kost SD1 RAW en SD2 JPEG me snelheid/bufferopslag?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: kost SD1 RAW en SD2 JPEG me snelheid/bufferopslag?

Bericht door EdvandeZilver » zo feb 01 2015 6:49 pm

PanzerFaustNL schreef:En dan heb je natuurlijk geen handleiding bij je. Thuis zag ik dus dat het aan dat type ruisonderdrukking lag.
Altijd de manual bij me op de smartphone.

Afbeelding
Afbeelding

https://play.google.com/store/apps/deta ... ualviewer2" onclick="window.open(this.href);return false;

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo feb 01 2015 6:54 pm

Dat je die langesluitertijd-ruisonderdrukking onderschatte qua invloed kan ik wel begrijpen. Maar vliegtuigen in actie met lange sluitertijden fotograferen? Dát was wat ik merkwaardig vond....
Groeten,
Edwin

flickr - website

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » zo feb 01 2015 7:45 pm

cezi schreef:eigen test snelheid geheugenkaartjes

camera: nikon d7100

resultaat: 10 opnamen in 10 seconden, de eerste 5 opnamen zeer snel, daarna stevige vertraging, wel een constante tussenpauze tussen de opnamen van het vertraagde deel

resultaat: 24 opnamen in 10 seconden, de eerste 5 opnamen zeer snel, daarna vertraging, wel een constante tussenpauze tussen de opnamen van het vertraagde deel
Ik doe even de aanname dat je hebt getest hoeveel opnamen er gemaakt kunnen worden in die 10 seconden. Aan het einde van de 10 seconden, op het moment dat je de knop loslaat, is de buffer nog helemaal vol (misschien minus 1 foto). Dat betekend dat bij de 30 Mb/s kaart er dan ondertussen 5 beelden naar de SD kaart zijn geschreven. Met de 80 Mb/s kaart zijn er dan al 19 opnamen naar de SD kaart geschreven.

Volgens mij is de snelle combinatie 19/5 maal zo snel als de langzame combinatie. Nadat de buffer gevuld is.

Opmerking:
De buffer zal niet continu precies vol zijn. (De getallen zijn dus niet precies).
Maar vanaf dat de buffer vol is heb je bijna 4 keer de snelheid. Dit is heel wat meer dan je zou verwachten aan de hand van de schrijfsnelheden op de kaart.

Grofweg 5 opnames in de eerste seconde en 5 opnames in de volgende 9 seconden.
Grofweg 5 opnames in de eerste seconde en 19 opnames in de volgende 9 seconden.

Zou je 20 seconden fotograferen. (5 + 2*5 = 15 (a 16) opnames tegen 5 +2*19 = 43 (a 44) opnames).

Bij 20 seconden zou het verschil in totaal aantal opnames flink toenemen.
Bij langere tijden nog meer, totdat je de 100 opnames hebt opgebruikt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » zo feb 01 2015 7:57 pm

ik realiseer me dat het voordeel van de snelle kaart toeneemt naarmate het aantal opnamen toeneemt, immers in het begin genieten de langzame en snelle kaart beide van de nog niet volgelopen buffer
in hoeverre je als fotograaf profiteert van dit voordeel hangt dus vooral samen met de lengte van je burst sessie
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo feb 01 2015 10:09 pm

Ik vraag me alleen af waarom Nikon dit zo gemaakt heeft, want het laat een aantal belangrijke vragen open.

Vergelijk hem eens met de D300(s):

- AF is in absolute zin niet beter dan de D300(s)
- Burst snelheid van 7 en met de batterygrip gevuld met of een D3 batterij of 8 penlites zelfs 8fps (D300s)

Dan ga je toch denken dat er nog een betere DX zou moeten komen. Want alhoewel al die FX camera's heel smakelijk zijn, is dat voor de semi-pro of serieuze amateur die sport/dieren schiet niet echt de oplossing. Ja, de D3/4(S), maar die ligt qua prijs toch nog wat hoger.

De 7100 is een mooie camera, maar door zijn buffergrootte toch nog steeds geen vervanger voor de D300, en zeker niet als je weet dat de AF van de D7100 het nog wel eens laat afweten als het snel op je af komt.

Dus de DX shooter met liefde voor snelheid wil nog steeds die D400/D9300. Of het zou moeten zijn dat de D7200 dat gat vult.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo feb 01 2015 11:18 pm

Als de D400 geen FX-camera onder de D600/D610 wordt, natuurlijk.

Voor een fotograferende doelgroep die dit hele topic irrelevant zal vinden - die niet bij het fotograferen van een baby tegen maximale wegschrijfsnelheden etc. op zal lopen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”