Nieuwe computer maar welke

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe computer maar welke

Bericht door JvdKooij » di feb 03 2015 1:53 pm

ik werk meestal met windows en soms moet ik wat onderhoud doen aan een apple.

Eigenlijk heb ik wat betreft functionaliteit geen enkele voorkeur voor één van beide systemen.

De reden dat ik nooit een apple zal kopen is heel simpel dat ik niet van hun businessmodel houd. Te dure hardware en dan geen uitbreidingen kunnen doen, jammer, zo 1990.
Laatst gewijzigd door JvdKooij op di feb 03 2015 2:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap

M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door M@rcel » di feb 03 2015 2:25 pm

noortje53 schreef:
Ik wacht dus even af op nog meer reacties van D800 gebruikers.

Groet, Noor
Hier een D800 gebruiker met een Apple Macbook Pro 15" Retina (late 2013) en Lightroom 5.

Voor het binnenhalen van de foto's gebruik ik een USB3.0 kaartlezer voor de flash kaart. Hiermee haal je de foto's snel naar binnen, de overdrachtsnelheid van de USB poort is maatgevend, niet de harde schijf van de computer. Zie review van een gebruiker:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... reader.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

De foto's bewaar ik op een externe harde schijf van 1TB, Seagate, ook USB3.0. Ook hiermee ondervind ik geen langzame werking tijdens het bewerken van een foto. Ik maak daarbij de Build Previews 1:1 en activeer ook Build Smart Previews (kun je foto's bewerken zonder externe harde schijf gekoppeld te hebben).

Ik heb mijn bibliotheek op de harde schijf (SSD) staan van de Macbook, zodat ik de mogelijkheid heb om zonder externe harde schijf de foto's te bewerken, mocht ik onverhoopt mijn externe schijf vergeten zijn.

Ik heb totaal geen problemen met de 45MB/s per foto van de D800. Niet tijdens het binnenhalen (het gaat nagenoeg net zo snel als met mijn D90 (12MB) en USB2.0 kaartlezer) en ook niet tijdens het bewerken.

Voor het bewerken van foto's moet snelheid niet vertragend werken, maar vooral de beeldkwaliteit is bepalend voor de keuze van een computer. Een Windows computer lijkt daarbij goedkoper, maar als je echt een goede monitor wilt hebben qua kleurechtheid ben je ook een paar centen kwijt (reken op zeker EUR 500,- voor het scherm alleen). Het scherm moet goed aangestuurd worden, dus een goede videokaart is ook belangrijk. Vaak als je een kant en klare desktop koopt heb je een goed systeem als je vooral aandacht besteed aan de videokaart. De rest van de componenten zijn dan vaak ook van betere kwaliteit.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di feb 03 2015 5:19 pm

Hier ook een D800 gebruiker

Asus mobo - i7 3.50Ghz - 32 Gig geheugen - Grafische kaart Asus 2 gig - Aantal snelle Sata aansluitingen - Aantal USB 3 aansluitingen.
+ SSD Samsung 250 (ruimte genoeg)
En draait als een tierelier ;)

Groet Kroontje

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » di feb 03 2015 5:30 pm

Nikon D800e en D810
Op een Macbook
Gaat als een speer
Mijn Macbooks gaan alleen kapot als ik ze te hard laat vallen en ook heb ik nooit storingen of vastlopers
Bewerk met Nikon software; ik bewerk toch heel sporadisch
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Ray Luske
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Ray Luske » di feb 03 2015 8:09 pm

Koop geen Samsung 840 EVO maar een Samsung ssd 256 of 512 professional is tegenwoordig voor een leuke prijs te krijgen. De 840 gaat eruit .Zorg voor 12 of 16 gb intern geheugen. Snelle video kaart 2 of 3 gb.
NIKKON D7100 en een Nikon D80
AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II
AF-S NIKKOR 18-105 f/3.5-5.6 G ED
TAMRON 17-50 met VR
80-400mm f/4.5-5.6D ED VR AF Zoom-Nikkor
Speedlight flitser SB-600
MB-D80
http://www.flickr.com/photos/ray_luske/sets/

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo feb 04 2015 1:43 am

JvdKooij schreef:ik werk meestal met windows en soms moet ik wat onderhoud doen aan een apple.

