Waarom
Re: Waarom
Als Riona bedoelt dat in haar visie het nabewerken te vaak uitmondt in het "redderen" van foto's - wat bij een betere beheersing van het eigenlijke fotograferen niet nodig zou zijn geweest - heeft ze naar mijn mening wel gelijk. En dan zal men dus eerder voor RAW moeten kiezen.
Er zijn meerdere topfotografen die van mening zijn dat je een foto maakt met de camera, niet met de computer. Die hun werk dus gewoon in één keer goed in JPEG maken en aanleveren voor bladen en sites.
Ik heb zelf geen voorkeur, laat ik volstaan met te zeggen dat ik liever doe aan fotograferen dan computeren.
Er zijn meerdere topfotografen die van mening zijn dat je een foto maakt met de camera, niet met de computer. Die hun werk dus gewoon in één keer goed in JPEG maken en aanleveren voor bladen en sites.
Ik heb zelf geen voorkeur, laat ik volstaan met te zeggen dat ik liever doe aan fotograferen dan computeren.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Precies. Ik heb veel schoolfotografie gedaan. Een repeterende werkwijze onder omstandigheden waarbij je reeds een zo goed mogelijk opgestelde lichtopstelling hebt neergezet. Dan is dat prima te doen. Met die hoeveelheid foto's bovendien een stuk prettiger om zodoende de hoeveelheid opgeslagen data te beperken en makkelijker de afwerking erna uit te voeren.Tzigane schreef: Er is niets mis met in jpg werken, zolang je maar weet waarom je dit doet.
Alleen als er "te verwachten" moeilijk bewerkbare resultaten uit zouden kunnen komen met de standaard instellingen en werkwijze, schakelde ik over op RAW + JPG, en paste ik het vermogen van de verlichting iets aan. Dat is bijv. typisch het geval als erg donkere negroïde types voor de camera verschijnen, en daarbij dan mogelijk ook nog eens erg lichte of zelfs witte kleding aanhebben. In andere gevallen soms aanpassing van enkel het lichtvermogen (iets naar beneden) als erg bleke kinderen met bijna witte haren voor de camera verschijnen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Precies daarom! Veel fotografen zullen met een van deze pakketten werken en dus die extra tijd kwijt zijn. De Silkypix software die bij Fuji werd meegeleverd heb ik overigens nooit gebruikt. Mijn workflow is Adobe-only...PanzerFaustNL schreef: Waarschijnlijk zou ik dat kunnen emuleren met een Lightroom, Aperture of Photoshop, maar dan ben je nogal wat tijd kwijt.
M@rcel schreef:Ik snap niet het tijdverschil tussen RAW en JPEG. Als je 1 RAW foto van dezelfde shoot goed hebt bewerkt, kun je in hoofdlijnen de andere foto's synchroniseren. Wil je nog meer 'tijd' besparen, dan maak je verschillende instellingen aan zoals je die hebt staan in je camera, zodat je bij het binnenhalen van de RAW foto's die instellingen direct kan uitvoeren.
Als je de foto's zo uniform zijn dat je de 'ontwikkelinstellingen' van de 1ste foto klakkeloos kunt kopiëren naar de rest, wat is dan de meerwaarde van het raw-formaat? Ik doe trouwens regelmatig architectuur/interieur shoot en daarbij gebruik ik altijd het raw-formaat. Maar wanneer alle foto's zo uniform zijn qua toonschaal, kleurtemperatuur e.d. zodat mijn camera het nog prima aankan, waarom niet?
Precies mijn punt...Tzigane schreef:Er is niets mis met in jpg werken, zolang je maar weet waarom je dit doet..

