Of het uitzetten van de camera "per definitie" ook de VR uitzet is dus net waar het hier om gaat.
Nikon raadt aan de VR uit te zetten op het objectief alvorens het objectief van de camera te halen.
Dat we bij het wisselen van objectieven (ook) de camera moeten uitzetten was al sinds de eerste AF-objectieven met contacten.
Dat Nikon daarnaast aangeeft dat je ook kunt wachten tot de VR is stilgevallen geeft aan dat het VR-element in zijn rust- of transportstand moet zijn.
Het lijkt mij persoonlijk nogal wat simpeler als gewoonte beide schakelaartjes even op OFF te zetten...
Fotograferen altijd met zonnen kap
Re: Fotograferen altijd met zonnen kap
Interessante discussie over het aan of uit staan van de VR stand tijdens vervoer...
2x een nieuwe Nikon lens gekocht....Zijn allebei uit de verpakking gekomen met autofocus op AF en VR op ON....
Volgens Nikon kan het dus geen kwaad want anders zouden ze de lens wel leveren met VR op OFF denk ik...
2x een nieuwe Nikon lens gekocht....Zijn allebei uit de verpakking gekomen met autofocus op AF en VR op ON....
Volgens Nikon kan het dus geen kwaad want anders zouden ze de lens wel leveren met VR op OFF denk ik...
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm
https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums
https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums
Zou zomaar kunnen, adkart.
Maar een VR-objectief krijgt de stroom van de camera; na controle op de goede werking en na het op OFF zetten van het objectief kan het van de camera/testapparatuur gehaald zijn om ingepakt te worden met die elementen in de ruststand en daarna weer op ON gezet; zonder stroom blijft het dan kennelijk in die transportstand.
Er wordt dan ook alleen maar aangegeven dat je voor het losmaken van een objectief alles op OFF moet zetten, er wordt niet gezegd dat het na het losmaken niet weer op ON zou mogen.
De wegen van Nikon zijn overigens niet altijd erg doorgrondelijk, maar ik zou me gewoon aan de adviezen van Nikon houden.
Maar een VR-objectief krijgt de stroom van de camera; na controle op de goede werking en na het op OFF zetten van het objectief kan het van de camera/testapparatuur gehaald zijn om ingepakt te worden met die elementen in de ruststand en daarna weer op ON gezet; zonder stroom blijft het dan kennelijk in die transportstand.
Er wordt dan ook alleen maar aangegeven dat je voor het losmaken van een objectief alles op OFF moet zetten, er wordt niet gezegd dat het na het losmaken niet weer op ON zou mogen.
De wegen van Nikon zijn overigens niet altijd erg doorgrondelijk, maar ik zou me gewoon aan de adviezen van Nikon houden.
- cezi
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
inmiddels veel sites bekeken en 'deskundigen' via internet beluisterd met de volgende conclusie:
je kunt vr rustig aan laten staan, enige punt is dat je de camera niet uitzet terwijl vr 'actief' (bezig) is, maar het schijnt dat je dan wel heel snel moet zijn om deze ongewenste situatie te krijgen, op het moment dat je de camera uitzet staan vr-elementen normaliter veilig geparkeerd
je kunt vr rustig aan laten staan, enige punt is dat je de camera niet uitzet terwijl vr 'actief' (bezig) is, maar het schijnt dat je dan wel heel snel moet zijn om deze ongewenste situatie te krijgen, op het moment dat je de camera uitzet staan vr-elementen normaliter veilig geparkeerd
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
― Susan Sontag, On Photography
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
on topic:
zonnekap is een extra bescherming voor de front lens. Voor bescherming tegen ongewenst licht inval zijn moderne lenzen al beter bestand als oude lenzen
door gebruik van moderne coatings waardoor mensen (ook profs) een zonnekap minder gebruiken in bepaalde situaties.
Dit wil niet zeggen dat ze overbodig zijn, maar worden blijkbaar door sommig niet altijd als noodzaak beschouwd.
Dit gezegd hebbend zijn er ook genoeg onderwerpen over mensen met een nikon 24 70mm die schade op gelopen hebben omdat ze met de frontlens ergens tegen aan kwamen.
om deze reden zet ik de zonnekap er wel altijd op.
zonnekap is een extra bescherming voor de front lens. Voor bescherming tegen ongewenst licht inval zijn moderne lenzen al beter bestand als oude lenzen
door gebruik van moderne coatings waardoor mensen (ook profs) een zonnekap minder gebruiken in bepaalde situaties.
Dit wil niet zeggen dat ze overbodig zijn, maar worden blijkbaar door sommig niet altijd als noodzaak beschouwd.
Dit gezegd hebbend zijn er ook genoeg onderwerpen over mensen met een nikon 24 70mm die schade op gelopen hebben omdat ze met de frontlens ergens tegen aan kwamen.
om deze reden zet ik de zonnekap er wel altijd op.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Inderdaad. Er zit ongeveer een halve seconde tussen het 'stoppen' van de VR en het parkeren van de lenzen (kan het moeilijk meten, het is te kort). Je kunt voelen en soms zelfs horen wanneer de VR actief is en wanneer deze stopt. Zodra ze 'geparkeerd' zijn kan het geen kwaad en kunnen ze tijdens transport niet beschadigen. In de praktijk is het zo dat als je de camera niet uitzet terwijl je ermee bezig bent er weinig aan de hand is. Een seconde wachten na je laatste handeling dus.cezi schreef:je kunt vr rustig aan laten staan, enige punt is dat je de camera niet uitzet terwijl vr 'actief' (bezig) is, maar het schijnt dat je dan wel heel snel moet zijn om deze ongewenste situatie te krijgen, op het moment dat je de camera uitzet staan vr-elementen normaliter veilig geparkeerd
En mocht je ooit twijfelen of het goed is gegaan: Camera even aanzetten, ontspanknop indrukken (als VR geactiveerd is, activeert hij daarmee), loslaten en een seconde wachten.
Spul waarmee je foto's maakt...
- JurjenF
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nou, ik laat de OS/VR op mijn Sigma's en Nikon altijd op 'On' staan. Ik heb idd een keer met mijn vorige 150-500 een situatie gehad waarin de camera uitging terwijl (kennelijk) de OS nog 'bezig' was. Een hoop naar geratel en geluiden. Dus idd wel even wachten na een genomen opname om de VR/OS elementen in de lens in hun rustpositie terug te laten komen. Ik kan aan mijn accu-staat ook niet zien dat, als de camera langer ongebruikt is, de spanning sterk terugloopt. Dus ik neem aan dat de VR/OS echt geen spanning krijgen als de camera uit is. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad, ook niet met wisselen van objectieven, als de VR/OS aan blijft. Uiteraard wel de camera uitzetten maar dat spreekt voor zich.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums