Lens tips trouwerijen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lens tips trouwerijen

Bericht door DannySan » vr dec 19 2014 11:53 am

Met de 35mm kun je prima groepsfoto's maken hoor, zolang je rekening houdt met de 'beperkingen' van deze lens.
De hele discussie dat 'die en die lens niet geschikt zou zijn' wordt ook een beetje uit zijn verband getrokken. De 35mm op een D3200 maakt een mooie 'rondloop-lens' maar het zóu kunnen dat je bij - bijvoorbeeld - een groepsportret binnen niet ver genoeg achteruit kunt lopen om iedereen er op te krijgen.
Dat is de 'makke' van een vast brandpuntsafstand lens.

Voor wat betreft de 'blur', de 35mm f/1,8 is heel mooi juist ook omdat hij een maximale opening van f/1,8 heeft; maar die kan natuurlijk ook op f/8 ingesteld worden ;-)
Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

fotoinat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door fotoinat » vr dec 19 2014 2:55 pm

Bedankt voor je reacie DannySan. Nu weet ik tenminste wat meer en hoef me dus geen zorgen te maken over de 35mm. Ik heb zelf de 18-55 VR 3.5 kit lens. Zit er wel een kwaliteitsverschil tussen mijn huidige kit lens en de 17-55 2.8? Want ik heb begrepen dat de 17-55 meer licht kan absorberen. Voor mij is persoonlijk een verschil pas te zien bij 17-55 2.8 en een 70-200 2.8, omdat de ene zoom is en de ander van dichtbij. Maar bij een 17-55 / 18-55 raak ik een beetje in de war. Je spreek over een lens van 150 euro tegenover 1300 euro lens. Wat is er zo bijzonder aan de 17-55 in vergelijking met mijn kit lens?

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 19 2014 3:19 pm

Die dure heeft beter geslepen glas gemaakt van beter glas met, optisch gezien, minder foutjes.
Daarnaast laat ie meer licht binnen waardoor je een kleinere dof kunt maken en je het onderwerp beter kunt scheiden van de achtergrond. Het zelfde geld voor de 70-200 2.8.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr dec 19 2014 3:25 pm

Om nog maar te zwijgen over de betere constructie, gebruikte materialen en afdichtingen tegen stof en vocht en een betere AF motor.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Boem » za dec 20 2014 1:08 pm

Scherpte en lichtsterkte zijn niet de enige aspecten die de kwaliteiten van een lens bepalen. De kitlens is in veel gevallen scherp genoeg, VR is ook echt wel handig in donkere situaties, maar -zeker in moeilijke lichtsituaties met veel contrast- maak je met betere lenzen eenvoudiger mooie foto's. Ik heb de sigma 17-50 (op een d7100) en naar mijn menig zijn de foto's daarmee beter dan van de kitlens (die ik niet meer heb) en ik ben ook vaker tevreden dan met de foto's van de 35mm F1.8, die ik nog wel heb.

Wat er dan precies beter is vind ik lastig te zeggen, ik denk dat het te maken heeft met het verloop van scherpte, scherpe delen springen er meer uit, en ook de kleuren zijn levendiger met de sigma, wat -denk ik- ook te maken heeft met microcontrast.

Kwa fotokwaliteit ben ik trouwens het meest tevreden over mijn voigtländer mf lenzen, maar die zijn écht ongeschikt voor trouwerijen.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 20 2014 2:05 pm

Contrast, kleuren, hoe mooi de onscherpe delen van je foto zijn. Allemaal zéér belangrijke zaken van een goed objectief. Scherpte is in veel gevallen niet eens de belangrijkste eigenschap!

Sterker nog. Ik durf te beweren dat ik een mooiere foto met een oudere 10 megapixel camera onder redelijke omstandigheden kan maken dan een ander met zo'n nieuw 24 megapixel monster met een kitlens!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » za dec 20 2014 2:30 pm

Waarom noemt men het toch zo vaak (denigrerend) een kit-lens als het over de in een set meegeleverde objectieven gaat? Een 18-55/70/105 zijn dan "kit-lenzen" en een 24-70/85/120 niet??? Ook die worden in sets geleverd, terwijl die ander ook los geleverd worden.
Kit-lens betekend niet meer dan in een set meegeleverd objectief.

Theoretisch zijn alle objectieven geschikt om trouwerijen vast te leggen. Echter de een wat meer dan de andere. Veel belangrijker is te leren wat je met welke objectieven kunt. Opleiding gaan doen?
Ga reviews lezen over de objectieven, lees sites van fotografen die praktijk ervaringen delen. Ga eens op youtube, een bijna onuitputtelijke bron van informatie!

Succes met de zoektocht.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

oud0001

Bericht door oud0001 » za dec 20 2014 3:18 pm

Ik denk dat niemand zegt dat het niet kan. Je kunt zelfs met een heel klein gaatje in een doos een foto maken.
Het punt is dat men tegenwoordig wel bepaalde verwachtingen heeft m.b.t. de beeldkwaliteit die gerelateerd is aan de kwaliteit van het glaswerk. Een Iphone foto gaat het ook niet worden. Als je geen scherpe platen kunt leveren zal men er over het algemeen niet gelukkig van worden. Om te beginnen kan het prima om het te leren maar, als je eurootjes wil gaan maken zul je wel aan de minimale kwaliteitswensen moeten voldoen en dus investeren in glaswerk.

Dat is nu eenmaal zo. Vooral bij betalende klanten.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » za dec 20 2014 6:14 pm

Ga reviews lezen over de objectieven, lees sites van fotografen die praktijk ervaringen delen. Ga eens op youtube, een bijna onuitputtelijke bron van informatie!
Ik zou vooral zeggen: Ga fotograferen. En nog belangrijker: laat je foto's bespreken door kritische deskundigen.
Dat kan op een opleiding, op een fotoclub, zelfs hier op het forum.

Heel veel fotograferen. Niet doodstaren op de spullen nu, het dient zich vanzelf aan wanneer dat relevant wordt.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

fotoinat
Forumlid
Forumlid

Bericht door fotoinat » zo dec 21 2014 12:12 pm

Ik heb de 17-55 2.8 Nikon gekocht en een sb900 flits. Wat een groot ding zeg en maakt wel heel mooie foto's. Ben zeer tevreden. Ik ga binnenkort fotograferen dus hoop dat ik wat moois kan maken. Gelukkig is er een fotograaf aanwezig die mij ook een beetje op weg kan helpen. Wish me luck :D

oud0001

Bericht door oud0001 » zo dec 21 2014 12:17 pm

Good luck. :wink:

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » zo dec 21 2014 1:40 pm

Mooie update, ga je veel plezier van hebben!!

fotoinat
Forumlid
Forumlid

Bericht door fotoinat » ma dec 22 2014 11:41 pm

Dankjewel! :wink:

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » di dec 23 2014 11:01 am

Gaat helemaal goed komen! Veel geluk en gewoon de kunst afkijken ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”