Buy film, not megapixels...
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Dat kan met jpeg toch ook gewoon? In ieder geval in photodhop met een simpele action.M@rcel schreef:Ik snap niet het tijdverschil tussen RAW en JPEG. Als je 1 RAW foto van dezelfde shoot goed hebt bewerkt, kun je in hoofdlijnen de andere foto's synchroniseren.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Alles wat ik nu hoor over jpeg, kun je in RAW ook, met als voordeel dat je geen data verliest. Dus waarom zou je in hemelsnaam voor jpeg kiezen als opslagformaat.
Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat iemand die zich als pro instelt anders zou fotograferen, dan anders zou gaan fotograferen.
Als het goed is, leer je dagelijks bij, fotograferen rijmt niet voor niets op leren, wordt je visie anders na verloop van tijd. Worden de converters beter, en dan is het toch heel fijn om alles bij de hand te hebben qua data om vanuit daar weer een nieuw meesterwerk te creeëren.
Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat iemand die zich als pro instelt anders zou fotograferen, dan anders zou gaan fotograferen.
Als het goed is, leer je dagelijks bij, fotograferen rijmt niet voor niets op leren, wordt je visie anders na verloop van tijd. Worden de converters beter, en dan is het toch heel fijn om alles bij de hand te hebben qua data om vanuit daar weer een nieuw meesterwerk te creeëren.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Clublid
- Contacteer:
Mooi verhaal, gelukkig geen gebrek aan arrogantie, wel aan hier en daar wat kennis
Riona
In het december nummer 2013 van ons clubblad staat een artikel over RAW, als je dat eens doorleest dan kun je jezelf een beeld vormen van alle voor en tegens
tevens zie je dan al snel dat deze meneer er soms toch naast zit
RVK
Riona
In het december nummer 2013 van ons clubblad staat een artikel over RAW, als je dat eens doorleest dan kun je jezelf een beeld vormen van alle voor en tegens
tevens zie je dan al snel dat deze meneer er soms toch naast zit
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- Ingmar
- Clublid
Klopt ten dele ook...maar de crux zit in het begin, van Raw naar JPEG verlies je al informatie omdat JPEG maar 8 bits is en je dus al van 12 of 14 bits een reductie in dynamiek hebt. Je gaat van 12/14 resp. 4096/16.384 terug naar 256 tinten en de extra informatie die je had gooi je simpel weg.....eigenlijk is dat toch zonde van dat geld wat je uitgeeft voor die mooie sensor met een groot-dynamisch bereik....toch?PanzerFaustNL schreef:Alles wat ik nu hoor over jpeg, kun je in RAW ook, met als voordeel dat je geen data verliest. Dus waarom zou je in hemelsnaam voor jpeg kiezen als opslagformaat.
.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
- Tzigane
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ook weer afhankelijk van wat je ermee doet. Als je je foto's alleen op het web toont heb je niets meer nodig.
- MartijnM
- Clublid
Ik kan me niet voorstellen dat ik over - pak 'em beet - 8 jaar, familiefoto's e.d. opnieuw ga openen in Photoshop CC v78 oid om te zien of er ik nog wat extra's uit kan halen...PanzerFaustNL schreef:Worden de converters beter, en dan is het toch heel fijn om alles bij de hand te hebben qua data om vanuit daar weer een nieuw meesterwerk te creeëren.

- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
@MartijnM: Waarom niet? Ook via je familie kun je opdrachten krijgen. Ik besteed juist extra aandacht aan familie foto's. Ik probeer geen snapshots te maken, elke foto, zelfs die van de WC moet een idee achter zitten. Dat het niet altijd lukt, dat is een tweede.
- MartijnM
- Clublid
Ja, in opdracht geschoten werk wel. Ik had het over gewone verjaardags'kiekjes' e.d.
Maar dat soort foto's schiet jij niet begrijp ik..
Maar goed, bij dit soort discussies heeft iedereen een beetje gelijk en IK heb aangegeven wanneer IK jpg 'voldoende' vind en waneer ik liever raw toepas. Daar zal vast niet iedereen het mee eens zijn, maar voor dit topic... nuff said...

Maar goed, bij dit soort discussies heeft iedereen een beetje gelijk en IK heb aangegeven wanneer IK jpg 'voldoende' vind en waneer ik liever raw toepas. Daar zal vast niet iedereen het mee eens zijn, maar voor dit topic... nuff said...

- Ingmar
- Clublid
Misschien komt het ook door het feit dat ik met analoog begonnen ben, en de raw bestanden dus zie als mijn digitale negatieven, wat ook al eerder in het draadje is aangegeven. Of ik ze nog een keer nodig heb weet ik niet, maar mijn oude-negatieven bewaar ik in ieder geval goed....de nieuwe trouwens ook 
Grtz,
Ingmar

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is eigenlijk het erge, wellicht zijn jouw kiekjes voor mij uren werk. :mrgreen:MartijnM schreef:Ja, in opdracht geschoten werk wel. Ik had het over gewone verjaardags'kiekjes' e.d.
Ietwat kort door de bocht. Maar een kern van waarheid zit er wel in.riona schreef:Is het niet zo dat als je een perfecte foto maakt in jpg je dan niet hoeft te corrigeren , maw iemand die in RAW zijn foto's maak niet in staat is zijn foto's goed te kunnen maken?

- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Grappig, ik heb nog nooit gedacht 'och ik heb ook een raw file dus hoe ik de foto nu maak doet er weinig toe, adobe red hem wel.....' Het is wel fijn dat het kan! En daarom gebruik ik dus raw.
Ik vind de hele discussie steeds zinlozer worden, zoveel meningen en zoveel manieren van fotografie en ook van studio tot in het bos, alles door elkaar heen.
Ik ga na deze opmerking van mijn kant afhaken met de opmerking laat ieder doen wat ie zelf wil. Succes mensen!
Groet, Peter.
Ik vind de hele discussie steeds zinlozer worden, zoveel meningen en zoveel manieren van fotografie en ook van studio tot in het bos, alles door elkaar heen.
Ik ga na deze opmerking van mijn kant afhaken met de opmerking laat ieder doen wat ie zelf wil. Succes mensen!
Groet, Peter.
Bijna leeg hier....