PN 11
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5366
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: PN 11
Er is geen fysisch maximum neem ik aan maar wel praktisch. Een balg is een cm of 20 en daarmee kun je tot zeg 10 x vergroting halen volgens tabellen van Nikon met bijv. een omgekeerde 24 mm. Ik denk dat je beter die weg kunt kiezen dan eindeloos tussenringen toevoegen.
Daarna neemt de praktische bruikbaarheid toch wel heel erg af ( je zou best een balg en tussenringen kunnen combineren, maar ja ..).
Daarna neemt de praktische bruikbaarheid toch wel heel erg af ( je zou best een balg en tussenringen kunnen combineren, maar ja ..).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Highlander
- Forumbeheerder
- Berichten: 6549
- Lid geworden op: do apr 10 2014 8:19 pm
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Highlander
- Forumbeheerder
- Berichten: 6549
- Lid geworden op: do apr 10 2014 8:19 pm
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Berichten: 3193
- Lid geworden op: do nov 07 2013 12:10 am
- Locatie: De Liemers
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: PN 11
http://www.zilver.demon.nl/55mm/manuals ... pdf#page=8" onclick="window.open(this.href);return false;
- Highlander
- Forumbeheerder
- Berichten: 6549
- Lid geworden op: do apr 10 2014 8:19 pm
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5366
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: PN 11
Collega's hebben inmiddels ruimschoots links naar tabellen geplaatst. Prachtig!Highlander schreef:En is daar een rekensom/ formule voor om de vergroting te berekenen ?
De formule is de zgn. 'lenzenformule' 1/f = 1/ b + 1/ v waarbij f de feitelijke brandpuntsafstand is van de lens bij die instelling (let op breezing bij IF maar ook bij bijv. een 60 mm AF-D Micro-Nikkor), v de afstand van het voorwerp tot het optisch centrum van de lens en b de afstand van het optisch centrum tot het beeld (als goed is scherpgesteld valt dat samen met de sensor).
Bij sommige lenzen verschuift het optisch centrum tijdens het scherpstellen. Merk op dat de afstand die we meestal gebruiken, nl. de afstand van voorwerp tot sensor, gelijk is aan b+v. Dit biedt tegelijkertijd een mogelijkheid twee vergelijkingen met twee onbekenden op te lossen voor wie wiskundig is aangelegd.
De vergroting is vervolgens simpelweg b / v volgens een andere goniometrische wetmatigheid.
Edit: om die vergelijkingen te kunnen oplossen moet je ook meten wat de vergroting is door een object met bekende grootte te fotograferen (bijv. een meetlat) en te meten hoe groot dat op de sensor staat, bij die afstandsinstelling.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: PN 11
Ik zou willen adviseren eerst maar eens lekker 1:1 te schieten.
Het nadeel van alsmaar verder willen vergroten is het verkleinen van je DOF.
Op een gegeven moment is het niet meer uit de hand te doen. Dan moet je focus stacking gaan toepassen wil je er nog iets van maken i.v.m. de enorm klein wordende DOF.
Een stelregel in de macrofotografie is: hoe meer je vergroot hoe moeilijker het wordt.
Natuurlijk kun je experimenteren. Bij voorkeur zelfs want dat is erg leerzaam.
Je kunt wel een PVC buis gebruiken om een uitrek van een meter te halen.
Je zult dan merken dat de DOF minder dan een vloeitje dik zal worden en je dermate weinig licht hebt dat je sensor er niets meer mee kan. Voordien ben je er al klaar mee. Het wordt een onhanteerbare frontloaded constructie die je niet meer lekker stil kunt houden of in balans kunt houden. De 20cm tussenringen gebruik ik daar met een 150mm Schneider Kreuznach Componon vergroter objectief. Door die lengte van de tussen ringen en het brandpunt wordt de werkafstand groter. Ik gebruik ook een El Nikkor 50mm f2.8N vergroter objectief met een omkeerring op tussenringen. Dan heb je minder tussenringen nodig. Bij een vergroter objectief van 50 euro kan ik het werkdiafragma gewoon instellen i.p.v. het diafragma palletjes van een omgekeerd objectief op de gok te moeten bedienen met de vinger. Dat gebruik ik als het insect nog kleiner wordt.
Dan krijg je dit soort dingen:

De afmeting van het insect is bepalend.
Zo heb ik lopen experimenteren met de interne flitser.

Bij een omgekeerde 24mm heb je een veel kortere werkafstand. Dan moet je het flitslicht ook kort voor je objectief hebben anders krijg je het onderwerp in de schaduw.

Dit was in den beginnen knutselen en knoeien en zo ver mogelijk vergroten maar, daar stap je nog wel van af.

Een balg is mooi gereedschap maar, binnen. De kwetsbaarheid maakt een balg minder geschikt voor buiten.
Binnen is het ideaal omdat je de vergrotingsfactor traploos kunt veranderen en daardoor je onderwerp mooier in beeld kunt zetten.

Wat enorm kan helpen met het scherpstellen is flitsen. Door te flitsen kun je de sluitertijd korter houden tot op 1/250e Dan heb je minder bewegingsonscherpte. Je bevriest immers met de flitser de actie. Omdat je onderwerp zo klein is kun je dat dan ook doen met een kleine flitser wat het geheel weer beheersbaar houdt qua gewicht.
Daar heb je ook weer vele mogelijkheden in.
Om je niet helemaal gek te maken zou ik zeggen begin met je 105 en een PN11. Een super combi die ik zelf ook gebruik. Wil je later verder kun je gaan denken aan tussenringen en een omgekeerde El Nikkor.
Als dat lekker begint te werken kun je de interne flitser er bij gaan gebruiken. Je zult merken dat die waardevoller kan zijn dan men denkt. Als je dan natuurlijker licht wilt kun je een kleine flitser als een SB400 in iTTL op en beugel naast de frontlens gaan brengen. Hiermee voorkom je ook objectiefschaduw. Dan heb je nog een beetje natuurlijke schaduw. Wil je geen schaduw kun je een ringflitser overwegen. Maar dat is smaakgebonden.
Marumi DRF14N by primefoto.nl, on Flickr
Het nadeel van alsmaar verder willen vergroten is het verkleinen van je DOF.
Op een gegeven moment is het niet meer uit de hand te doen. Dan moet je focus stacking gaan toepassen wil je er nog iets van maken i.v.m. de enorm klein wordende DOF.
Een stelregel in de macrofotografie is: hoe meer je vergroot hoe moeilijker het wordt.
Natuurlijk kun je experimenteren. Bij voorkeur zelfs want dat is erg leerzaam.
Je kunt wel een PVC buis gebruiken om een uitrek van een meter te halen.
Je zult dan merken dat de DOF minder dan een vloeitje dik zal worden en je dermate weinig licht hebt dat je sensor er niets meer mee kan. Voordien ben je er al klaar mee. Het wordt een onhanteerbare frontloaded constructie die je niet meer lekker stil kunt houden of in balans kunt houden. De 20cm tussenringen gebruik ik daar met een 150mm Schneider Kreuznach Componon vergroter objectief. Door die lengte van de tussen ringen en het brandpunt wordt de werkafstand groter. Ik gebruik ook een El Nikkor 50mm f2.8N vergroter objectief met een omkeerring op tussenringen. Dan heb je minder tussenringen nodig. Bij een vergroter objectief van 50 euro kan ik het werkdiafragma gewoon instellen i.p.v. het diafragma palletjes van een omgekeerd objectief op de gok te moeten bedienen met de vinger. Dat gebruik ik als het insect nog kleiner wordt.
Dan krijg je dit soort dingen:

De afmeting van het insect is bepalend.
Zo heb ik lopen experimenteren met de interne flitser.

Bij een omgekeerde 24mm heb je een veel kortere werkafstand. Dan moet je het flitslicht ook kort voor je objectief hebben anders krijg je het onderwerp in de schaduw.

Dit was in den beginnen knutselen en knoeien en zo ver mogelijk vergroten maar, daar stap je nog wel van af.

Een balg is mooi gereedschap maar, binnen. De kwetsbaarheid maakt een balg minder geschikt voor buiten.
Binnen is het ideaal omdat je de vergrotingsfactor traploos kunt veranderen en daardoor je onderwerp mooier in beeld kunt zetten.

