevallen waarin primes niet handig zijn.
Om een voorbeeld te geven: was laatst bij Record Industry (fabriek van elpees) en daar zou ik met primes niet uit de voeten kunnen: het ene moment sta je er bovenop en het andere moment is er afstand. Dan kost wisselen gewoon teveel tijd en op zijn minst levert het irritatie op.
De 24-85VR is betaalbaar, aardig licht en compact. Kleuren en scherpte zijn prima, afgaand op de foto's van o.a. Luc. Ik zeg het er eerlijk bij: voor mij is dit objectief een "no go": hij is niet echt lichtsterk en heeft een verlopende maximale opening, dat vind ik niet fijn werken. Maar dat is heel persoonlijk en hoeft voor jou geen bezwaar te zijn, uiteraard.
-
- Clublid
- Contacteer:
465 gram zie ik
Maar doe ik de D610 daarmee niet "tekort"?

Maar doe ik de D610 daarmee niet "tekort"?
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Rene,
de 28-70 is altijd tot je beschikking hoor, als je dat een keer wilt.
Je weet me te vinden.
Jolan
de 28-70 is altijd tot je beschikking hoor, als je dat een keer wilt.
Je weet me te vinden.
Jolan
click voor mijn foto's op flickr.
-
- Clublid
- Contacteer:
Bedankt voor het aanbod Jolanda!
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Afgaand op Luc's resultaten van de 24-85VR met de Df denk ik deze het qua kleur en scherpte op de D610 ook prima zal doen. Eigen testwerk zal voor jou de doorslag moeten geven. Er is trouwens een officiële kit D610 + 24-85VR, dan krijg je 'm (omgerekend) voor een zacht prijsje.
Volgens de test (met D3s) op photozone.de is de centrumscherpte heel erg goed, hoeken wat minder bij "vol open" en wordt dat bij een beetje diafragmeren een stuk beter.
Volgens de test (met D3s) op photozone.de is de centrumscherpte heel erg goed, hoeken wat minder bij "vol open" en wordt dat bij een beetje diafragmeren een stuk beter.