Eigenlijk heb ik wat betreft functionaliteit geen enkele voorkeur voor één van beide systemen.

De reden dat ik nooit een apple zal kopen is heel simpel dat ik niet van hun businessmodel houd. Te dure hardware en dan geen uitbreidingen kunnen doen, jammer, zo 1990.
Ik snap die opmerking niet, dat je geen uitbreidingen kunt doen. Natuurlijk kun je uitbreidingen doen, bij de nieuwe Mac Pro kun je zelfs weer de processoren vervangen. Bij de oude Mac Pro kon je zowat alles vervangen, behalve de processor, andere videokaarten, 4 harddisks, etc.

http://www.automatiseringgids.nl/nieuws ... we-mac-pro" onclick="window.open(this.href);return false;

De nieuw prijs kan hoog zijn, maar die medaille heeft nog een keerzijde, je krijgt bij verkoop er ook relatief veel voor terug.

Maar dit begint toch weer aardig op een Apple vs Windows gevecht te worden. Dat was geloof ik niet de bedoeling.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo feb 04 2015 1:44 pm

Beste allemaal,

Dank alvast voor iedereen die gereageerd heeft.
Ik ga alles nog eens van voor naar achter opnieuw doorlezen.

Het is duidelijk dat het een persoonlijke keuze is voor Windows of Mac te gaan.

Prijs maakt ook uit, zeker als je voor Mac gaat.
Mooi is het wel, prachtig zelfs.

Maar het moet voor mij functioneel zijn.
Ik begrijp dat veel systemen hieraan voldoen.

Groet,
Noortje

N.B. Ik blijf dit draadje volgen, aanschaf voor mij zal over een paar maanden plaatsvinden.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » vr jul 03 2015 11:21 pm

Kroontje schreef:Hier ook een D800 gebruiker

Asus mobo - i7 3.50Ghz - 32 Gig geheugen - Grafische kaart Asus 2 gig - Aantal snelle Sata aansluitingen - Aantal USB 3 aansluitingen.
+ SSD Samsung 250 (ruimte genoeg)
En draait als een tierelier ;)

Groet Kroontje

Kroontje, gebruik jij ook LR op jouw computer.
Met dit draadje kan ik n.l. ook Aart van dienst zijn.
Ik denk dat de computer die jij.nu gebruikt en alles wat daar in of op zit wel aansluit op wat Aart wil.
Op dit.moment voor mijzelf nog geen aanschaf.

Heb jij hem zelf gebouwd of laten doen en bij wie?

Dankje, Noortje

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr jul 03 2015 11:31 pm

Hallo

Ja daar draait Lr6 goed op en CS6.
Ik heb deze samen gebouwd met een goede maat ;) Als je wilt kan ik evt ook nog wel kijken welke grafische kaart erin zit.

Gr Kroontje

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za jul 04 2015 12:03 pm

Dat zou super zijn.
En graag ook waar je de onderdelen hebt gekocht en dan ook nog: wat kostte dat grapje. :mryellow:

Het programma cpuid cpu-z laat zien wat je er allemaal in hebt zitten.

Sata zegt mij niets :-) ik hoor het graag, daar leer ik ook weer van

Zouden jullie allen eens even een blik willen geven op deze 2 computers. Mist er nog iets of kan hij hier mee vooruit?
Aart wil niet zelf bouwen maar kopen.

Kroontje: mijn zoon gaat wel bouwen voor mij zoals het er nu naar uitziet, dus ik zou graag nog even weten wat de merken zijn en prijzen en bedrijf waar je gekocht hebt.

Optie voor een HP
http://nl.hardware.info/productinfo/270 ... cificaties

Optie voor een Medion: hoor ik goede en minder goede dingen over. Wie heeft ervaring?
http://www.bol.com/nl/p/medion-erazer-x ... ifications

Graag jullie mening.

Groet, Noor

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”