Wat enorm kan helpen met het scherpstellen is flitsen. Door te flitsen kun je de sluitertijd korter houden tot op 1/250e Dan heb je minder bewegingsonscherpte. Je bevriest immers met de flitser de actie. Omdat je onderwerp zo klein is kun je dat dan ook doen met een kleine flitser wat het geheel weer beheersbaar houdt qua gewicht.
Daar heb je ook weer vele mogelijkheden in.
Om je niet helemaal gek te maken zou ik zeggen begin met je 105 en een PN11. Een super combi die ik zelf ook gebruik. Wil je later verder kun je gaan denken aan tussenringen en een omgekeerde El Nikkor.
Als dat lekker begint te werken kun je de interne flitser er bij gaan gebruiken. Je zult merken dat die waardevoller kan zijn dan men denkt. Als je dan natuurlijker licht wilt kun je een kleine flitser als een SB400 in iTTL op en beugel naast de frontlens gaan brengen. Hiermee voorkom je ook objectiefschaduw. Dan heb je nog een beetje natuurlijke schaduw. Wil je geen schaduw kun je een ringflitser overwegen. Maar dat is smaakgebonden.


- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: PN 11
Oplossingen met gebruik van vergrotingsobjectdieven, omgedraaide groothoek-objectieven (o.a. 24mm), in combinatie met omkeerringen, tussenringen, balgen zonder en met tilt/shift mogelijkheden, praktisch te behappen vergrotingsfactoren, is er een paar jaar terug een zeer uitvoerige draad geweest. Voor als je (met griep) ziek te bed ligt, en veel tijd hebt om te lezen
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=30435" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=30435" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: zo dec 15 2013 2:58 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: PN 11
Allemaal bedankt voor de tips.
Ik leer er veel van.
Heb nog geen PN-11 gescoord, maar heb wel een statief te leen.
Buiten wat mooie platen in de mist geschoten.
en gisteren lekker binnen gebleven, maar wel een bol katoen met de 105/f4 en statief.
Met dit resultaat:
Untitled by ggeradts, on Flickr
Ik leer er veel van.
Heb nog geen PN-11 gescoord, maar heb wel een statief te leen.
Buiten wat mooie platen in de mist geschoten.
en gisteren lekker binnen gebleven, maar wel een bol katoen met de 105/f4 en statief.
Met dit resultaat:

Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
- a vgastel
- Forumlid
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: do mar 04 2010 7:00 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: PN 11
Zou even naar je code kijken je hebt de verkeerde.
Het pijltje met streepje klik hier op view al size en pak je afmeting en dan je url zet deze tussen de img.
[ met je rechter muis de url ]
1

EDIT
Als hij weg moet laat het weten , je hebt een berg aan info waar je mee bezig zal moeten.
Wil je deze materie onder de knie krijgen
Het pijltje met streepje klik hier op view al size en pak je afmeting en dan je url zet deze tussen de img.
[ met je rechter muis de url ]
1

EDIT
Als hij weg moet laat het weten , je hebt een berg aan info waar je mee bezig zal moeten.
Wil je deze materie onder de knie krijgen
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: zo dec 15 2013 2:58 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: PN 11
Begrijp je opmerking niet helemaal. Bedoel je de code op het forum of in Flickr?
Is 2e keer dat ik iets upload.
Is 2e keer dat ik iets upload.
Laatst gewijzigd door Cyrus op do jan 29 2015 10:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
- Highlander
- Forumbeheerder
- Berichten: 6549
- Lid geworden op: do apr 10 2014 8:19 pm
- Foto's bewerken toestaan: Ja
-
- Forumlid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: zo dec 15 2013 2:58 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: PN 11
En ik maar denken dat mijn beeldscherm smerig is!
Maar inderdaad, rechts boven een dikke vlek en links meer naar beneden nog een paar.
Ik durf eigenlijk niet de sensor zelf schoon te boenen, als ik al zou weten hoe ik dat zou moeten.
Is dat iets wat ik zelf zou kunnen of een fotozaak (in Utrecht bijvoorbeeld)?
Maar inderdaad, rechts boven een dikke vlek en links meer naar beneden nog een paar.
Ik durf eigenlijk niet de sensor zelf schoon te boenen, als ik al zou weten hoe ik dat zou moeten.
Is dat iets wat ik zelf zou kunnen of een fotozaak (in Utrecht bijvoorbeeld)?
Laatst gewijzigd door Cyrus op do jan 29 2015 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.